موقعیت فعلی شما : خانه/استانها/دسته بندی نشده
3930
۱۴ شهریور ۱۳۹۵

کمبود روحانیون فعال در حوزه کودک و پیش دبستانی

حجت الاسلام مرتضوی مدیر کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری در آیین افتتاحیه دوره تربیت مربی کودک و نوجوان با اشاره به شیوع ماهواره و اینکه در عصر حاضر همه ی جهان در یک اتاق شیشه ای هستند، افزود: زمان و مقطعی که درآن قرار داریم بسیار حساس است و ما به این ضعف اعتراف می‌کنیم که در بین روحانیون اعزامی کسانی که بتوانند با سنین کودکی و پیش دبستانی انس برقرار کنند کم هستند.

به گزارش کودک پرس    مدیر کل تبلیغات اسلامی در آیین افتتاحیه دوره تربیت مربی کودک و نوجوان گفت: در حقیقت شمار ماه های قمری در نزد خداوند در علم ازلی و لوح محفوظ او دوازده ماه است که در کتاب خدا جهان هستی که کتاب تکوینی است از روزی که آسمان ها و این زمین را آفریده ثابت و محقق است و از کیفیت تنظیم کره زمین و ماه در منظومه شمسی نشأت یافته، چهار ماه از آنها رجب، ذی قعده، ذی حجّه و محرّم الحرام است، محترم است.

حجت‌الاسلام سید جعفر مرتضوی افزود: بعد از انقلاب ۳۸ سال است که سازمان تبلیغات اسلامی اعزام مبلغ به نقاط مختلف را انجام می دهد و سالانه بین هزار و ۴۰۰ تا هزار و ۵۰۰ نفر در مقاطع مختلف، به تمامی نقاط شهری، روستایی و عشایری اعزام می شوند.

حجت‌الاسلام مرتضوی با اشاره به شیوع ماهواره و  اینکه در عصر حاضر همه ی جهان در یک اتاق شیشه ای هستند، افزود:  زمان و مقطعی که درآن قرار داریم بسیار حساس است و ما به این ضعف اعتراف می‌کنیم که در بین روحانیون اعزامی کسانی که بتوانند با سنین کودکی و پیش دبستانی انس برقرار کنند کم هستند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی چهار محال و بختیاری  گفت: این ضعف مربوط به حوزه علمیه هم می‌شود زیرا حوزه علمیه بیشتر از این ها باید اهمیت می داد، اما به قول معروف «ماهی را هر وقت از آب بگیرید تازه است» و هیچ گاه برای شروع دیر نیست.

وی افزود: مباحث تربیتی در استان و نه فقط در استان ما در دیگر استان ها هم، مورد پسند خانواده ها نیست و  در مجموع خانواده ها نگران مباحث تربیتی فرزندان خود هستند، چه فرزندان خودشان و چه مراکزی که در آن مراکز امر تربیت که یکی از  مهم ترین موضوعات اسلامی است و هیچ مکتبی هم به اندازه اسلام به بحث تربیت اهمیت نداده است.

حجت‌الاسلام مرتضوی گفت: در عوامل شخصیتی هر فردی وقتی نگاه می‌شود آموزش و پرورش  جایگاه ویژه ای دارد ولو اینکه قانون توارث و محیط به‌ویژه محیط خانواده و دیگر محیط ها مهم هستند اما تربیت یکی از مسائل مهم و قابل توجه است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی بیان کرد: بر اساس آمار جمعیت ایران یک درصد جمعیت کره زمین است واین در حالی است که طبق همین آمار  ۱۰ درصد امکانات دنیا در ایران است و با توجه به شرایط موجود در استان ما  باید دید سهم استان چهار محال و بختیاری از این مقدار چقدر است؟

وی با اشاره به وضعیت مناطق روستایی و عشایری استان گفت: وضعیت اقتصادی، اجتماعی  و  آموزشی در بعضی شهرستان ها، بعد از گذشت ۳۸ سال از انقلاب و حکومت اسلامی رضایت بخش نیست و دلیل آن بیشتر مباحث تربیتی است همان طور که رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم فرمود: «الشقی من شقى فی بطن أمه و السعید من سعد فی بطن أمه…» موضوع تربیت انسان است و باید دید تعریف ما و اسلام از تربیت چیست؟

حجت‌الاسلام مرتضوی بیان کرد: وقتی به دو اصل یعنی قرآن و اهل بیت علیهم السلام نگاه می‌کنیم، تربیت، دادن روش است؛ روش گفتاری، شنیداری و رفتاری و بر حسب منابع صحیح اسلامی ما دو سوم تربیت زبان حال یعنی زبان رفتار و مابقی زبان قال و گفتاری است.

وی  گفت: تربیت امر قصدی نیست به این معنا که در نماز، وضو و دیگر اعمال عبادی اگر شخص خواست یکی از این کار ها را انجام دهد، رکن آن قصد است، اما در تربیت قصدی وجود ندارد و رفتار و کردار در شکل گیری شخصیت فرد تأثیر دارد، در مباحث تربیتی یک کودک آن طوری که هستیم رفتار می پذیرد نه ان طور که ما می خواهیم.

مدیر کل تبلیغات اسلامی افزود: از حضرت عیسی پرسیده شد با چه کسی رفاقت بکنیم؟»حضرت مسیح (ع) فرمودند: با این سه نفر، اول آن کسی که با دیدن او به یاد خدا بیفتید، دوم باکسی دوست شوید که وقتی سخن می‌گوید، علم شما زیاد می‌شود و سوم با کسی دوست شوید که عمل او شما را نسبت به آخرت ترغیب می‌کند.»

وی تصریح کرد: در این روایت دو نشانه مربوط به زبان حال است و یکی مربوط به زبان قال و این نشان می دهد رفتار و کردار تأثیر بیشتری در شکل گیری شخصیت و تربیت افراد دارد و حال سوال این است که به چه نحو باید یک کودک را درست تربیت کنیم، باید به روایات و دیگر احادیث اهل بیت علیهم السلام رجوع کرد.

حجت‌الاسلام مرتضوی گفت: یکی از احادیث پر ارزش نبوی که در باب تربیت اولاد، راهنمای همه پدران و مادران و مربیان است، این روایت شریف است که فرزند، هفت سال مولی، هفت سال بنده، و هفت سال وزیر است و این روایت شریف دارای دو چهره انشایی و اخباری است،  از یک سو توصیفی از چگونگی وضعیت درونی فرزندان در سنین مختلف است و نحوه نگرش کودک به خود را در دوران های متفاوت زندگی می نمایاند، و از سوی  دیگر، توصیه و دستورالعملی برای مربیان، تا شیوه برخورد با رفتارها و حالات روحی کودک را در ادوار گوناگون آموزش دهد.

وی گفت: یکی از اموری که در باره تربیت کودک قابل توجه و حائز اهمیت است، نظارت والدین به کودک و کنترل اعمال و رفتار اوست، به یقین مربّی باید از روحیات و اخلاق کودک آگاه بوده، اعمال و کردار او را زیر نظر داشته باشد، تا برخوردهای خود را متناسب با شرایط او تنظیم نماید. اصلِ داشتن نظارت، بدون شک برای تربیت لازم است، سخن در میزان و شیوه های آن است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی در پایان افزود: در نظام مقدس جمهوری اسلامی و نظام اسلامی حجت برمردم تمام شده است و هر کس واقعا بخواهد رشد و تعالی پیدا کند و قرآنی زندگی کند  باید اراده کند و اراده مهم ترین و قوی ترین رکن در عوامل شخصیتی است و آنچه که زن فرعون را به‌عنوان نمونه در قرآن معرفی می‌کند اراده ی اوست و الا بستر، بستر معصیت بود و برعکس وقتی اراده نباشد ولو بستر، بستر توحیدی باشد مانند زن نوح و لوط  چون اداره نداشتند همراهی با کفر کردند.

گفتنی است، دوره آموزشی تربیت مربی کودک با حضور اساتید گروه فرهنگی تبلیغی شکوفه های آسمانی و ۹۶ نفر متقاضی از ۱۳ شهریور به مدت ۵ روز در اداره امور قرآنی استان برگزار می‌شود.

 

 

 

منبع:    ایکنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار