36139
۲۳ آبان ۱۳۹۶
مصاحبه با نوآوران پنجمین نمایشگاه نوآوری وفناوری ربع رشیدی RINOTEX2017 در تبریز؛

گفت‌وگو با نوجوان ۱۷ ساله‌ای که هواپیمای مدل “آر- سی چیپ مانک” را ساخت

“هواپیما آر- سی چیپ مانک” ساخته “غلامرضا طهماسبی” از ایده پردازان نوجوان صنعت رباتیک و هوانوردی در پنجمین نمایشگاه نوآوری وفناوری ربع رشیدی به نمایش گذاشته شد.

به گزارش کودک پرس ، معرفی نوآوری‌ها و اختراعات فناورانه، طرح‌ها، ایده‌‌های دانش محور و توانمندی‌های پژوهشی و فناوری از اهداف برگزاری نمایشگاه های فناوری برای حمایت از ایده پردازان این مرز‌ و بوم و فراهم کردن زمینه مناسب برای تجاری سازی فناوری، بسترسازی برای تکمیل چرخه‌ی علم تا فناوری و فناوری تا کسب‌و‌کار است و همچنین اینچنین نمایشگاهی موجب ایجاد ارتباط بین دانشگاهیان و فناوران با بخش‌های مختلف اقتصادی و اجرایی ، گسترش همکاری‌های فناورانه منطقه‌ای، ملی و بین المللی می شود، از اینرو برآنیم تا در سری گزارشات پیرامون این نمایشگاه با معرفی شرکت کننده ها و همچنین ایده های ارزنده آن ها؛ گذر کوتاهی در عرصه تکنوولوژی آذربایجان شرقی و کشور داشته باشیم .

 

 

“هواپیما آر- سی چیپ مانک”

 

“غلامرضا طهماسبی ” از ایده پردازان صنعت رباتیک و هوانوردی که از شرکت کنندگان نمایشگاه RINOTEX2017 در زون ارتباطات الکترونیک و میکروالکترونیک است،این ایده پرداز نوجوان بستان آبادی از سن 15 سالگی به مدت سه سال روی طراحی مدل “هواپیما آر- سی چیپ مانک” تحقیقات کرده است و اکنون نیز همزمان با تحصیل در رشته ریاضی مقطع پیش دانشگاهی به تلاش خود برای این طرح ادامه می دهد.

وی با بیان اینکه کار خود را با تحققیات در زمینه های علمی و نگاه دانش بنیان آغاز کرده است، گفت: اوایل روی طراحی مدل هواپیما کار می کردم و سپس تصمیم گرفتم نوآوری هایی را روی آن پیاده کنم تا تفاوتی با مدل های مشابه داشته باشد.

وی در خصوص کارایی این هواپیما گفت: این مدل برای پرواز در نقاط حساس و پرواز ممنوع و شکار پرنده های کنترل از راه دور طراحی شده است و کاربرد دفاعی ، دولتی و غیر دولتی دارد.

 

وی که با سن جوان خود تامین امنیت و آرامش مردم را یک اولویت در سطح کشوری می بیند، اظهار کرد: این هواپیما می تواند قبل از اینکه نیروهای پدافند وارد عمل شوند به منطقه مورد نظر پرواز کرده و توسط تور طراحی شده در قسمت زیر آن، هواپیمای دشمن را شکار کند.

طهماسبی با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته از دو راه کار استفاده از صلاح های “ام پی” اموزش پرندگانی مثل عقاب برای شکار هواپیماهای جاسوسی استفاده می شود، گفت: موتور این هواپیماها در سه کشور ژاپن، چین و آمریکا ساخته می شود که کشور ایران فقط امکان واردات از کشور ژاپن را دارد وارد، زیرا کیفیت موتور های چینی بسیار پایین است و از سوی دیگر ایران امکان خریداری این موتور از آمریکا را ندارد.

 

وی از ویژگی های مدل “هواپیما آر- سی چیپ مانک” سخن گفت و افزود: این هواپیما علاوه بر وزن برخواستی خود، می تواند 4 کیلو بار حمل کند، دارای سه حالت آیرودینامیک از جمله خرپایی، تخم مرغی و نیمه تخم مرغی ،دارای حالت زیر مال، موتور ماکسیمم “او اس 55” با یک ونیم اسب بخار و 14هزار آرپی ام در دقیقه است.

 

 

وی ادامه داد: سوخت این هواپیما سوختی ترکیبی از امگا ، روغن گچک، نیترو متان و الکل تشکیل می شود که باید با درصد های مشترک ترکیب شوند در غیر این صورت موتور کارکرد خود را از دست می دهد.

این دانش آموز فناور گفت: از دیگر مزیت های این مدل امکان نصب دوربین برای شناسایی و بازرسی ، راکت و اخلال گر برای زمین گیر کردن کوات های دشمن است.

طهماسبی با بیان اینکه تا کنون طرح خود را به شرکت های هواپیمایی ارائه نداده است ولی از سمت دانشگاه خواجه نصیر دعوت شده است، اذعان داشت: این دانشگاه درخواست همکاری به من داد اما بدلیل تحصیل در مدرسه نتوانستم بروم.

 

وی در انتها ضمن بیان نظر خود راجب پنجمین نمایشگاه نواوری و فناوری ربع رشیدی و زون الکترونیک، خاطرنشان کرد:نمایشگاه به شرطی نقش خوبی در معرفی محصولات دارد که افراد متخصص در حوزه مختلف به بازدید از غرفه ها بیایند.

وی افزود: طرح من مربوط به حوزه هوا و فضا یا هوانوردی است و در ایام نمایشگاه کسانی که در این رشته مهارت لازم را داشته باشند یا علاقه به سرمایه گذاری در آن نشان دهند، مراجعه نکرده اند.

 

منبع: اخبار نصر

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار