موقعیت فعلی شما : خانه/کودک و تکنولوژی/مقالات
3332
۰۸ فروردین ۱۳۹۵

سن مناسب استفاده از تلفن همراه در کودکان

یک سایت اینترنتی در یک نظر سنجی از والدین، سن مناسب برای استفاده از تلفن همراه را بررسی کرده است. در این همه پرسی آنلاین ۲۷ درصد والدین اعلام کرده اند که در اختیار گذاشتن تلفن همراه قبل از ۱۴ سالگی برای کودکان مناسب نیست.

به گزارش کودک پرس   اکثر والدین نمی توانند در مقابل اصرار کودکانی که تلفن همراه می خواهند، مقاومت کنند بنابراین باید روش های مخالفت با خواسته کودکان را بررسی تا فرزندان بصورت منطقی از این خواسته منصرف شوند. از طرف دیگر برخی والدین تلفن همراه را برای فرزندان خود وسیله ای ضروری می دانند تا بتوانند در هر لحظه با آنها ارتباط برقرار کنند.

ضررهای اخلاقی و جسمی تلفن همراه برای کودکان غیر قابل انکار است و برخی از فیلم های غیر اخلاقی و پیام های نا مناسب از طریق تلفن همراه در بین کودکان پخش می شود.

بنا براعلام پایگاه اطلاع رسانی تلفن همراه اکثر پژوهشگران اجتماعی و پزشکان متخصص به این نتیجه رسیده اند که کودکان و افراد مسن بیش از دیگران تحت تاثیر اثرات مضر امواج رادیویی تلفن همراه قرار می گیرند.

استفاده از تلفن همراه نیاز به فرهنگ سازی دارد. تلفن همراه از جمله وسایل ارتباطی است که ورود آن به جامعه و استفاده از آن نیاز به فرهنگ سازی دارد. به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، روش های ارتباطی انسان از ابتدای آفرینش بشر تا به امروز در دوره های متفاوت تکامل فردی آن ها متفاوت بوده است. بر اساس این گزارش، تلفن همراه از جمله وسایل ارتباطی است که امروزه میان افراد مختلف جامعه در هر سن و سالی مورد استفاده قرار می گیرد. این گزارش حاکیست، با توجه به افزایش قابلیت های گوشی های تلفن همراه نحوه استفاده از این وسیله ارتباطی تغییر کرده و در برخی موارد استفاده نادرست از آن مشکلات روانی و جسمانی را برای افراد به خصوص کودکان و نوجوانان به وجود آورده است. * استفاده بیش از حد تلفن همراه اعتیادآور است .

محمدمهدی ناظری، روانشناس گفت: استفاده بیش از حد از تلفن همراه موجب اعتیاد به این وسیله ارتباطی می شود. وی با اشاره به این که کسانی که ساعات طولانی از تلفن همراه استفاده می کنند پس از مدتی به دلیل استفاده بی رویه و نادرست از این وسیله ارتباطی معتاد می شوند، افزود: بیشتر معتادان به تلفن همراه دارای اعتماد به نفس پایین هستند و در برقراری روابط اجتماعی با دیگران مشکل دارند. ناظری با اشاره به این که استفاده از تلفن همراه به یک رفتار اجتماعی تبدیل شده است، بیان داشت: هم اکنون 38 درصد نوجوانان به استفاده از تلفن همراه اعتیاد دارند.

* تأثیرات منفی تلفن همراه به جسم و روح افراد

ابهری متخصص علوم رفتاری و آسیب شناسی اجتماعی گفت:‌ استفاده بیش از حد تلفن همراه به جسم و روح افراد تأثیرات منفی بسیاری دارد. وی با اشاره به این که افرادی که بیش از اندازه از تلفن همراه استفاده می کنند عصبی و غمگین هستند بیان داشت: استفاده از تلفن همراه اضطراب، گوشه گیری و نوعی نگرانی و دلهره را به وجود می آورد.

* استفاده از تلفن همراه در دانش آموزان به حد هشدار رسیده است.

امیرحسین شریعت روانشناس در ادامه گفت: اعتیاد به تلفن همراه در دانش آموزان در حد هشدار بوده و در بزرگسالان نیز یکی از دلایل اختلاف در خانواده است. وی با اشاره به این که افزایش استفاده دانش آموزان از تلفن همراه در مدارس نگران کننده است، اظهار داشت: تلفن همراه موجب کاهش ارتباطات حضوری، تضعیف روابط اجتماعی و کم رنگ شدن روابط عاطفی شده است. شریعت گفت: ارسال و دریافت پیامک، عکسبرداری و فیلم برداری برای نوجوانان به صورت یک عادت اجتماعی درآمده و در بسیاری از موارد بدون هدف این کار را انجام می دهند. یادآور می شود، امروزه تلفن همراه به صورت اسباب بازی و همدم لحظات تنهایی مردم شده است. ورود تکنولوژی در جامعه نیاز به فرهنگ سازی دارد و با فرهنگ سازی مناسب برای استفاده درست از تلفن همراه توسط کودکان و نوجوانان امروزه بیش از پیش نیاز است.

آسیب شناسی استفاده گسترده از تلفن همراه در سنین پایین

امروزه تلفن همراه به عنوان یکی از مظاهر فناوری ارتباطات در زندگی فردی و اجتماعی بشر جایگاهی وسیع دارد و جزو جدا نشدنی مناسبات روزمره محسوب می شود به طوری که می توان گفت برای بسیاری از افراد، زندگی بدون آن امکان پذیر نیست یا دست کم مطلوبیتی ندارد.

یک نوجوان درباره استفاده از تلفن همراه گفت: در روز بیش از 4 ساعت از وقتم را صرف کار کردن با امکانات مختلف تلفن همراه خود می کنم. به گفته وی آوردن تلفن همراه به مدرسه ممنوع است اما بسیاری از دوستانش سر کلاس درس گوشی خود را همراه دارند و حتی برای یکدیگر یا دوستان و آشنایان پیامک می فرستند.

یک شهروند هم گفت: در یک مهمانی خانوادگی یا فامیلی، مشاهده می کنیم که نوجوانان و جوانان به جای ارتباط کلامی از طریق بلوتوث یا پیامک به ارتباط با یکدیگر می پردازند. «محمودی» اضافه می کند: یکی برای دیگری تصویر یا متنی را ارسال می کند و بلافاصله جواب می گیرد، گاهی هم تمام وقت مهمانی و با هم بودن به بررسی محتویات گوشی ها سپری می شود و انگار هیچ کس قصد ندارد از پشت هویت مجازی تلفن همراهش بیرون بیاید و درباره مسائل واقعی و ملموس کار، زندگی و روابط فامیلی سخن بگوید. «رضایی» که کودکش 7 سال سن دارد در این رابطه گفت: فرزندم هر روز از من تلفن همراه با امکانات ویژه ای می خواهد. به گفته یک کارشناس علوم اجتماعی، با ادامه روند فعلی که حتی دوستی ها، احوال پرسی های میان آشنایان، ابراز محبت ها و … با تلفن همراه یا پیامک انجام می شود می توان انتظار داشت نسل هایی مجازی پرورش یابند که حتی از ساده ترین مهارت های کلامی و رابطه ای بی بهره اند. «کرامتی» ادامه داد: تلفن همراه به قسمتی از هویت افراد تبدیل شده است به ویژه نوجوانان و جوان ترها که شخصی و خصوصی بودن خط تماس و محتویات حافظه گوشی را نمادی از استقلال تلقی می کنند و آن را مایه به رخ کشیدن اطلاعات متنوع متنی، تصویری، صوتی و … به دیگران می پندارند. در این حوزه، برخی از مزایای استفاده از تلفن همراه و دلایل شیوع آن نیز قابل تامل است. دسترسی سریع به دوستان آشکار و پنهان، قابلیت مخفی نگه داشتن اطلاعات، بهره مندی از سرویس پیام کوتاه برای مخفی کاری بیشتر و دسترسی آسان به انواع بازی ها و شیوه های انتقال فایل های صوتی و تصویری، مواردی است که برای هر کاربر فریبنده و مطلوب است.

یک کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی با بیان این مطلب اضافه کرد: با کمی دقت، می توان دریافت این ویژگی ها شرایط بهتری برای سوء استفاده و ایجاد و اشاعه ناهنجاری های رفتاری و شخصیتی پدید می آورد. «کرامتی» ادامه داد: اکنون که قشر کودک و نوجوان ما تحت تاثیر منابع گوناگون اطلاعات از جمله ماهواره، تلویزیون، رادیو، اینترنت و تلفن همراه قرار داشته و استفاده از هر کدام مشکلات خود را دارد در مورد تلفن همراه با توجه به امکانات آن شرایط فرق می کند، موارد یاد شده در این وسیله کوچک جمع شده و این موضوع جذابیت خاصی به آن داده است. وی اضافه کرد: با وجود بازی های مختلف سرویس پیام کوتاه و … کودک و نوجوان کمتر به بازی ها و تفریحاتی که نیاز به جنب و جوش بدنی دارد می پردازد. به گفته وی، نوجوانی که در طول روز ساعات طولانی از تلفن همراه استفاده می کند و وقت خود را با صحبت کردن با آن یا ارسال پیام کوتاه صرف می کند احتمالا با اختلالات روانی مواجه خواهد شد. وی گفت: اعتیاد به تلفن همراه به طور جدی می تواند بر وضعیت روانی نوجوانان و جوانان تاثیر بگذارد اما از آن جایی که این اعتیاد هیچ علایم و نشانه فیزیکی ندارد بنابراین اختلالاتی را که به وجود می آورد مشهود نیست. وی ادامه داد: معتادان استفاده از تلفن همراه، از دوستان و خانواده فاصله می گیرند، انزوا طلب می شوند، اولویت های سنی و اجتماعی نظیر تحصیل و اشتغال را پس می زنند و هنگامی که تلفن همراه در دسترس شان نیست به آن فکر می کنند و از دوری اش رنج می برند. به گفته وی خاموش بودن تلفن همراه در این افراد، تحمل ناپذیر است و موجب می شود حتی هنگام خواب یا مواقع خاصی که گوشی تلفن همراه را خاموش می کنند یا در حالت سکون قرار می دهند به استرس و دلشوره دچار شوند.

یک مدرس جامعه شناسی دانشگاه نیز در این رابطه گفت: با توجه به گسترش استفاده از تلفن همراه و دیده شدن این دستگاه در دست کودکان و نوجوانان، دیگر فرزندان بچه های پرشور قدیم نخواهند بود بلکه با فرزندانی منزوی، دچار اختلالات روانی، کم حوصله و دارای اعتماد به نفس پایین مواجه هستیم. «سنگری آبیز» اضافه کرد: این موضوع بر شدت افسردگی نسل آینده خواهد افزود و اگر مسئولان دست به کار نشوند عواقب خطرناکی به همراه خواهد داشت. وی معتقد است: دنیا، دنیای رقابت و چشم و هم چشمی است و خانواده ها نمی خواهند که فرزندشان از همسایه و یا هم کلاسی اش کم بیاورد و دچار تنزل شان و موقعیت اجتماعی شود به همین علت فکر می کنند با خرید تلفن همراه برای فرزندشان از سرخوردگی او جلوگیری می کنند، والدین با این کار از نیازهای اساسی فرزند چشم پوشی می کنند و به نیازی که فعلا ضروری نیست رو می آورند. وی درباره آسیب هایی که با این موضوع متوجه کودکان، نوجوانان و خانواده هاست، گفت: بچه ها چون از بیشتر مسائل سر در می آورند (دانش افزایی) ممکن است این موضوع باعث بلوغ زودرس فرزندان، زیر سوال بردن ارزش ها، هنجارها، تنزل مقام پدر و مادر و در نهایت تشدید تعارضات خانوادگی و گسترش بیماری های قلبی، عروقی، اعصاب و روان و … در جامعه شود. به گفته وی مقاومت در برابر فرزند برای خرید تلفن همراه خوب نیست چون امکان دارد از راه دیگر، خواسته خود را تامین کند بنابراین بهتر است والدین، میدان مبارزه را ترک و به منطق روی بیاورند و با طرح دوستی و کم کردن فاصله ها با این پدیده نو که هم مفید است و هم مضر با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در حوزه وسایل و امکانات مجازی، استفاده درست از این وسایل را به فرزند خود بیاموزند و کنار بیایند چون راه گریزی نیست. وی در رابطه با ورود تلفن همراه به مدارس توسط دانش آموزان گفت: اگر یک سری از آموزش های لازم را خواسته و ناخواسته بچه از مدرسه نیاموزد از محیط بیرون مثل محیط ورزشی، محله و … یاد می گیرد. وی ادامه داد: برخورد چماقی، نظامی و … بر لوث شدن موضوع می افزاید و در برخی از موارد با بیان نکردن و برخورد نکردن می توان جلوی گسترش آن را گرفت ولی اگر تخلف دانش آموز علنی شود، علنی کردن، نوعی گسترش تخلف است.

کاهش قابل ملاحظه سن استفاده از تلفن همراه 27/07/1390 گروه خبری GSM:

درحالی که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران درباره استفاده از تلفن‌های همراه به‌خصوص برای کودکان هشدار می‌دهند، اما آمارها نشان می‌دهد که سن استفاده از گوشی تلفن همراه به شدت کاهش یافته تا آنجا که بسیاری از کودکان زیر 10 سال یک دستگاه گوشی دارند. به گزارش دنیای اقتصاد گزارش‌ها حاکی است، 75 درصد نوجوانان 12 تا 17 ساله یک دستگاه گوشی تلفن همراه دارند.بر اساس این گزارش، 66 درصد کاربرانی که کمتر از 14 سال سن دارند نخستین گوشی خود را خریداری کرده‌اند، این در حالی است که 30 درصد نوجوانان 12 ساله و 10 درصد در جشن تولد 10 سالگی گوشی تلفن همراه خریداری می‌کنند.از آنجا که روش‌های ارتباطی تغییر کرده و بیشتر مردم از سرویس‌های پیام به عنوان روش اصلی ارتباطی خود استفاده می‌کنند، روانشناسان اظهار نگرانی کرده‌اند که این نوع ارتباط می‌تواند تاثیر منفی روی عادات اجتماعی و آکادمیک آنها بگذارد.مطالعات Pew نشان داده که 54 درصد کودکان روزانه از پیام متنی استفاده می‌کنند؛ این در حالی است که سال 2008 این رقم 38 درصد بوده است. نیمی از نوجوانان ماهانه 1500 پیام متنی ارسال می‌کنند؛ در حالی که حدود یک سوم آنها سه هزار پیامک می‌فرستند. بر اساس این گزارش، دختران نوجوان هر روز 100 پیامک می‌فرستند در حالی که پسران حدود 20 پیام ارسال می‌کنند.

مطالعات نشان داده که نوجوانان سرویس پیام را به عنوان نخستین روش ارتباطی انتخاب می‌کنند، پس از آن ارتباط رو در رو، ایمیل، پیام فوری و سپس مکالمه صوتی را ترجیح می‌دهند.

 

 

 

منبع:    مهدپرتال 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار