موقعیت فعلی شما : خانه/کودک و تکنولوژی/مقالات
3316
۰۸ فروردین ۱۳۹۵

تأثیر اینترنت بر کودکان

دنیای امروز، دنیای تلویزیون، ماهواره، کامپیوتر و اینترنت می‌باشد و موارد فوق چنان با سرعت وارد زندگی بشر شده و نفوذ خود را ادامه می‌دهند که نمی‌توان از کنار آنها با بی تفاوتی گذشت بلکه باید با آنها به روش صحیح برخورد نمود تا بیشترین سود و استفاده حاصل آید.

به گزارش کودک پرس   نکته قابل ذکر آن است که هم چنانکه اثرات مفید تکنولوژی جدید در کیفیت زندگی ما قابل انکار نیست ولی درصورت عدم مدیریت صحیح نیز ممکن است تأثیرات مضر آن بر زندگی کودکان و نوجوانان ما غیرقابل جبران باشد.

کودکان و اینترنت

رشد سریع تکنولوژی در زمینه اینترنت حوزه جدیدی از توجه را به وجود آورده است. اینترنت یک منبع بی پایان اطلاعات است و فرصتی است جهت تعامل، ولی با وجود آن می‌تواند یک خطر واقعی برای کودکان و نوجوانانی باشد که استفاده صحیح از آن را نیاموخته اند.

اکثر والدین به فرزندان خود می‌آموزند که با افراد غریبه صحبت  نکنند،اگر در منزل تنها هستند درب منزل را به روی کسانی که نمی‌شناسند باز نکنند، اگر فرد ناشناسی تلفن زد به او اطلاعات ندهند.

اکثر والدین روی این موضوع کنترل و نظارت دارند که فرزندشان با چه کسی حرف می‌زند؟ با چه کسی دوست است؟ کجا می‌رود؟ چه کتاب یا روزنامه ای را می‌خواند؟ اما نمی‌دانند که همین نظارت، کنترل و راهنمایی را باید هنگام استفاده از اینترنت اعمال کنند.

در استفاده از اینترنت، توصیه های زیر را به کار بندید:

1. زمان استفاده از اینترنت را محدود کنید.

2. به نوجوان خود بیاموزید که هر چیزی را که در اینترنت می‌بیند یا می‌خواند حتماً درست و واقعی نیست.

3. روی سایت هایی که فرزندتان به آنها مراجعه می‌کند نظارت داشته باشید.

4. سعی کنید خود را با اطلاعات جدید و پیشرفت تکنولوژی آشنا نمایید و در این حوزه ها آموزش ببینید. دور ماندن شما از پیشرفت های جدید باعث افزایش شکاف نسلی بین شما و نوجوانتان می‌گردد.

5. زمان هایی را اختصاص دهید که با فرزند خود از سایت های مختلف اینترنتی دیدن نمایید. راجع به مطالب و محتوی آن به بحث و مذاکره بنشینید و بازی ها و فعالیت هایی را با یکدیگر انجام دهید. داشتن فعالیت مشترک با فرزندانتان به شما این فرصت را می‌دهد که بر فعالیت های او نظارت داشته باشید و فرصتی را برای نقد مطالب در اختیار شما قرار می‌دهد علاوه بر آن در این فعالیت مشترک هم شما می‌توانید از او چیزی بیاموزید و هم او می‌تواند از شما بیاموزد.

6. به فرزند خود آموزش دهید که صحبت کردن در اتاق گفتگو مثل صحبت کردن با یک غریبه است و همان احتیاط هایی را که درمورد ارتباط با غریبه ها به کار می‌بندیم در اینجا نیز باید به کار گیریم.

7.به فرزند خود بیاموزید که هیچ گاه نباید اطلاعات شخصی و خانوادگی خود را در اینترنت به شخص دیگر بدهد.

8. هرگز با شخصی که در اتاق گفتگو ملاقات کرده نباید یک ملاقات واقعی ترتیب دهد.

9. به آنها بیاموزید همان قوانین و احتراماتی را که در ارتباطات واقعی رعایت می‌کنیم باید در ارتباطات اینترنتی نیز رعایت کنیم مانند: فحش ندادن، استفاده نکردن از کلمات زشت و رکیک و…

10. به آنها بیاموزید که ارتباطات اینترنتی و چتی ما را برای ارتباطات واقعی بین فردی آماده نمی‌کند.

11. فقط زمانی اجازه ترتیب آدرس پست الکترونیکی را به او بدهید که بدانید در این زمینه به بلوغ کافی رسیده است و به طور دوره ای پست الکترونیکی و فعالیت اینترنتی او را نظارت کنید.
منبع:    مهدپرتال 
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار