40211
۲۵ آبان ۱۳۹۶
شاعر و نویسنده کتاب کودک و نوجوان؛

ظهور شاعران و نویسندگان جدید عرصه ادبیات کودک را در کشور تخصصی‌تر کرده است

شاعر و نویسنده کشور در حوزه کودک و نوجوان با بیان اینکه بیان و زبان نویسنده باید به کودک نزدیک باشد، گفت: ظهور شاعران و نویسندگان جدید عرصه ادبیات کودک را در کشور تخصصی‌تر کرده است.

به گزارش کودک پرس ، علی باباجانی با گرامی داشت هفته کتاب و کتابخوانی اظهار کرد: در کشور ما، ادبیات کودک و نوجوان عمر کوتاهی دارد ولی خوشبختانه از این نظر پشتوانه های بسیار خوبی وجود دارد.

وی افزود: به طور مثال قصه های فولکلور و عامیانه و ضرب المثل هایی که سینه به سینه گشته و به ما رسیده می تواند منبع محکم و قوی در این زمینه می باشد.

این نویسنده کتاب کودک با بیان اینکه ادبیات کودک تقریبا از دوره مشروطه شروع شد خاطر کرد: سفر نویسندگان و شاعران ایران به غرب باعث آشنایی آنان با این نوع از ادبیات شد و به همین منظور متولیان فرهنگی تصمیم گرفتند که در این زمینه تلاش کنند و برای کودکان شعر و قصه بگویند.

 

وی با اشاره به مشکلات موجود بر سر راه ادبیات کودک و نوجوان در کشور، تصریح کرد: یکی از مشکلات اینگونه ادبیات در آن زمینه تعلیمی بودن این گونه ادبیات بود، یعنی نویسندگان از موضع بالا با کودک صحبت می کردند؛ پس از آن شاعرانی مثل عباس یمینی شریفی، محمود کیانوش و نویسندگانی مثل صمد بهرنگی و صبحی معتدی توانستند بیان و زبان خود را به کودک نزدیک کنند و بهتر با کودکان ارتباط برقرار کنند.

به گفته وی، ادبیات کودک و نوجوان پس از انقلاب به همت شاعران و نویسندگان نوپای آن موقع به پیشرفت خود ادامه داد و کسانی مثل مصطفی رحماندوست، افسانه شعبان نژاد، جعفر ابراهیمی شاهد، شکوه قاسم نیا در شعر و محمدرضا یوسفی، رضا رهگذر و اساتید دیگری در عرصه داستان توانستند آثار قابل قبولی از خود به جا بگذارند.

 

باباجانی، تولد نشریات مخصوص کودک و نوجوان و چاپ کتاب های متعدد در این زمینه را موجب کمک به رشد ادبیات کودک و نوجوان عنوان کرد و گفت: تا جایی که این ادبیات به کتاب های درسی راه پیدا کرد و همچنین برنامه های مخصوص کودک و نوجوان در رادیو و تلویزیون هم موجب پیشرفت بهتر این ادبیات شد.

وی یادآور شد: ویژگی این ادبیات این بود که علاوه بر زبان و بیان، احساس و عواطف کودک هم در نظر گرفته می شد.

شاعر و نویسنده برتر کشور در حوزه کودک و نوجوان ظهور و تولد شاعران و نویسندگان جدید را موجب تخصصی تر و گسترده ترشدن عرصه ادبیات دانست و گفت: تا جایی که برخی فقط سعی می کنند در زمینه خردسال، یا کودک و یا نوجوان کار کنند.

علی باباجانی شاعر و نویسنده کودک و نوجوان، در سال 1352 متولد شد.

وی دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی است.

از سال 1377 به صورت جدی فعالیت خود را در حوزه نویسندگی و شاعری آغاز کرد.

باباجانی شاعر و نویسنده ای است که 70 اثر در زمینه شعر و قصه از او برای مخاطب کودک و نوجوان منتشر شده است.

باباجانی علاوه بر نوشتن، ترجمه و داوری آثار، سردبیر مجله سنجاقک هم است.

 

منبع: موج

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار