32436
۱۵ آبان ۱۳۹۶
دانشمندان دریافتند؛

دلیل مرگ کودک مومیایی مصری اعلام شد

دانشمندان با استفاده از اسکن سه‌بعدی موفق به کشف رازهای کودک مومیایی مصری شدند.

به گزارش کودک پرس ، بقایای این دختربچه بیش از 2000 سال پیش مومیایی شده است اما یک سامانه اسکن سه‌بعدی اطلاعات جدیدی را درباره زندگی این دختر مومیایی مصری به ارمغان آورده است. دانشمندان با استفاده از اسکن‌های سه‌بعدی، یک نسخه دیجیتال دقیق از این مومیایی را خلق کردند که شکل و ظاهر این دختر مصری را نشان می‌دهد.
اسکن‌ها نشان داد که این بقایا به یک دختر 4/5 تا شش ساله تعلق دارد که براثر بیماری مننژیت(التهاب پرده‌های محافظی مغز و نخاع) یا دیسانتری(اسهال همراه با خون مشهود در مدفوع) جان خود را از دست داده است.
دانشمندان با استفاده از اسکن‌ سه‌بعدی و برش‌نگاری کامپیوتری از مومیایی کودک مصری تصویربرداری سه‌بعدی کردند. محققان این مومیایی را «شریت» نامیدند که در زبان مصری باستانی به معنی «کوچک» است.

 

 

جولی اسکات، مدیر اجرایی موزه سن‌خوزه، در این باره گفت: «ارزش واقعی این پروژه این است که حقیقت داستان زندگی این دختر بچه را درک کنیم. این مومیایی در دهه 1930 به موزه ما آورده شده است اما اطلاعات ما از آن بسیار ناچیز است چراکه می‌خواستیم راهی پیدا کنیم تا بدون آسیب رساندن به پوشش مومیایی شریت، اطلاعاتی درباره آن به‌دست آوریم اما این کار تاکنون امکان‌پذیر نبود».
در سال 2005، از شریت سی‌تی‌اسکن گرفته شد که به دانشمندان اجازه داد، سن و وضعیت سلامت وی در هنگام مرگ را کشف کنند. اسکن‌ها حاکی از آن بود که شریت در هنگام مرگ چهار و نیم تا شش سال سن داشته است.

 

 

بعد از مرگ، بدن شریت در پارچه کتان پیچیده شده است. سپس مومیایی شریت مزین به گوشواره‌های گرد، یک گردنبند رومی و یک طلسم(نوعی گردنبند مصری)، شده است. این امر نشان می‌دهد که شریت خانواده ثروتمندی داشته است.

محققان اسکن‌های سه‌بعدی را با سی‌تی‌اسکن‌های قبلی ترکیب کردند تا تصاویر کاملا سه‌بعدی از این مومیایی به دست بیاورند. درنهایت تصاویر سه‌بعدی دقیقی از شریت به دست آمد که شامل رنگ و اطلاعات هندسی جسد بود. شریت اولین مومیایی است که با تکنیک جدید آنالیز شده است.

 

منبع:‌ آنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار