موقعیت فعلی شما : خانه/مشکلات تربیتی/مقالات
4212
۱۵ خرداد ۱۳۹۵

لجبازی، مرحله‌ای از رشد طبیعی کودک

کودکان در سنین دو تا شش سالگی در برابر خواسته‌های دیگران مقاومت می‌کنند که این رفتار مرحله‌ای از رشد شخصیتی آن‌ها به شمار می‌رود.
به گزارش کودک پرس    لجبازی کودک تا حدی که باپرخاشگری همراه نباشد طبیعی است و به نوعی آزمون و خطای کودک از صبر و تحمل دیگران به حساب می آید؛ کودک در پناه لجبازی، آستانه تحمل والدین و دیگران را در برابر خود می سنجد.
این طبیعت آن هاست که اطرافشان را آزمایش کنند و بفهمند که تا کجا می توانند پیشروی کنند.
با اشاره به اینکه کودک با لجبازی اعلام استقلال و موجودیت می کند ، در این شرایط کودک تسلطی به محیط ندارد و باید والدین محدودیت های منطقی برای او قائل شوند.
البته اگر لجبازی کودک با کنترل والدین و راهکارهای رفتاری برطرف نشود و موجب آزار و اذیت کودک شود نوعی اختلال رفتاری است که باید از طریق مشاور کودک تشخیص داده شود.
زمانی لجبازی حالت بیمارگونه دارد که در عملکرد غدد و اعصاب کودک اختلالی رخ دهد و تشخیص این مشکل نیازمند بررسی های چند جانبه توسط متخصص است.
درباره راهکارهای رفتاری برای برطرف کردن لجبازی کودک باید گفت، بی توجهی والدین به کودک وقتی در حال جیغ زدن و سماجت است، پرهیز از امر و نهی‌های مکرر، سرزنش و تبعیض بین کودکان و در عوض تشویق به علت ترک عادات بد او می‌تواند زمینه لجبازی در کودک را رفع کند.
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار