33017
۱۷ آبان ۱۳۹۶
شاعر و نویسنده مطرح کرد؛

بررسی کمبود آثار فاخر حوزه کودک و نوجوان در زمینه ادبیات عاشورایی از زبان محمدرضا کاکایی

محمدرضا کاکایی در خصوص اینکه چرا در حوزه کودک و نوجوان به وقایع عاشورا کمتر پرداخته شده است، گفت: بر خلاف کتاب های دیگر، کمبود آثار ارائه شده در حوزه کودک و نوجوان با وجود برخی عوامل طبیعی است.

به گزارش کودک پرس ، محمدرضا کاکایی در خصوص اینکه چرا در حوزه کودک و نوجوان به وقایع عاشورا کمتر پرداخته شده است، گفت: بر خلاف کتاب های دیگر، کمبود آثار ارائه شده در حوزه کودک و نوجوان با توجه به این عوامل طبیعی است:

اول اینکه موضوع عاشورا با توجه به نوع مخاطب، حساسیت های ویژه ای دارد. یکی از این ویژگی ها وجود اتفاقاتی است که با توجه به روح لطیف کودک، کار شاعر را برای انتخاب واژه ها و سرایش شعر یا نوشتن داستان دشوارتر می کند که البته در حوزه شعر نوجوان کار به مراتب راحت تر از حوزه شعر کودک است.

 

دیگر اینکه خود موضوع کربلا و اهمیت استفاده از نوع کلمات در به تصویر کشیدن عمق مظلومیت اهل بیت عصمت و طهارت به طوری که به شان و منزلت اهل بیت خدشه ای وارد نشود از اهمیت زیادی برخوردار است و همین موضوع کار را سخت تر می کند. همچنین نبود پژوهش های قوی و کارآمد که بتواند هنرمندان را بیش از پیش با آن واقعه و پیامدهای اجتماعی و سیاسی در آن زمان و تا امروز آشنا کند هم در این حوزه کار را دشوار می کند. از دیگر دلایل این است که متاسفانه از دیر باز به شعر کودک به عنوان یک شعر جدی که امروزه ثابت شده حتی بیشتر از شعر بزرگسال نیاز به سطح بالایی از مطالعه، شناخت و آگاهی دارد، نگاه نشده است.

 

امروز نیز اگر چه شعر کودک بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد؛ ولی همچنان تعداد کسانی که به‌طور جدی علاقه مند به فعالیت در این حوزه بوده و این موضوع را به‌صورت حرفه ای دنبال می کنند، بسیار اندک است و یکی دیگر از دلایل بسیار مهم نیز عدم حمایت های مربوط به حوزه چاپ و نشر است.او در خصوص نقش تربیتی کتاب هایی که وجود دارد و تاثیر آنها بر کودکان نیز تصریح کرد: متاسفانه این آثار نقش پررنگ تربیتی نداشته اند. نگاه جدی به این حوزه تنها با زیادتر شدن شاعران و تعدد آثار به چاپ رسیده امکان پذیر نیست .

 

ورود این حوزه به کتاب های درسی و حمایت همه جانبه از این هنر به عنوان یک هنر سازنده باید جزو دغدغه های مسئولان آموزشی باشد.این شاعر نیازهای حوزه کودک و نوجوان در این زمینه ادبی را حمایت و همچنین نگاه ویژه تر به این نوع آثار ادبی دانست که هم از لحاظ غنای فرهنگی و هم از لحاظ ادبی می تواند رفته رفته بر کیفیت آثار ارائه شده بیفزاید.

کاکایی با اشاره به اینکه در اصفهان با وجود شاعران خوب در حوزه کودک و نوجوان متاسفانه این بخش مغفول مانده و به آن زیاد پرداخته نشده است، گــفت: آثار فــاخر چنــدانــی در این حوزه در اصـفــهان نداریم. گاهی آثاری هم که به چاپ رسیده و به بازار عرضه می شود فاقد وزانت و وجاهت و زیبایی کلامی و شعری است .

 

منبع: اصفهان زیبا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار