3095
۰۷ فروردین ۱۳۹۵

تماشای تلویزیون وخلاقیت کودک

امروزه این سوال که تماشای تلویزیون برروی خلاقیت وقوه تخیل کودک چه تاثیر مثبت و یا منفی ای می گذارد مورد بحث بسیار قرار گرفته است

به گزارش کودک پرس    از آنجا که تلویزیون به عنوان ابزاری جدا نشدنی در زندگی همه خانواده ها ایفای نقش می کند لذا تاثیر گذاری آن نیز بسیار مورد تحقیق قرار گرفته و آنچه تا به امروز مشخص شده آن است که تماشای بیش از اندازه و نامحدود و بدون برنامه تلوزیون در کودکان باعث کاهش قوه تخیل و قدرت تفکر آنان می شود. همانطور که می دانید قوه تخیل کودک دو بخش دارد .
یک بخش از همان دوران کودکی در بازیهای خلاقانه و تخیلی شکل می گیرد که کودک خود را به جای شخصیتهای مختلف کارتونی و داستانی می گذارد و به جا و یا همانند آنان ایفای نقش های متفاوت را به عهده می گیرد .
دو دراین بازیها،گاه کودک حتی به اشیاء نیز با قدرت خلاقیت و تفکر و تخیل روح می بخشد و آنها را نیز وارد بازی های تخیلی خود می کند . امروزه حتی مشخص گردیده که تصویر سازی خلاقانه ذهنی کودک از 12 ماهگی شکل می گیرد ودر سن 7-5 سالگی ، به اوج خود می رسد و سپس به تدریج کاهش می یابد لذا تا قبل از سن 7 سالگی ,نقش سازنده یا مخرّب تلویزیون بر روی کودکان و خلاقیت آنها چند برابر دوران دیگر است ولی این سنین که بهترین و ناب ترین زمان برای افزایش قدرت خلاقیت کودک و افزایش ظرفیت آن با استفاده از ابزار های ساده ای مانند داستان ،نقاشی، موسیقی است با ابزارهایی مانند تماشای تلویزیون و بازی های کامپیوتری جایگزین می شود .
بین بازیهای تخیلی و خلاقیت ارتباطی وجود دارد که در نتیجه بازی های هدفمند , خلاقیت در کودک شکل می گیرد و شکوفا می شود زیرا در بازیهای تخیلی و خلاقیت،عقیده،نظر،تصویرسازی،تفکر خلاق نقش اساسی دارند.
محققان، امروزه در رابطه با تاثیر تلویزیون در بازیها تخیلی و خلاقیت تحقیقات متنوعی انجام داده اند. از یک سو برخی برنامه های تلویزیون کودک رابه بازی و خلاقیت تشویق می کند واز سوی دیگر سرپوش محکمی بر روی خلاقیت وقوه تخیل کودک می گذارد . به باور بسیاری از برنامه سازان و محققان ، تماشای تلویزیون بانک تفکرات وایده های مختلفی را در ذهن کودک را تشکیل می دهد ودر نتیجه تفکر و نگرش کودک به دنیای اطراف بهبود می یابد امّا آنچه مسلّم است این می باشد که تمامی این اتفاقات ممکن است در راستای بازی های خلاقانه و کلاسهای موسیقی و هنری نیز در کودک شکل بگیرد لذا چه نیازی به تماشای تلویزیون و ریسک پذیرش برنامه های غیر استاندارد ودر نهایت نابود کردن استعداد کودک در نتیجه دیدن برنامه های نامناسب است.
امروزه محققان از واژه ای به نام “تلویزیون شفاهی” به جای ” تلویزیون تصویری” استفاده می کنند که این همان بازیهای تفکری و خلاقانه ،داستان گویی ،شنیدن موسیقی و… است. در راستای تماشای تلوزیون ممکن است حس رقابتهای منفی، عدم تحرک و فعالیت شکل بگیرد لذا محققان همواره توصیه می کنند به جای پر کردن اوقات فراغت کودکان با تلویزیون حتی اگر برنامه ها را به صورت گزینشی و هدفمند انتخاب می کنید، برای اوقات فراغت کودک وپر کردن آن مسئولانه گام بردارید و تماشای تلویزیون را با فعالیتهای صددرصد مثبت و موثر جایگزین کنید.
در ذیل به چند تاثیر منفی و بارز تماشای تلویزیون به طور مختصر اشاره می شود:
1- دیدن تلویزیون و جذابیت تصاویر در تلویزیون باعث می شود ذهن کودک در راستای تجزیه وتحلیل تصاویر بر آید و تلاش ذهنی کودک را در ابعاد دیگر تحت تاثیر منفی قرار دهد.
2- تماشای برنامه های مختلف تلویزیون کودک را مجذوب بازی ها و حرکات خاص که در برنامه ها به نمایش گذارده می شود می کند لذا کودک تصویر سازی خلاقانه و تخیلی خود را به تدریج از دست می دهد و تنها در پی تقلید و شبیه سازی بر آمده و خلاقیت و نوآوری خود را به کار نمی گیرد.
3- تماشای زیاد تلویزیون باعث می شود کودک زمان کافی برای پردازش اطلاعات را از دست بدهد و تنها اطلاعات را بدون پردازش و طبقه بندی دریافت و آن را تلنبار کند.
4- تماشای بیش از اندازه تلویزیون باعث کاهش تمرکز کودک می شود و از آنجا که فعالیتها خلاقانه احتیاج به داشتن تمرکز دارد لذا به صورت ناآگاهانه و غیر ارادی خلاقیت کودک سرکوب می شود.

 

 

منبع:    مهدپرتال 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار