موقعیت فعلی شما : خانه/تربیت معنوی/مقالات
3139
۰۷ فروردین ۱۳۹۵

مراحل تربیت دینی کودک قبل از تولد 1

والدینی که قصد دارند کودکی سالم ، همراه با تربیتی صحیح و اسلامی داشته باشند باید برنامه خاصی را پی ریزی کنند تا شمول و گستره ی آن از قبل از تولد و در طول زندگی کودک ادامه داشته باشد .

به گزارش کودک پرس   تمامی آنچه را که پدران و مادران می بایست قبل از کودک به آن توجه کافی داشته باشند را مرحله قبل از تولد می نامند چرا که این مرحله از ابتدای تشکیل خانواده یعنی انتخاب همسر ، شروع و تا مرحله تولد را در بر می گیرد .

1) مرحله انتخاب همسر

در مورد انتخاب همسر ، به منظورایجاد نسل سالم وصالح ، احادیث وروایات فراوانی وجود دارد که بسیاری از آنها حاکی از اهمیت قانون وراثت و تاثیر  عامل محیط باشد . پیامبر اسلام برای تولید نسل بهتر ، دقیق ترین نکات را در امر انتخاب همسر گوشزد فرموده است ، که به طور مختصربه برخی از آنها اشاره می کنیم:

(1-1) متدین بودن

اولاً باید همسر انسان ، متدین باشد ، زیرا دین می تواند انسان را از هرگونه انحراف های روحی و اجتماعی مصون دارد ؛ ومسلماً زن و مرد با ایمان مطابق موازین و برنامه های دینی فرزند خودرا تربیت کرده ، و واحساس مسؤولیت نسبت به این امر می نمایند ، پیغمبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده است :

لایَنکَحُ المَرءهُ لِجَمالِها فَلَعَلَّ جَمالها یُریدها ، و لالعالِها فلعلَّ مالَها یطیغُها، وانکحُ المَرءهِ لِدینِها ؛با زن نباید صرفاً به خاطر زیبایی اوازدواج کرد ، ممکن است همین زیبایی او را به پستی و ابتذال سوق دهد ، ونه صرفاً برای مال و ثروتش چون ممکن است مال هم او را طاغی و سرکش سازد .با زن ، صرفاً به خاطر دین او ازدواج کن.

1-2)) اصالت خانوادگی

همسر انسان باید از خانواده اصیل و تربیت شده ونجیب باشد . زیرا او بهتر می تواند کودکان را تربیت کند.اگر زن، خود ، فاقد تربیت باشد نمی تواند فرزندخوب پرورش نماید.رسول اکرم (صلی الله لیه وآله و سلم)می فرماید :

«اِیّاکُم وَ خَضراءِ الَدَمن قیلَ و ماخضراءُ الدَمَن ؟ قالَ المَرأه الحسناء فِی المَبنت السُوء» از سبزه ها (وزن های زیبا) که در میان کثافات وپلیدی ها می رویند بپرهیزید . پرسیدند : سبزه های مذکور چیست ؟رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)فرمود: زن زیبایی است که در محیط پست وآلوده پرورش یافته باشد .

(1-3) حسن خلق و خلقت

حسن خلق مبدأ اساسی پرورش نسل سالم است ، و این اصل چه در دوران جنینی وشیرخوارگی، وچه در دوران تربیت کودک در خانواده ،اثرمستقیم ویا غیر مستقیم  دارد.

حسن خلقت وچهره واندام یا زیبایی وشادابی نیز غالباً کمک به دین می باشد وضامن جلوگیری مرد از انحراف وخلاف عفت است . به این معنی که زیبائی زن غالباًمردها را از تمایلات غیر مشروع باز می دارد . این موضوع نیز بیشتر با حسن خلق توأم است زیرا زن زیبا غالباً دارای اخلاق ملایم و دلچسب می باشد و پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) برای اطمینان خاطر مرد از زیبایی زن ، اجازه داد پیش از ازدواج مرد او راببیند ، تا به خاطر وی از نظر زیبایی و دل پسندی زن مطمئن گردد . رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلّم)  فرمود : « خَیرُ نِسائَکم اِذا نَظَر اِلیها زَوجها سرته … ؛بهترین زنان شما زنی است که وقتی همسرش او را می نگرد ، شاد و مسرورش گرداند . »

و نیز فرمود : « خَیرُ نِسائکم اَحسنهُنَّ وُجوهاً …  ؛بهترین زنان شما زیبا چهره ترین آنها است . »

و در حدیث دیگر آمده است : که پیغمبر اسلام فرمود :

« اَفضلُ نساء اُمَتی احسنَهُنَّ وَجهاً وَاَقَلَّهُنَّ مِهراَ  ؛ بهترین زن های امت من ، زیبا چهره ترین و اندک مهرترین آنها است . »

و نیز از ازدواج با زن زیبا معمولاً فرزندان زیبا را نصیب انسان می سازد .

(1-4) اجتناب از ازدواج با شرابخوار

اسلام تمام عوارض شوم مشروب را در مردم و فرزندان آنان دیده و علاوه بر اینکه خرید و فروش و تهیه و توزیع و نوشیدن آن را از نظر قانونی بر مسلمین تحریم کرده است به علت اینکه میخواری پدر و مادر روی نطفه تأثیر مستقیم دارد ، در بحث زناشویی با کمال صراحت پیروان خود را از پیوند ازدواج با مردم الکلی منع کرده است .

امام صادق (علیه السّلام) فرمود :

« مَن زَوّجَ کریمتَه و من شاربِ خَمرٍ فقد قطعَ رحمها   ؛کسیکه دختر خود را با شرابخواری تزویج کند با این عمل قطع رحم کرده است  ».

رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمود : «شاربُ الخمر لا یزوج و اراخطب  ؛شرابخوار اگر خواستگاری کند به او دختر ندهید»

روایات در این باره از رسول اکرم و ائمه (علیهم السلام) بسیار آمده است ، ولی خطر بزرگتر در فرزند شارب الخمر وقتی است که در حین مستی نطفه اش منعقد شود .امام صادق (علیه السلام ) فرمود :هر زنی به هم بستری شوهر شرابخور خود تن در دهد ،به عدد ستارگان آسمان مرتکب خطا شده است و فرزندی که از آن مرد پدید آید نا پاک و پلید است و خداوند از آن زن هیچ توبه و فدیه ای را قبول نمی کند ،مگر آنکه شوهرش بمیرد یا او را از قید زناشویی رها سازد.

دکتر کارل می گوید :

«مستی زن یا شوهر در لحظه آمیزش ،خیانت واقعی است

،زیرا کودکانی که در این شرایط به وجود می آیند اغلب از عوارض عصبی یا روانی درمان ناپذیر رنج می برند.»

بدون شک ابتلا به جنون و حماقت وشرابخوری در ساختمان فرزندان تأثیر مهمی دارد و بچّه هایی که از پدران و مادران مبتلای  به این عیوب متولد می شوند معیوب و بد بخت هستند به همین جهت اسلام درتعالیم خود توصیه های لازم را به پیروان خویش نموده و آنها را از پیوندهای بد و ناپاک بر حذر داشته است .

2) دوران بارداری

دوران بارداری ،دوران مهمی (هم برای والدین و هم برای کودک )است .برای والدین که باید یک ز ندگی با احتیاط و بدون نگرانی بگذرانند و مراقبت های دشواری را بر عهده بگیرند و برای کودک از این نظر که بخش مهم و اساسی حیات آینده اش  ،از نظر سلامت جسمی و روانی شکل گیری شخصیتش در این دوران ،صورت می گیرد . هماهنگی بانوزاد از دوران بارداری آغاز می شود و حالت عاطفی مادر ،تأثیرات شدیدی خصوصاَ در ماه های آخر بارداری ،بر پرورش عاطفی کود ک می گذارد بنابراین باید هیجانات مناسب داشته باشد چون در غیر این صورت نظم عصبی جنین برهم خورده و بر اثر ترشح غیر طبیعی غدد ،در مسیر رشد او اختلال ایجاد می شود .

بنابراین ، یکی از مهم ترین دوره های تربیتی کودک ، دوران بارداری و زمانی می باشد که طفل در رحم مادرش می باشد . زمانی که 9 ماه و 9 روز و 9 ساعت می باشد و در این ایام سرنوشت کودک مشخص می شود . هم چنان که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند :

«السعیدُ مَن سعد فی بطن امّه و اشقی من شقی فی بطن امه  ؛ سعادت و شقاوت انسان در شکم مادر پایه ریزی می شود »

(2-1 توصیه های روحی و روانی

والدین برای ایجاد پیوند با فرزندی که هنوز به دنیا نیامده و برای ایجاد تاثیر خوشایند و آرامش بخش بر او باید نکاتی را پیشاپیش رعایت کنند .

والدین نبایددر دوران بارداری  فشار عصبی داشته باشند و باید از  نگرانی و کشمکش های روانی و دائمی بپرهیزند زیرا کودکشان در حالات عاطفی آنها سهیم است ، پیشنهاد می کنیم والدین با کودکشان در رحم مادر صحبت کنند، برای او قرآن و دعا ،شعروآواز بخوانند و برایش خاطره های خوش ایجاد نمایند .بررسی ها نشان داده است کودکان ،بعد ها نسبت به این صداها ی آشنا در دوران جنینی که شنیده اند عکس العمل ها نشان می دهند .،آنها را آسان تر یاد می گیرند. هم چنین پیشنهاد می شود در برابر مناظر شاداب قرار بگیرند و رنگ یا دکوراسیون اتاقی که در آن زندگی می کنند فرح بخش و شادی آفرین  باشد، حتّی مادران می توانند عکس کودکان زیبا را مقابل دیدگان خود

قرار دهند. از لحاظ روانی توصیه می شود مادران لباس هایی بپوشند که رنگ های شاد و مدلهای راحت داشته باشد و سعی نماینددر این دوران استراحت کافی داشته باشند .

منبع:    مهدپرتال 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار