3356
۰۹ شهریور ۱۳۹۵

کاهش هزینه‌های درمان معلولیت‌ها به کمک اقدامات پیشگیرانه

بهزاد ستاری مدیرکل بهزیستی استان اردبیل گفت: طرح‌های پیشگیرانه در کاهش معلولیت‌ها در گروه‌های سنی کودک و نوجوان زمینه‌ای را فراهم کرده تا آسیب‌ها و دغدغه‌های متعدد خانواده‌ها به حداقل برسد.

به گزارش کودک پرس    بهزاد ستاری در جلسه شورای هماهنگی ادارات تابعه تعاون، کار و رفاه اجتماعی اردبیل اظهار کرد: ‌سازمان بهزیستی با رویکرد پیش‌بینی و پیشگیری سعی کرده تا آسیب‌های اجتماعی، تولد فرزندان معلول اعم از ناشنوا، نابینا و معلول جسمی و حرکتی را به حداقل برساند به طوری که در اجرای این طرح با پوشش 90 درصدی جمعیت هدف موفق عمل کرده است.

وی با بیان اینکه یکی از رویکردهای اصلی بهزیستی ارائه خدمات مشاوره‌ای ژنتیک بوده است، تصریح کرد: ‌در این زمینه بیش از 8 هزار زوج در یک سال اخیر از این خدمات که در حقیقت نوعی هشدار و آگاهی برای به حداقل رساندن تولد کودکان معلول است، به انجام رسیده است.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل گفت: با هدف پیشگیری از معلولیت این مشاوره‌های ژنتیکی قبل از ازدواج و حتی بعد از ازدواج برای زوجین با کمترین هزینه انجام می‌شود و در کنار آن در سال‌های اخیر اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم، غربالگری شنوایی و همچنین جلوگیری از تولد کودکان معلول و نارس انجام شده است.

ستاری با بیان اینکه این خدمات در همه شهرستان‌ها برای گروه‌های سنی پایه انجام می‌شود، افزود: در بحث پیشگیری از تنبلی چشم جمعیت تحت پوشش ما در گروه هدف برای کودکان چهار تا شش سال به بیش از 95 درصد رسیده است.

وی با یادآوری اینکه در بحث پیشگیری از تنبلی چشم بیش از 175 هزار کودک و غربالگری شنوایی 52 هزار کودک تحت پوشش طرح‌های پیشگیرانه قرار گرفتند، بیان کرد: ما در ارائه خدمات توانبخشی و تجهیزات مورد نیاز به ویژه کاشت حلزون برای افراد ناشنوا با کمترین هزینه و با حمایت از خانواده‌های نیازمند اقدامات خوبی را انجام دادیم.

ستاری دیگر رویکرد بهزیستی را تلاش برای به حداقل رساندن آسیب‌های اجتماعی اعلام کرد و ادامه داد: در این زمینه آنچه که مهم به نظر می‌رسد حرکت‌ها و اقدامات واقع‌بینانه در همراهی خود خانواده‌ها برای مهار آسیب‌هایی همچون طلاق،‌ اعتیاد و بیکاری است که در جامعه و به همت مسؤولان در این زمینه یک هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی صحیح در دستور کار قرار گرفته است.

منبع:    فارس

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار