موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
32798
۱۶ آبان ۱۳۹۶
مشاور رئيس سيما فيلم جزئياتی از ساخت سريال‌های نوجوانانه ارائه داد؛

تغییر رویکرد رسانه ملی برای نوجوانان پس از نزدیک به سه دهه

نوجوانان تقريباً از دهه ۶۰ به اين سو رفته‌رفته در تلويزيون فراموش شدند، اين در حالی رقم می‌خورد كه دهه ۶۰ سريال‌ها و فيلم‌های زيادی درباره نوجوانان ساخته می‌شد و اين قشر پويايی و حضور بی‌نظيری در آثار نمايشی داشتند، حالا و در حالي‌كه در نيمه دوم دهه ۹۰ به سر مي‌بريم و تقريباً ۲۵ سال را از دست داده‌ايم رسانه ملی به اين فكر افتاده تا بار ديگر سيما را با نوجوانان آشتی دهد.

به گزارش کودک پرس ، مسعود صباح درباره پروژه‌هايي كه براي نوجوان در اين مركز ساخته مي‌شود به اين اشاره كرده كه با توجه به اهميت توليد آثار نمايشي ويژه گروه سني نوجوان و دستور و حمايت خاص رئيس رسانه ملي و معاون سيما از اين توليدات، از ابتداي سال جاري اين وظيفه به مركز سيما فيلم محول شده است. حسين كرمي،رئيس مركز سيمافيلم نيز مسئوليت اين بخش را به من سپرد كه حاصل اين مأموريت تازه، مجموعه‌هايي است كه اكنون در مراحل مختلف نگارش و پيش توليد وجود دارد.

 

به گفته صباح از جمله اين مجموعه‌ها پيش توليد سريال «حكايت‌هاي كمال» در ٣١ قسمت به تهيه‌كنندگي علي اشكان و كارگرداني قدرت‌الله صلح ميرزايي با محوريت نوجوان قهرماني به نام كمال است كه با رفتار و ماجراهايش، سرزندگي و نشاط را در محله‌اي قديمي، رقم مي‌زند. وي همچنين از توليد سريال «خانواده دكتر ماهان» به تهيه‌كنندگي بهروز خوش رزم و كارگرداني راما قويدل در ٢١ قسمت با محوريت نوجوانان و محيط‌زيست و مهاجرت معكوس و «سامو بندري» به نويسندگي اصغر عبدالهي ،كارگرداني ابراهيم فروزش و تهيه‌كنندگي عليرضا سبط احمدي در ٣٥ قسمت خبر داد كه «سامو بندري» از آذرماه و در يكي از بنادر جنوبي كشور كليد مي‌خورد و قهرمان اصلي قصه نوجواني بندري به نام سام (سامو) است.

 

مشاور رئيس مركز سيمافيلم به توليد يك سريال ايلياتي نيز اشاره و عنوان كرد: «تك سواران» درباره ماجراهاي نوجواني ايلياتي در دشت مهران و حماسه‌سازي وي و ديگر نوجوانان ايل در مقابله با دشمن بعثي است كه به نويسندگي نوشين پيرحياتي،كارگرداني بابك محمدي و تهيه‌كنندگي افشين صادقي در ٢٦ قسمت ساخته مي‌شود كه با اتمام نگارش از آذرماه امسال آماده توليد خواهد شد.

وي از ساخت سريال‌هايي درباره نيكوكاري و آسيب‌هاي اجتماعي ياد كرده و گفته است:«پيش پرداخت» به نويسندگي فلورا سام و تهيه‌كنندگي مجيد اوجي در ٣٠ قسمت و با محوريت نيكوكاري و انتقال نيكي توسط گروهي از نوجوانان همسن و سال يك محله و «شب مهتاب» به نويسندگي و كارگرداني احمد كاوري و تهيه‌كنندگي نعمت چگيني در ٣٠ قسمت با محوريت آسيب‌هاي اجتماعي و خانوادگي ناشي از تأثيرات سبك زندگي نامتعارف و نتايج منفي آن بر نوجوانان و تأثير فرهنگ ديني و ملي در نشاط بخشي به زندگي نوجوانان در حال نگارش است. اين مجموعه بعد از نگارش از اواخر پاييز آماده توليد مي‌شود.

 

صباح اضافه كرد: «بچه‌هاي لب خط» نيز به نويسندگي آرش قادري در ٣٠ قسمت با محوريت رفاقت و همدلي نوجواناني در حاشيه شهر به نقش آنها در مقابله با مشكلات و مصايب اجتماعي مي‌پردازد. وي به ساخت يك سريال با فضاي روستا در زمان انقلاب نيز اشاره و عنوان كرد: «سپيدرود» در ٢٦ قسمت به نويسندگي فرهاد پورسعيدي، كارگرداني پرويز شيخ طادي و تهيه‌كنندگي اسدالله اعلايي به حضور نوجواني در يكي از روستاهاي شمال و تلاش و نقش او و خانواده‌اش در مبارزه با رژيم ستمشاهي مي‌پردازد. اين سريال از زمستان امسال وارد مرحله توليد شده و براي پخش در دهه فجر سال ٩٧ آماده مي‌شود.

به گفته مشاور سيما فيلم سفارش‌هاي ديگري نيز براي نگارش مطرح شده است كه به مرور آماده خواهند شد. مهم‌ترين استراتژي گروه در اين پروژه‌ها توجه ويژه به همه اقوام و نوجوانان چهار گوشه ايران و نقش مؤثر نوجوانان در زندگي اجتماعي و حضورشان در عرصه‌هاي انقلاب و دفاع مقدس و نيز عنايت به موضوعات مربوط به پسران و دختران به شكلي برابر است. توجه به دنياي خلاقانه، هيجاني، فانتزي، شادابي، سرزندگي و نخبگي اين گروه سني از ديگر موارد قابل اشاره است كه اميدواريم به خوبي در آثار جلوه پيدا كند. به گزارش «جوان» عزم رسانه ملي براي ساخت و توليد سريال‌هايي براي نوجوان‌ها را بايد به فال نيك گرفت اما شناخت مخاطب امروز و ذائقه‌هاي نوجوانان و نسل نو مسئله مهمي است كه در توليد آثار بايد مورد توجه قرار گيرد وگرنه صرف ارائه بيلان براي توليداتي كه در جذب مخاطب ناتوان عمل مي‌كنند نتيجه‌اي نخواهد داشت.

 

منبع: روزنامه جوان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار