موقعیت فعلی شما : خانه/کودکان خلاق/مقالات
32674
۱۶ آبان ۱۳۹۶

کاغذ و تا

يكي از مهمترين، ارزان ترين و ساده ترين راه ها ساخت شكل ها توسط اريگامي يا كاغذ و تا است.

به گزارش کودک پرس ،ايجاد علاقه به ساخت شكل ها و مدل هاي اريگامي و ترجيح دادن آن به انجام بعضي بازي هاي كامپيوتري و ديدن بعضي برنامه هاي تلويزيوني ، و… تا حد زيادي قابل ثبت و مشاهده بود.

1- ارزان بودن با توجه به زمينه هاي گسترده شكل هاي اريگامي (كاغذ و تا) و ارزان بودن و حتي مجاني بودن ابزار (كه كاغذ است و حتي مي توان از مجلات و روزنامه ها و كاغذهاي باطله نيز استفاده نمود.) مي توان با دسته بندي اين اشكال آن ها را در سنين مختلف و در درسهاي مختلف بكار برد. اين درس ها مي توانند زندگي حيوانات، هندسه، زيست شناسي، دنياي دايناسورها و … باشند. بديهي است تركيب كار اريگامي با ديگر هنرها و وسايل آموزشي و آزمايشگاهي، فرآيند آموزشي را متنوع تر، شاد و اثر بخش تر خواهد نمود.

2- از مزيت هاي بسيار مهم اريگامي زياد شدن شوق و علاقه به طبيعت و موجودات زنده است. تا وقتي خود ما يک خرگوش را نساخته ايم پي به اهميت زندگي و حياط او نمي بريم، ولي هنگامي كه براي ساخت آن زحمت زيادي كشيديم از آفريدن كاغذي آن بسيار لذت خواهيم برد و تازه پي مي بريم كه يک حيوان واقعي چه عظمت و حقوقي دارد. دراين صورت نه تنها هرگز راضي به اذيت و آزار آنها نخواهيم شد بلكه بيش از پيش به آن ها عشق خواهيم ورزيد.

براي اينكه مردم به طبيعت، به حيوانات و به انسان ها عشق بورزند بايد نخست از يک جايي تمرين عشق ورزي را شروع نمايند يكي از مهمترين، ارزان ترين و ساده ترين راه ها ساخت شكل ها توسط اريگامي يا كاغذ و تا است. بايد كارمهم برنامه ريزان آموزشي، تدوين برنامه هاي درسي به گونه اي باشد كه در پايان فرآيند هر برنامه آموزشي تغیير رفتار مطلوب درجهت ايجاد خلاقيتهاي بيشتر، عشق و اميد به زندگي ، كارايي مفيدتر در زمينه درس ارائه شده و … صورت گيرد. يكي از مؤثرترين راه ها ، اجراي برنامه هايي است كه بطور غير مستقيم موجب چنين تغييرات مفيدي در فرگيران شود. آموزش اريگامي همگام با فلسفه و تاريخچه ي صلح و دوستي آن مي تواند يكي از كارآمدترين روش ها براي رسيدن به اهداف ذكر شده باشد. براي نتيجه گيري مطلوب تر بايد به عنوان يک واحد درسي از پيش دبستاني تا انتهاي دانشگاه به گونه مناسبي در محتوي درس ها گنجانده شود.

3- مي توان انجمن هاي متفاوتي از دوستاران اريگامي تشكيل داد و با حمايت هاي مدرسه، اين هنر را گسترش داد. اين انجمن ها مي توانند يكي از بهترين مكان ها براي گذراندن اوقات فراغت دانش آموزان باشد.

4- اريگامي را مي توان به راحتي جايگزين بسياري از اسباب بازي هايي نمود كه نقشي در رشد خلاقيت و كارايي افراد ندارند. وقتي بصورت آزمايشي دروس اريگامي به افراد مختلف تدريس مي شد به وضوح ملاحظه مي گرديد كه افراد كار با اريگامي را به بسياري از بازي هاي ديگر ترجيح مي دهند.

5- بسياري اوقات انسان ها در دنياي تصورات خودشان زندگي مي كنند نه در دنياي واقعي. كار با اريگامي و موجودات ساخته شده با آن مي تواند دنياي خيال انگيز و آرامي را فراهم كند. انسان ها به چنين آرامشي براي مقابله برخي با استرس هاي دنياي واقعي نياز دارند.

6- تمركز حواس، مديتيشن وذن از ديگر كاربردهاي مفيد و مهم اريگامي است در اين حالت است كه امكان تلقين هاي مثبت فراهم مي شود و فرصتي بدست مي آيد تا خلاقيت هاي دروني شكوفا شود و قابليت هاي خودشان را آشكار نمايند.

7- كمک به ساخت الگوهاي هنري و صنعتي به دليل قابليت آسان شكل گيري و به عمل در آمدن ايده ها از ديگر مزاياي اريگامي است.

8- اريگامي بر اساس گسترش صلح و دوستي بين تمام ملتها رواج پيدا نمود. معمولاً كساني كه در زمينه اريگامي فعاليت مي كنند انسان هاي صلح جويي هستند و اريگامي نيز به شدت اين حس را تقويت مي كند.

اريگامي فوايد زيادي دارد از جمله، هماهنگي بين چشم و دست، مهارت در كارهاي فكري كه نياز به انجام ترتيب و توالي خاص دارد، مهارت در دقت، افزايش شكيبايي و صبر، افزايش مهارت هاي خاص جسماني، افزايش نتيجه گيري هاي منطقي و رياضي و…

وقتي مشغول ساخت مدل هاي اريگامي هستيد چون مجبوريد با هر دو دست كار كنيد، تمام مغز شما در حال فعاليت است. طبق آخرين تحقيقاتي كه دكتر كاترين شماكوف و يوري شماكوف روي مغز انجام داده اند، وقتي هر دو دست مشغول انجام كاري هستند، مغز پالس هاي محرک بيشتري را دريافت مي كند. در نتيجه كرتكس هاي مغز افزايش يافته و شاهد به روز خلاقيت هاي بيشتري، در افرادي كه اريگامي كار مي كنند، خواهيم بود.

 

منبع:فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار