3826
۱۳ شهریور ۱۳۹۵

افغانستان جزء کشورهایی که بیشترین کودکان محرم از تحصیل را دارند

صندوق کودکان سازمان ملل ملل متحد اعلام کرد که در کشورهای لیبریا، سودان جنوبی، افغانستان، سودان، نیجر و نیجریه بیشترین تعداد کودکان محروم از تحصیل وجود دارد.

به گزارش خبرنگار کودک پرس    بنا بر اعلام یونیسف، در این کشورها حدود 18 میلیون کودک امکان حضور در مدارس را ندارند.
این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد دلایل اصلی محرومیت کودکان از تحصیل در این کشورها را خشونت ها، خشکسالی، سیل، زلزله و یا فقر شدید عنوان کرد.

هشدار یونیسف در حالی است که در بسیاری از کشورهای جهان به ویژه قاره آفریقا این روند همچنان رو به افزایش است.

براساس گزارش های بین المللی حدود 263 میلیون کودک در سراسر جهان به مدرسه نمی روند.بسیاری از این کودکان در نیجریه،نیجر،سودان جنوبی،سومالی،لیبی،قربانیان جنگ و تروریست هستند. این کودکان نه تنها از حق تحصیل محروم شده اند بلکه بسیاری از آنها امکانات بهداشتی، درمانی و مواد غذایی نیز در دسترس ندارند.

در بسیاری از این کشورها حملات تروریستی امنیت را از کودکان گرفته است و بر اثر این حملات، تعداد زیادی از مراکز تحصیلی تعطیل و مهاجرت های اجباری و زندگی در اردوگاه ها سبب باز ماندن عده زیادی از کودکان از تحصیل شده است.

بوکوحرام در نیجریه و کشورهای همسایه آن از جمله نیجر شرایط زندگی را برای ساکنان به ویژه کودکان سخت کرده است. براساس اعلام دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل بر اثرخشونت های بوکو حرام در شمال نیجریه همچنین منطقه دریاچه چاد بیش از هزاران نفر بی خانمان شده اند و بسیاری از مدارس و مراکز آموزشی از بیم حملات بوکوحرام تعطیل شده است.

در سودان جنوبی نیز درگیری ها سبب تعطیلی مدارس و محرومیت بسیاری از کودکان این کشور از تحصیل شده است. آمارها حاکی است 400 هزار کودک این کشور از تحصیل محرومند. در مناطق شمالی مالی،جمهوری دموکراتیک کنگو فعالیت گروه های شبه نظامی امنیت را مختل و تحصیل برای کودکان را سخت کرده است.

در لیبی بیش از 270 هزار کودک از تحصیل باز مانده اند در سوریه و یمن نیز شرایط تحصیل برای کودکان نا امن است از سوی دیگر بسیاری از کودکان پناهجو نیز امکان تحصیل را ندارند.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان بر این باورند که در صورت آموزش و بالا بردن سطح آگاهی، این کودکان قادر به تغییر شرایط بحرانی اطراف خود خواهند بود. به گفته آنها رفتن کودکان به مدرسه همچنین آنها را در برابر سوءاستفاده هایی چون قاچاق انسان و استخدام در گروه های مسلح محافظت می کند.

این شرایط برای دختران سخت تر است. بسیاری از دختران در برخی کشورهای آفریقایی نه تنها به دلیل نا امنی بلکه به دلیل فقر فرهنگی امکان تحصیل را ندارند.

به گفته کارشناسان علاوه بر جنگ و خشونت، تغییرات آب و هوایی و در پی آن خشکسالی های عمده در برخی کشورها چون اتیوپی، مهاجرت های اجباری از سوی دیگر عدم تخصیص بودجه های تعهد شده توسط کشورهای پیشرفته و در نتیجه آن وقفه در کمک رسانی و فعالیت های بین المللی برای بهبود شرایط و ایجاد امکان تحصیل برای کودکان مناطق درگیر در جهان از دیگر دلایل بازماندن کودکان از تحصیل است.

این شرایط در حالی است که براساس هدف گذاری یونسکو تا سال 2030 میلادی همه کودکان جهان باید امکان تحصیل ابتدایی و متوسطه را داشته باشند.

آریا نوشت: برخی کارشناسان چنین هدف گذاری هایی را اگر چه مطلوب اما انجام آن را در این شرایط نا ممکن می دانند.

به گفته آنها رسیدن به این هدف، تنها با یک عزم بین المللی و تلاش همه جانبه برای ایجاد امنیت و حمایت از کودکان، تامین نیازهای اولیه کودکان چون بهداشت، دارو، غذا و آب اشامیدنی مناسب همچنین ایجاد فضای مناسب تحصیل و فرهنگسازی، امکانپذیر است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار