موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
32746
۱۶ آبان ۱۳۹۶
همزمان با هفته کتاب انجام می‌شود:

ده‌ها هزار جلد کتاب به مناطق کم‌برخوردار اهدا می‌شود

انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان همزمان با هفته کتاب، چهارمین دوره اهدای کتاب به کتابخانه‌های مناطق کم‌برخوردار و چالش ملی کتابخوانی را برگزار می‌کند.

به گزارش کودک پرس ، چهارمین دوره اهدای کتاب به مناطق کم‌برخوردار که به همت ناشران حوزه کودک و نوجوان برگزار می‌شود، با هدف توزیع گسترده و متناسب کتاب در کتابخانه‌های کشور، همچنین ارتقای سرانه مطالعه و کتابخوانی برگزار می‌شود.

مسئول کارگروه هفته کتاب انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان با اشاره به اقدامات سه دوره اخیر انجمن به ایبنا گفت: در سه دوره گذشته در هفته کتاب جمهوری اسلامی انجمن با یاری ناشران خیر بیش از 446 هزار جلد کتاب اهدا کرده است، به طوری که در سال93، 125 هزار و 963 جلد، در سال 94، 194 هزار و 645 جلد و در سال 95، 125 هزار و 886 جلد کتاب به کتابخانه‌های مناطق محروم اهدا شد.

منصور جام شیر افزود: در سال‌های اخیر با وجود کم رونقی نشر کودک و نوجوان، اما ناشران این حوزه برای حضور در این فعالیت خیرخواهانه کم نگذاشتند و به عنوان مصلحان جامعه، بهترین و جدیدترین کتاب‌های خود را به کتابخانه‌های مناطق کم برخوردار اهدا کردند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 150 ناشر در اجرای این طرح همکاری کردند، عنوان کرد: بخش عمده اهداکنندگان کتاب، اعضای انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان هستند که مشتاقانه و بدون هیچ چشمداشتی در این کار سهیم می‌شوند.

جام شیر با اشاره به زمان فراخوان و جمع‌آوری کتاب برای این طرح، ادامه داد: جمع‌آوری کتاب ناشران از 13 آبان ماه آغاز شده و تا 26 آبان همزمان با اخرین روز هفته کتاب ادامه خواهد داشت و بعد از آن کتابخانه ها و مناطق طرح انتخاب می‌شود.

 

چالش ملی کتابخوانی

مسئول کارگروه هفته کتاب انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان همچنین از چالش ملی کتابخوانی با هدف برای افزایش سرانه کتابخوانی خبر داد و گفت: در این طرح با دعوت از هنرمندان، نویسندگان، شاعران و ناشران کتاب کودک و نوجوان در یکی از سالن‌های باغ کتاب، برای بچه‌ها کتاب خوانده می‌شود.

وی افزود: یکی از دغدغه‌های نویسندگان و ناشران حوزه کتاب کودک، ارتباط مستقیم و رو در رو با کودکان و نوجوانانی است که برای آنها کتاب می‌نویسند و منتشر می‌کنند، هفته کتاب فرصت مناسبی برای تحقق این ایده است تا کودکان در محلی کنار هم جمع شوند و برای آنها کتاب خوانده شود.

جام شیر درباره چگونگی اجرای این طرح توضیح داد: در این طرح از مدارس، کتابخانه‌ها یا فرهنگسراهای مختلف خواسته‌ایم هر روز با دعوت از شاعران و نویسندگان، مترجمان، تصویرگران یا ناشران ساعتی را برای مطالعه کتاب مشخص کنند و با دعوت از کودکان، آنها را به مطالعه و کتابخوانی تشویق و نوعی علاقه در میان کودکان ایجاد کنند.

وی تاکید کرد: در این طرح، از علاقه‌مندان ترویج و گسترش کتابخوانی دعوت می‌کنیم در گرو‌های چند نفری تا چند صدنفری اقدام به کتابخوانی کرده و تصاویر و گزارشی از این کار خود تهیه و به کروه تلگرامی و یا وب گاه انجمن ارسال کنند، از بهترین ها و زیباترین ها مراسم کتابخوانی از نظر عملکرد کیفی و کمی نشست کتابخوانی تقدیر خواهد شد.

 

رونمایی از تازه‌های نشر در باغ کتاب

رونمایی از کتاب‌های جدید کودک و نوجوان ناشران کتاب کودک و نوجوان در باغ کتاب از دیگر برنامه‌هایی است که انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان در هفته کتاب پیش‌بینی کرده است، جام شیر در این زمینه گفت: این اقدام با هدف فراهم آوردن محیطی مناسب برای رونمایی از تازه‌های کتاب ناشران جوان و تازه‌کار انجام می‌شود، چون اغلب ناشران محلی برای رونمایی کتاب ندارند و برای اجاره مجبور هستند هزینه‌های گزافی پرداخت کنند.

وی ادامه داد: باغ کتاب به عنوان محلی برای ناشران و فعالان حوزه نشر کودک و نوجوان زمینه‌ای فراهم کرده است که هر روز جمعیت زیادی از دانش آموزان در آنجا حضور دارند و هفته کتاب نیز بهانه خوبی است تا با هماهنگی مدارس و ناشران، جدیدترین کتاب‌های این قشر رونمایی شود.

جام شیر با بیان اینکه بیست و پنجمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی فرصت خوبی برای بهره‌مندی از این امکان در باغ کتاب است، تاکید کرد: ناشران کودک و نوجوان در این هفته می‌توانند در تماس با دفتر انجمن فرهنگی، برای هماهنگی و تعیین ساعت و روز رونمایی، برای همکاری در این طرح ثبت نام کنند.

 

 

تبلیغات شهری

جام شیر در بخش دیگر سخنان خود از گسترده شدن تبلیغات شهری با محوریت کتاب و کتابخوانی هم خبر داد و گفت: برای تبلیغات فراگیر و گسترده، پوسترهایی برای تابلوهای شهری با شعارهای مربوط به کتابخوانی طراحی کرده‌ایم که در تعامل با سازمان زیباسازی شهرداری تهران در نقاط مختلف شهر نصب می‌شود.

وی افزود: این شعارها و نوشته ها، سخنان و جملات قصار شخصیت‌های مختلف علمی، فرهنگی و سیاسی کشور و جهان است که در کنار تصاویری جذاب، با هدف تشویق مردم به مطالع و کتابخوانی طراحی شده‌اند.

به گفته جام شیر، تاکنون 15 تابلوی شهری در تهران برای نصب پوسترها و تبلیغات کتابخوانی و مطالعه تایید شده‌اند که امیدواریم بتوانیم در تعامل با شهرداری تعداد آنها را افزایش دهیم.

 

منبع: ایلنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار