33208
۲۰ آبان ۱۳۹۶
کارشناسان عنوان کردند؛

کاربران فضای مجازی از انتشار فیلم خودکشی دختران نوجوان خودداری کنند

به دنبال پخش فیلم قبل از خودکشی دو دختر نوجوان اصفهانی در فضای مجازی، جامعه‌شناسان و مشاوران خانواده به شهروندان هشدار می‌دهند از انتشار این فیلم به شدت پرهیز کنند.

به گزارش کودک پرس ، طی روزهای اخیر و به دنبال پخش فیلم قبل از خودکشی دو دختر نوجوان اصفهانی در فضای مجازی و این که شهروندان در سراسر کشور خواسته یا ناخواسته در فضای مجازی و سایر شبکه‌های اجتماعی ویدئوی دختران نوجوان را انتشار دادند، کارشناسان و مشاوران خانواده این کار را اقدام اشتباه شهروندان و کاربران فضای مجازی دانسته و اعلام می‌کنند، کاربران فضای مجازی از انتشار این فیلم به شدت پرهیز کنند.

 

کارشناسان انتشار و اشاعه این فیلم را نوعی قبح‌زدایی از این عمل زشت اعلام کرده و معتقدند علنی کردن چنین موضوعاتی باعث می‌شود این نوع اقدامات جنبه عمومی‌تری پیدا کنند.

۲۹مهرماه بود که خبر خودکشی دو دختر اصفهانی سر تیتر اخبار رسمی و فضای مجازی شد و این موضوع کافی بود تا سمت نگاه جامعه به سوی کارشناسان و مسؤولان نظامی، انتظامی و قضایی بچرخد و اطلاعات صحیح را از آنان دریافت کنند.

 

ولی از آن جایی که به مدد گوشی‌های هوشمند و نصب نرم‌افزارها و اپلیکشین‌های مختلف هرکدام از شهروندان در کسوت شهروند خبرنگار و دارای رسانه عمل می‌کنند بنابراین خیلی زودتر از آن که اطلاعات موثق را از پلیس و مقامات قضایی دریافت کنند، هر کسی از ظن خود یار این دو دختر نوجوان شده بود.

طی روزهای اخیر که فیلم قبل از مرگ خودخواسته این دو دختر نوجوان در فضای مجازی منتشر شده است، برخی از کارشناسان و جامعه‌شناسان دست به دامن رسانه‌ها شده‌اند تا به شهروندان هشدار دهند از انتشار این نوع فیلم‌ها و ویدئوها در شبکه‌های اجتماعی بپرهیزند.

 

با توجه به این که” نیلوفر” یکی از آن دو دختر نوجوان توانسته است از مرگ حتمی جان سالم به در برده و به گفته حسین اسدبیگی، رئیس اوژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور« وضعیت جسمی او رضایت‌بخش است و مددکاران سازمان بهزیستی در اصفهان نظارت جدی و دقیقی روی این پرونده دارند»، تحلیل‌ها،علل و عوامل چرایی و چگونگی این موضوع را وارد فاز جدیدی می‌کند و بر تمام قضاوت‌ها و انواع و اقسام گمانه‌زنی‌ها خط پایان می‌کشد.

 

فاطمه رضایی، مشاور خانواده درباره چرایی عدم انتشار این‌گونه ویدئوها در فضای مجازی می‌گوید: انتشار این نوع فیلم‌ها باعث می‌ضشود تا زشتی و قبح خودکشی برای سایر افرادی که زمینه چنین اقدامی را داشته و مستعد چنین حرکاتی هستند، فراهم شود.

وی افزود:بحث خودکشی در آموزه‌های دینی ما به شدت منع شده و در واقع آنهایی که از رحمت و مغفرت خداوند ناامید هستند، دست به خودکشی می‌زنند در حالی که در این فیلم صحبتی از ارتکاب گناه و ناامیدی از رحمت و مغفرت الهی نیست.

رضایی اظهار داشت:براساس آموزه‌های دینی افراد باید در جامعه از تعریف و عنوان کردن چنین مطالبی پرهیز کنند تا چنین موضوعاتی جنبه عمومی پیدا نکند.

وی با اشاره به نقش رسانه‌ها در پیدایش جو رسانه‌ای در این مورد گفت:رسانه‌ها در به وجود آمدن چالش‌ها در جامعه نقش محوری دارند و می‌توان گفت این موضوع را رسانه‌ها پر و بال دادند.

 

 

مشاور خانواده تصریح کرد: همان‌گونه که پیشگیری قبل از درمان دوای هر دردی است، شهروندان باید با تصمیم عاقلانه خود در جهت پیشگیری و جلوگیری از اشاعه این موضوع در این حد خودداری می‌کردند.

رضایی حضور مددکاران در مدارس را یک نیاز جدی اعلام کرد و افزود:مطمئناً اگر مددکاران طی سال چندین نوبت در مدارس حضور یافته، آسیب‌ها و هشدارها را با نوجوانان مطرح کنند، قطعاً شاهد چنین حوادثی نخواهیم بود.

وی با اشاره به این که دوره نوجوانی دوره هویت‌یابی یک دختر و پسر نوجوان است، اظهار داشت: وجود فناوری‌های هوشمند و دسترسی نوجوانان باعث شده است، شکاف نسلی بین نوجوانان و خانواده‌هایشان اتفاق بیفتد.نوجوانان به دنبال کشف هویت خود هستند و دوست دارند بیشتر با هم در جمع دوستان و هم گروه‌های خود در مدرسه، کلاس‌های خصوصی و گروه‌های مجازی با همدیگر وقت بگذارند.

رضایی ادامه داد: آنها در کنار پدر و مادری که چندین سال با او اختلاف سنی دارد، لذت نمی‌برند،در واقع دختر یا پسر نوجوان فکر می‌کنند همه چیز را خوب می‌دانند و پدر و مادرها به علت میانسالی و کهولت سن از دنیا و پیشرفت‌های آن عقب مانده‌اند و همه این عوامل دست به دست هم می‌دهند، تصمیمات جمعی بگیرند، تفریحات گروهی داشته باشند و حتی از این که با جنس مخالف خود دوست بوده و ارتباط داشته و با هم به گردش و تفریح بروند و در جشن‌های مشترک دختر و پسر شرکت کنند، ابایی نداشته و آن را مخالف ارزش‌های دینی و اجتماعی جامعه نمی‌دانند.

 

 

این مشاور خانواده اظهار داشت:البته در تمام سنین این بحران بوده و در طول تاریخ همیشه این تنش‌ها وجود دارد اما عواملی دست به دست هم می‌دهد تا این بحران و تنش‌ها پررنگ‌تر شوند و در جامعه گذر از سنت به مدرنیته و رویارویی با انواع و اقسام وسایل هوشمند و الکترونیک مشاهده چنین رفتارهایی دور از انتظار نیست.

شاهد میرسعیدی،جامعه‌شناس و استاد دانشگاه نیز گفت: خودکشی‌ها با انگیزه‌های مختلف و متعدد روی می‌دهد، برخی افراد با خودکشی در صدد تهییج افکار عمومی و قهرمان‌سازی از خودش است و البته می‌تواند اهداف دیگری از جمله اعتراض سیاسی،اجتماعی یا مدنی باشد.

وی افزود: وقتی ما شاهد چنین اقدامی از سوی نوجوانان هستیم، اشاعه و انتشار چنین فیلم‌هایی ممکن است باعث الگوسازی در بین بقیه نوجوانان باشد چرا که سن نوجوانی سن مطالبه‌گری،اعتراض،پرخاش و میل به دیده شدن است.

 

 

میرسعیدی خاطرنشان کرد: معمولاً نوجوانان به دنبال قهرمان‌سازی و قهرمان‌پروری هستند و با مشاهده چنین اقداماتی از سوی هم سن و سالان خود در جامعه ممکن است به دلایل مختلفی از جمله آسیب‌پذیر بودن و داشتن اختلاف خانوادگی با والدین به سراغ چنین کارهایی بروند.

وی با اشاره به ویژگی‌های افرادی که خودکشی می‌کنند، خاطرنشان کرد: معمولاً افراد افسرده، منزوی،جامعه‌گریز که دچار مشکلات حاد و بغرنجی هستند و افرادی که اعتقادی به جهان پس از مرگ ندارند، دست به خودکشی می‌زنند.

میرسعیدی ادامه داد:اما در مورد دو دختر اصفهانی، آنها خیلی شاداب، باهیجان و قهرمانانه به سراغ مرگ می‌روند و این‌ها نشان می‌دهد که این دختران نشانی از افسردگی ندارند و صحبت‌هایی که مطرح می‌کنند خیلی مسائل جزیی و ساده است که برای خودکشی خود از آن حرف می‌زنند، حتی آنها در بخشی از این فیلم می‌گویند”دیدید شوخی نمی‌کنیم”همه این مسائل دست به دست هم داده و باعث می‌شود نوجوانان دیگر که به اقتضای سنشان با همین چالش‌ها درگیر هستند، همین راه‌حل را برای پایان دادن به مشکلات ساده و جزیی خود انتخاب کنند.

 

 

وی ادامه داد: البته این فیلم دو وجه دارد. وجه اول آن الگوبرداری برای سایر نوجوانان و وجه دوم تلنگری برای والدین که بیشتر از همیشه ذهن و حواس خود را نسبت به فرزندان نوجوان خود جمع کنند مثلا وقتی یکی از دختران می‌گوید”ما را کم حرص ندادید” این جمله می‌تواند مخاطبان زیادی داشته باشد و یکی از مخاطبان آن قطعاً والدین این دو دختر نوجوان و سایر والدین است که خطاب به پدر و مادرها چنین مطالبی گفته‌اند.

میرسعیدی اظهار داشت:به طور قطع و یقین یکی دیگر از مخاطبان این فیلم و جمله‌های آن سیاست‌مداران و مسؤولان جامعه است که توجهی به خواسته‌های نوجوانان ندارند و آنها را به حال خود رها کرده‌اند.

وی ادامه داد:نباید فراموش کرد نوجوانان دهه ۸۰ خلاف نوجوانان دهه ۶۰و ۷۰ هستند،آنها فرزندان رسانه‌های هوشمند و الکترونیک هستند.

این جامعه شناس تصریح کرد: جامعه باید این موضوع را درک کند که اگر این ویدئو برای والدین پیام‌های مهمی دارد صد مرتبه بیشتر از آن مخاطبان این ویدئو نوجوانان هم سن و سال این دو دختر نوجوان هستند بنابراین باید مواظب انتشار این نوع فیلم‌ها و حرکات در فضای مجازی باشیم.

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار