موقعیت فعلی شما : خانه/کودک و تکنولوژی/مقالات
3560
۱۰ فروردین ۱۳۹۵

ضرورت آگاهی بخشی خانواده ها در خصوص حضور کودکان در فضای مجازی

وقتی دیدن فیلم های ویدئویی ممنوع بود و خطرات هشدار از این وسایل به کرات در بوق و کرنا می شد با وجود کنترل بسیاری از خانواده ها باز هم امکان محدود کردن و دور از دسترس قرار دادن فرزندانشان از این وسایل ممکن بود.

به گزارش کودک پرس    اما این روزها، هجوم تبلت و گوشی های هوشمند و بازی های رایانه ای آنچنان از در و دیوار آسمان و زمین تهاجم فرهنگی بر سر بچه ها آوار می کند که نمی توان مانع و محدودیتی برای آنها قائل شد.
اگر برای بچه ات امروز گوشی و تبلت نخری یا به هر طریق بخواهی این وسایل را دور از دسترس او قرار دهی، کافیست در یک مهمانی سرت را بگردانی تا ببینی در کنار همسالان و دوستانش با گوشی و تبلت آنها آنچه را که نباید ببینند، خواهد دید.
تصور آلودگی ذهن و ضمیر پاک و بی آلایش بچه ها آنقدر دردناک است که برای لحظه لحظه تنهایی بچه ها و بودن در کنار دوستان شان حتی همسالان و همبازی هایش هم می ترسی که نکند والدین آنها این آگاهی را از فضای مجازی نداشته و تنها برای ژست امروزی بودن تبلتی با سیم کارت بزرگترها و یک عالمه شارژ اینترنت در اختیار بچه گذاشته تا مزاحم شان نشود و خودش را سرگرم کند.
غافل از اینکه این روزها حتی در قالب کارتون و شخصیت های کارتونی معروف و دوست داشتنی برخی افراد گرگ صفت پاکی و بی آلایش کودکان معصوم و بی گناه را هدف قرار داده و آنچه را که بخواهند در قالب فیلم های نامناسب و مستهجن در سایت و شبکه های مجازی قرار می دهند.
براستی در این معرکه بازار که هر کسی بر ساز و نوای خود می زند، وظیفه والدین برای حفاظت از بچگی بچه ها و درامان ماندن ذهن و ضمیر پاک شان از انواع آلودگی ها چیست؟

** ضرورت آگاهی خانواده ها
یک کارشناس اجتماعی و خانواده معتقد است: والدین امروزی باید بیش از گذشتگان مواظب فرزندان خود باشند زیرا این روزها بچه ها در کوچه و بازار با همسالان خود بازی نمی کنند، این روزها بچه با یک تبلت یا گوشی هوشمند با دنیای بی در و پیکر فضای مجازی مواجه اند که هر لحظه در قالب عکس و کلیپ، تبلیغ، بازی و هیجان ممکن است انواع فرهنگ ها و رفتارهای نامتعارف را بیاموزد.
یسری بهادری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: برخی از سایت و شبکه های مجازی غیرمجاز تنها برای فروپاشی کانون گرم خانواده و مسموم کردن ذهن و روان پاک کودکان و نوجوانان طراحی شده اند.
وی تاکید کرد: وقتی برای دیدن یک فیلم مستجهن و وارد یک سایت غیر مجازی شدن تنها زدن یک کلیک کافی است و به این راحتی می توان انواع مطالب و فیلم های نامناسب را در دسترس قرار داد، پس حفاظت و مواظبت و آگاهی سازی والدین و کودکان از این فضای مجازی امری ضروری است.
بهادری می گوید: در بسیاری از کشورهای خارجی انواع نوشیدنی ها، کازینوها، فضاهای نامناسب وجود دارد اما میزان آگاهی والدین و روش تربیتی آنها برای در امان ماندن و حفاظت از معصومیت کودکان به گونه ایست که اجازه نمی دهند تا کودک به سن قانونی نرسد از این مکان ها استفاده کند.
وی افزود: والدین باید برای بچه های خود وقت کافی بگذارند، تنها خرید وسایل بازی و فراهم کردن امکانات نیاز اصلی بچه ها نیست.
بهادری گفت: یک کودک باید آنقدر با ایجاد فضای مناسب در محیط خانه و خانواده اطمینان خاطر پیدا کند که والدین را به عنوان بهترین و تنهاترین محرم اسرار خود بداند و هر مطلب و هر چیزی را با آنها در میان بگذارد.

** اعتماد سازی وظیفه والدین
این کارشناس اجتماعی اعتماد سازی و ضرورت دوستی میان بچه و والدین را یکی از ضرورت های تربیتی کودکان دانست و گفت: والدین باید به این مطلب به خوبی اذعان داشته باشند که بچه باید بچگی کند و برای این بچگی فضای مناسب در خانه وجود داشته باشد.
وی تاکید کرد: والدینی که بی توجه به حضور بچه بگو و مگو و دعوا می کنند، برنامه های ماهواره ایی می بینند در گوشی های خود انواع کلیپ ها و فیلم های نامناسب ذخیره می کنند، در سایت های مختلف عضو هستند، برای همدیگر وقت کافی نمی گذارند بصورت غیر مستقیم بچه را با بسیاری مسایل آشنا می کنند که او را از فضای بچگی دور می کند.
بهادری افزود: ذهن و ضمیر کودکان و نوجوانان بسیار پاک و بی آلایش است و هر رفتار و کنشی را در خود ثبت و ضبط می کند و ممکن است برخی رفتارهای نامناسب برای همیشه به این معصومیت خدشه وارد کند.
وی توضیح داد: وقتی یک کودک یک کلیپ نامناسب در گوشی والدین خود ببیند بدون شک تحت تاثیر قرار می گیرد و با بسیاری از مسائل نامناسب آشنا می شود.
وی تاکید کرد: والدین باید اینقدر بچه ها را به خود مطمئن کنند که اگر سخنی گفتند مورد پذیرش بچه قرار بگیرد و اعتماد کافی میان افراد خانواده حاکم باشد.

** ضرورت وجود سیم کارت های کودک و نوجوان در جامعه
این کارشناس اجتماعی به ضرورت وجود سیم کارت های مخصوص کودک و نوجوان که از هرگونه فضای نامناسب مصون و بدور باشد تاکید کرد و گفت: مسئولان فناوری برای حفاظت از کودکان و نوجوانان به تولید و توزیع این سیم کارت ها اقدام و خانواده را با آنها آشنا کنند.
بهادری افزود: نمی توان مانع خرید گوشی و تبلت برای کودکان و نوجوانان شد اما می توان آنها را با آگاهی بیشتر در فضای امن مجازی قرار داد.
وی اضافه کرد: کودکان باید جز بازی و سرگرمی مناسب سن خود در این فضاها چیز دیگری در دسترس نداشته باشند تا مرحله مرحله از سن خود لذت ببرند نه اینکه با حضور بی قید و بند در فضای مجازی بچگی خود را گم کند و زودتر از موعد با رفتار و اعمال بزرگترها آشنا شود.

** ضرورت آگاهی بخشی رسانه ها و دستگاه های فرهنگی
بهادری در ادامه به ضرورت اطلاع رسانی و آگاهی بخشی از طریق رسانه ها به ویژه برنامه های کودک و نوجوان، دستگاه های فرهنگی نظیر آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: اگر برای سرگرم شدن کودکان خود برنامه ای نداشته باشیم دیگران برای آنها برنامه ریزی نامناسبی خواهند کرد.
وی می گوید: وقتی در مهد کودک ها بجای شعر و آهنگ های بچگانه انواع آهنگ های مبتذل پخش شود، فیلم های شب بدون اشاره به مناسب بودن سن بچه ها از کانال رسمی پخش شود، ناخودآگاه بچه را از مسیر بچگی با جهشی به سن بالاتر خواهد برد که با کنجکاوی بیشتری پیگیر و علاقمند آنها خواهد شد.

** حضور در مکان های ورزشی و هنری
این کارشناس اجتماعی معتقد است که با برنامه ریزی مناسب می توان کودک را به سمت استفاده از مکان های ورزشی و هنری و تربیتی و آموزنده سوق داد که هم رفتار و منش مناسب بیاموزد و هم کودکی کند.
بهادری افزود: دولت می توان در قالب برنامه های فرهنگی با اختصاص اعتبار مناسب برای استفاده کودکان یارانه اختصاص دهد تا والدین بجای نگران بودن از شهریه های باشگاه های ورزشی و مجموعه های هنری آنها را بصورت نیم بها در این مکان ها ثبت نام کنند.
وی از والدین خواست که در تربیت کودکان و حفاظت و صیانت از معصومیت آنها توجه ویژه ای داشته باشند و با برنامه ریزی مناسب این آینده سازان را برای حضور در جامعه تربیت کنند.
وی تاکید کرد: نمی توان با پرخاش و دعوا کردن مانع از حضور کودک در فضاهای مجازی نامناسب زیرا این رفتار به عنوان عقده ای در ذهن کودک باقی مانده و به هر طریقی شده به آن فضا دسترسی پیدا خواهد کرد.
بهادری افزود: می توان با محبت، اختصاص وقت مناسب، همراه بودن با کودک، حضور در بازی های رایانه ای، کنترل نامحسوس رفتار و اختصاص وقت کافی برای حضور در مکان های ورزشی و هنری برای پر کردن اوقات فراغت کودک نسبت به سالم سازی اوقات کودک و تربیت صحیح انها همت گماشت.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار