3768
۱۳ خرداد ۱۳۹۵

بلاهایی که ویروس زیکا بر سر شنوایی کودکان می‌آورد !

پژوهشگران برزیلی می‌گویند مواردی را مشاهده کرده‌اند که ویروس زیکا بر سیستم شنوایی کودکان مبتلا اثر گذاشته و سبب ناشنوایی آنها شده است. مواردی که ابتلا به بیماری زیکا در آنها نقش دارد روزبه‌روز بیش‌تر می‌شود.

به گزارش کودک پرس    دانشمندان می‌گویند هنوز ابهامات بسیاری درباره آثار این بیماری بر انسان وجود دارد و تا اینجا صرفا گام‌های اولیه در زمینه شناخت مشکلات احتمالی ناشی از ابتلا به آن برداشته شده است. آنچه تا اینجا می‌دانیم عبارت است از این واقعیت که ابتلای زنان باردار به این ویروس سبب بروز بیماری میکروسفالی در نوزادان خواهد شد. به‌علاوه، این ویروس می‌تواند سبب مشکلات بینایی و آسیب‌های جدی مغزی شود.

در مطالعه‌ای که اخیرا در گزارش هفتگی «مرکز پیشگیری از بیماری‌ها و مهار آنها» در آمریکا منتشر شده دانشمندان گفته‌اند که از هر ۷۰ کودک مبتلا به میکروسفالی چهارتایشان شنوایی خود را از دست داده‌اند. علت اصلی این عارضه هم آسیب‌های گوش درونی یا آسیب‌هایی است که به سلول‌های عصبی رابط گوش درونی و مغز وارد می‌شود. براین اساس، پژوهشگران می‌گویند ناشنوایی را باید عارضه خطرناک دیگری به شمار آورد که زیکا عامل بروز آن است.

عفونت‌های مادرزادی دیگری نیز هستند که سبب ناشنوایی می‌شوند، اما موارد اشاره شده در گزارش فوق یکی از نخستین مواردی است که در میان کودکان مبتلا به میکروسفالی ناشی از زیکا ثبت شده است. این پژوهشگران می‌افزایند ممکن است کودکانی که با عفونت‌های زیکا به‌دنیا می‌آیند اما به میکروسفالی مبتلا نیستند نیز در معرض خطر ناشنوایی قرار داشته باشند، هرچند هنوز نمی‌توان با اطمینان چنین نظری داد.

 

 

منبع:    باشگاه خبرنگاران جوان

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار