موقعیت فعلی شما : خانه/کودکان خاص/مقالات
32680
۱۶ آبان ۱۳۹۶

هوش کودکان اتیسم

این كودكان از ابتدا از نظر هوشی مشكلی ندارند، اگرچه به تدریج و با مرور زمان به علت عدم رشد گفتار دچار عقب ماندگی و كم هوشی خواهند شد.

به گزارش کودک پرس ،یادآوری اشخاص، خواندن سرودها و شعرهای کودکانه، شمردن، طرز قرار دادن یا چیدن اسباب بازی ها در حافظه این کودکان به خوبی باقی می ماند و حافظۀ عالی باعث می شود که والدین کودک خود را بیمار ندانند.

میزان هوش عاطفی این كودكان و توانایی آن ها در برقراری رابطه عاطفی با اطرافیان چقدر است؟

والدین این كودكان اغلب در برقراری ارتباط صحیح و عاطفی با آنها مشكل دارند و ارتباط شان با كودک ناقص است به طوری كه نمی توانند نیازهای عاطفی كودكشان را برآورده كنند و او را به انجام رفتارهای اجتماعی و عاطفی برانگیزانند، در نتیجه این كودكان دچار ناكامی و یاس می شوند و ترجیح می دهند در همان دنیای محصور شده و بسته خود باقی بمانند. به طور كلی تعاملات این كودكان با اطرافیان شان متحول و شكوفا نمی شود و همیشه نارسا باقی می ماند.

اوتیستیک ها از نظر هوشی در چه وضعیتی قرار دارند؟

این كودكان از ابتدا از نظر هوشی مشكلی ندارند، اگرچه به تدریج و با مرور زمان به علت عدم رشد گفتار دچار عقب ماندگی و كم هوشی خواهند شد. اغلب اوتیستیک ها در صورتی كه درمان موثر به كار نگیرند دچار بهره هوشی زیر ۷۰ و عقب ماندگی ذهنی شدید نیز خواهند شد. به نمونه های زیر توجه کنید:

فردی به نام Leslie lemke، کافی است تنها یکبار گوشه ای از یک موسیقی را گوش کند، سپس می‌تواند آن را در نت روی پیانو بدون اشکال اجرا کند. او هرگز هیچ تمرین موسیقی را به طور رسمی ندیده است. او نابینا است و تنها با بهره‌ هوشی IQ ۵۸ است و نوعی از اکثریت نخبگان در خور مانده است که بهره‌ هوشی آنان پاینتر از حد معمول است.

اگر شما از ریچارد مسیر هر اتوبوسی در را در منطقه شهری لندن بپرسید، فورآ به شما جواب خواهد داد.

stephen wiltshire استعداد هنری استثنایی دارد و مانند Leslie lemke و ریچارد این استعداد را با حافظه قابل توجه‌ای ترکیب می‌کند و بعضی وقت‌ها می‌تواند ساعاتی پس از دیدن ساختمان‌ها آن ها را با دقتی هنرمندانه نقاشی کند. نخبگان دیگر می‌توانند محاسبات ریاضی شگفت‌انگیزی را در سرشان حمل کنند اما نمی‌توانند شماره‌های ساده را به خاطر بسپارند. شاید عجیب‌ترین چیز این باشد که۸۵ درصد موارد ثبت شده مرد هستند.

آنچه که کسی نمی‌داند این است که‌ چرا گستره مهارت‌های نخبگان محدود است که شامل موارد زیرند: موسیقی (معمولا پیانو)، محاسبات ریاضی یا تقویمی، هنر،حس ششم، حساسیت فوق العاده لمس‌کردن‌ یا بوییدن و (بیشتر به طور نا معمول) توانایی فیزیکی‌ و‌ جسمانی از نظر قواي شناختي و هوشي اين كودكان طيف وسيعي دارند حدود دو سوم آن ها از ضريب هوشي زير نورمال در درجات ضعيف تا متوسط قرار دارند و حدود يک سوم آن ها از هوشي معمولي برخوردار هستند.

آن دسته از كودكان اوتيستيک كه از بهره هوشي معمولي برخوردارند، توانايي‌هاي فوق‌العاده‌اي دارند كه افراد عادي به هيچ وجه از آن‌ها برخوردار نيستند. به عنوان مثال از حافظه تصويري بسياري قوي برخوردار هستند و يا اينكه قدرت انجام اعمال رياضي در آن ها بسيار قوي است به عنوان مثال بصورت ذهني اعداد سه و چند رقمي را در هم ضرب كنند. اين ها از حافظه تقويمي بسيار قوي نيز برخوردار هستند به اين صورت كه اگر تاريخ يک روز شمسي را در چند سال قبل به او بدهيد، او قادر است تاريخ ميلادي و قمري آن را بگويد. او در عین هوشیاری و تیزهوشی حیرت آورش، از توانایی های اولیه برخوردار نیست.

امروزه می دانیم كه تعریف هوش باگذشته متفاوت است. انواع «هوش» و انواع «هوشیاری» شناسایی و بررسی شده اند و چه بسا تركیب ناهمگونی از این انواع هوش در یك فرد، به خلق تركیبی غیرمعمول و ظاهراً عجیب منجر شود، چنانكه این روزها دنیا پر شده است از انواع آدم های تیزهوشی كه حتی یك صحبت ساده یا انجام یك احوالپرسی و سلام علیک كوتاه و مختصر برایشان دشوارتر و غیرقابل تحمل تر از حل عملیات پیچیده ریاضی و هندسی است. یا آدم هایی كه با هوشمندی سرشار خویش قادرند كوچكترین و مبهم ترین علائم بیماری را در عكسی از ریه بیمارشان تشخیص دهند اما تفاوت میان یك لبخند و پوزخند را قادر نیستند دریابند. این نوع آدم ها را آتیستیک Autistic می نامند، اما درجات آن می تواند خفیف یا همچون اندرو سیزده ساله شدیدتر باشد.

در برخورد اول به نظر با هوش می آیند ولی بعد از گفت وگو و مصاحبه، روانپزشک متوجه اختلال گفتاری و حركات بی هدف آن ها می شود. ۴۰ درصد این كودكان بهره هوشی كمتر از ۵۰ و ۳۵ تا ۴۰ درصد بهره هوشی بین ۵۰ تا ۷۰ دارند. به طور كلی ۷۵ تا ۸۰ درصد این كودكان از نظر آموزشی و تحصیلی عقب ماندگی دارند.

 

 

منبع:فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار