موقعیت فعلی شما : خانه/دسته بندی نشده
309
۱۲ مرداد ۱۳۹۵

انتشار مجموعه عکسی از علی محمدی راد با موضوع کودکان کار در نشریه آبان

شماره اول ویژه نامه هنر و ادبیات روزنامه افسانه با عنوان «آبان» منتشر شد.

به گزارش کودک پرس، «آبان» در پنج سرفصل «نقد و تحلیل»، «پرونده‌ ویژه»، «جُنگ شعر و داستان و نمایش‌نامه»، «ویترین پیشنهادات هنری» و «گزارشگری دوربین» کار خود را آغاز کرده است.

این درحالیست که بر اساس آنچه گردانندگان این نشریه عنوان می کنند، «آبان» هر دوهفته یک‌بار در روزهای سه شنبه منتشر می‌شود و رویکردش نیز به مقولات فرهنگی و ادبی، رویکردی تحلیلی خواهد بود.

سردبیر «آبان» در شماره نخست آن نوشت: «نشریه‌ای است که تم‌اش ادبیات است و دغدغه‌اش نگاه تازه به فرهنگ بومی، توجه‌اش به استعدادهای جوان شعر و داستان و نقد و پژوهش است و رسالت‌اش؛ مبارزه با تقلیل فرهنگ به ابژه‌ای سیاست‌زدایی‌شده و مصرف‌گرا. فرهنگی که مدت‌هاست انگار روایتی جعلی به خود گرفته و مالامال شده از شاعرانِ شعاری، نویسندگانِ غیرسیاسی، منقدانِ بی‌تحلیل و هنرمندانِ میان‌مایه و بی‌مایه. به‌قول هنری ژیرو، «اکنون در فرهنگی زندگی می‌کنیم که صفحه‌نمایش‌ها، بیست‌وچهار ساعته وقوع آخرالزمانی قریب‌الوقوع را جار می‌زنند. در چنین روزگاری چگونه می‌توان این بصیرت عمیق فوکو را فهمید که تاریخ چیزی نیست مگر تاریخِ اکنون؛ اکنونی که برجستگی بیشتری یافته است.» از همین رو «آبان» می خواهد نظم نانوشته‌ نشریاتِ تکراری را به‌هم زند، «تاریخِ اکنون» را روایت‌گر باشد، شعار ندهد و شاعر نسازد، تحلیل‌گریز و تخیل‌ستیز نباشد، فرهنگ را به کالایی بازاری و مصرفی فرونکاهد و حافظه‌ی تاریخی را به‌جد، به نقد و سخن‌سنجی کشد.

«آبان» می‌خواهد در این فرهنگ‌شهری که شهره است به شعر و شعور و ادب، یک امکانِ فرهنگی تازه برای نویسندگان و شاعران جوان فراهم کند، و دیگر از آن؛ بابِ نقد و جدل را بگشاید و در راه بسط نظریه‌ی انتقادی تلاش کند».

در صفحات نخست این نشریه نقدی بر کتاب «یوزپلنگانی که با من دویده اند» به قلم مهرداد رنجبر صحرایی، تحلیلی بر تابلوی نقاشی «ندیمه ها» اثر ولاسکز به قلم زهرا رضازاده و یک گفتگوی مفصل پیرامون بررسی تحلیل میراث شاملو و نسبت اش با شعر امروز در میزگرد آبان با حضور سیروس نوذری و فیض شریفی به چاپ رسیده است.

همچنین نشریه ادبی و هنری آبان حاوی بخشی است که با عنوان زونکن به داستان کوتاه می پردازد و در شماره نخست داستانی از مجید صابری با عنوان «موزه سیاره های دور» منتشر کرده است. این درحالیست که آبان در بخش شعر زونکن قطعاتی از شاعران جوان را گنجانده است.

از دیگر بخش های ویژه نامه آبان که با عنوان لنز منتشر شده، مجموعه عکسی از علی محمدی راد با موضوع کودکان کار قرار دارد.

داستان های نویسنده و حیوانات به قلم احمد اکبرپور نویسنده آثار طنز و کودک و نوجوان بخش پایانی آبان را شکل داده است.

ویژه نامه هنر و ادبیات روزنامه افسانه شیراز با عنوان «آبان» در 20 صفحه به صاحب امتیازی و مدیر مسئولی پیمان بهادری و سردبیری احسان اکبرپور منتشر می شود.

برچسب ها :
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار