33061
۲۰ آبان ۱۳۹۶

تنبلی چشم

تنبلی چشم عارضه‌ای است که ناشی از عدم تعادل فعالیت چشم در سیستم اعصاب مرکزی است که معمولاً از بدو تولد شروع می‌شود و علت بروز آن این است که ورودی اطلاعات یکی از چشم‌ها به اندازه کافی نیست.

به گزارش کودک پرس ،تنبلی چشم ناشی از عدم تعادل فعالیت این عضو در سیستم اعصاب مرکزی است که بر اثر علل زمینه‌ای مانند لوچی و آب مروارید ایجاد می‌شود. تحریک مغناطیسی مغز و استفاده از بازی‌های رایانه‌ای در درمان این اختلال مؤثر است.

تنبلی چشم عارضه‌ای است که ناشی از عدم تعادل فعالیت چشم در سیستم اعصاب مرکزی است که معمولاً از بدو تولد شروع می‌شود و علت بروز آن این است که ورودی اطلاعات یکی از چشم‌ها به اندازه کافی نیست. نوزادانی که آب‌ مروارید چشم دارند، نور کافی به چشمشان نمی‌رسد و دچار لوچی چشم هستند مغزشان در پردازش اطلاعات چشمی که تنبل است ضعیف عمل می‌کند.

تنبلی چشم را در کودکی درمان کنید

چنانچه تنبلی چشم از ابتدای بروز ضایعه تصحیح شود این مشکل برطرف خواهد شد اما اگر اختلالاتی مانند لوچی چشم تا سنین بالاتر باقی بماند این ضایعه برگشت‌ناپذیر یا به سختی قابل بازگشت است به همین دلیل تشخیص و درمان زودرس اهمیت حیاتی دارد. معمولاً در مسیر بیماری مبتلایان، اختلال ساختاری وجود ندارد و فقط عملکرد آن چشم ضعیف‌تر از چشم مقابل است.

اگر قبل از سن ۵ سالگی تنبلی چشم تشخیص داده شود درمان آن راحت‌تر خواهد بود، درمان اصلی این اختلال بررسی عامل زمینه‌ای است که موجب تنبلی چشم شده است این عوامل زمینه‌ای می‌تواند لوچی چشم و آب مروارید باشد.

چشم سالم را برای ساعاتی ببندید

یکی از درمان‌های رایج برای تنبلی چشم این است که آن را وادار به فعالیت کنیم بنابراین یکی از راه‌های موجود این است که چشم سالم را برای ساعاتی از روز ببندیم تا چشم تنبل شروع به فعالیت کرده و به وضعیت طبیعی بازگردد در حالت عادی به دلیل طبیعی بودن فعالیت چشم سالم چشم تنبل فعالیتش سرکوب می‌شود.

تحریک مغناطیسی مغز موجب بهبود تنبلی چشم می‌شود

تحریک مغناطیسی مغز جزو درمان‌های جدیدی است که به بهبود تنبلی چشم کمک می‌کند هر چند هنوز پایداری درمان به طور کافی ارزیابی نشده است. علاوه بر آن شواهد نشان می‌دهد کودکانی که از تنبلی چشم رنج می‌برند چنانچه چشم سالم را بسته و با چشم تنبل به فعالیت‌هایی مانند بازی‌های رایانه‌ای بپردازند می‌توانند با استفاده از این روش به افزایش تسریع فعالیت چشم تنبل کمک کنند از طرفی انجام بازی‌های رایانه‌ای در فضای مجازی نیز موجب تسهیل در فعالیت چشم تنبل می‌شود.

بهبودی تنبلی چشم در ۱۲ سالگی هم دیده می‌شود

هر چند درمان در سنین پایین سریع‌تر و مؤثرتر است ولی بهبودی در سنین ۱۲ سال دیده می‌شود بنابراین مبتلایان ناامید نشوند همچنین شواهد نشان می‌دهد آموزش‌های بینایی می‌تواند در درمان تنبلی چشم بزرگسالان نیز مؤثر باشد. اگر در تطابق چشم نوزادان یا کودکان مشکلی وجود دارد یا یکی از چشم‌های آنها کدر است باید به پزشک متخصص چشم مراجعه شود.

 

منبع:فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار