موقعیت فعلی شما : خانه/دسته بندی نشده
3063
۰۷ شهریور ۱۳۹۵

نبرد جناب‌خان علیه بن‌تن

چهارمین نمایشگاه ایران نوشت در حالی روز دوم شهریور آغاز به‌کار کرد که ۴۰تولیدکننده داخلی در آن شرکت کرده‌اند؛ حضوری که ۳دوره قبل کمتر از این تعداد بوده و امسال نشان از استقبال و انگیزه بیشتر تولیدکننده‌های داخلی ‌دارد؛ تولیدکننده‌هایی که شاید تا همین دهه گذشته به‌دلیل وفور محصولات خارجی توان رقابت با نوشت افزارهای غیروطنی را نداشتند.

به گزارش کودک پرس     اما در همين مدت كوتاه تعداد توليدكننده‌هاي نوشت افزار‌هاي داخلي از 2برند به بيش از 50برند توليدكننده نوشت‌افزار رسيده و روزبه‌روز نيز به تعداد اين توليدكننده‌ها اضافه مي‌شود؛ برندهايي كه با محصولات جديد و شخصيت‌هاي ايراني- اسلامي حال و گذشته توانسته‌اند توجه خانواده‌ها و كودكان را به‌خودشان جلب كنند.

كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان اين روزها حال و هواي ديگري دارد. غرفه‌هايي كه بوي‌ ماه مهر مي‌دهند و نويد‌دهنده روزهاي مدرسه هستند. براي همين بوي كيف و كفش و دفتر و كتاب و مداد نو قرار است حسابي كيفورتان كند. كافي است كمي در بين غرفه‌ها قدم بزنيد تا سريع حس و حالتان تغيير كند. حالتان زماني بهتر مي‌شود كه مي‌بينيد در بين تمام محصولات نوشت‌افزار خبري از بن‌تن، باربي، سيندرلا، زيباي خفته و ده‌ها شخصيت‌هاي خارجي‌اي كه دربين كودكان و نوجوان‌ها جا افتاده نيست بلكه جاي آنها را شخصيت‌هاي كارتوني خودمان مانند كلاه قرمزي، شكرستان، ديرين ديرين، پادشاه رم، جناب‌خان و شخصيت‌هاي تاريخي مانند رستم و سهراب، ابوعلي سينا، فردوسي، حافظ و سعدي و… همچنين شخصيت‌هاي معاصر و شهداي دوران دفاع‌مقدس، شهداي هسته‌اي و شهداي مدافع حرم گرفته‌اند.

  • استقبال مردم با وجود مشكلات، قابل تقدير است

يكي از غرفه‌ها پر است از كيف‌هايي با طرح‌هايي از شخصيت‌ها و انيميشن‌هاي داخلي. اين توليدكننده كيف مدرسه از سال82 كار خود را آغاز كرده و امسال باردومي است كه در نمايشگاه ايران نوشت شركت مي‌كند. مسئول اين محصول ايراني درباره توليدات و استقبال مردم مي‌گويد: «زماني كه تصميم گرفتيم در رقابت با توليدات خارجي شروع به‌كار كنيم شخصيت دارا و سارا شكل گرفت و رسانه‌ها نيز آن را بسيار مورد توجه قراردادند. همين اتفاق موجب شد تا مردم هم آن را بپذيرند و خوب هم جواب داد. در حال حاضر باز هم شخصيت‌هاي انيميشني پرطرفدار ايراني داريم اما ميزان رسانه‌اي كردن آن كم است براي همين بچه‌ها چندان رغبتي نشان نمي‌دهند. ما توليدكننده‌ها كه قدرت تبليغات نداريم، رسانه‌ها هم چندان روي شخصيت‌ها كار نمي‌كنند؛ براي همين تا حدودي رقابت سخت است. وقتي يك كودك دائما كارتون باب اسفنجي را ببيند معلوم است دلش مي‌خواهد كيف و كفش آن را هم داشته باشد. اما با اين حال استقبال مردم نسبت به اين مشكلات قابل تقدير است».

  • كاهش قيمت و رقابت با نوشت‌افزارهاي وارداتي

توليدكننده ديگري كه به سراغش مي‌رويم دفترهاي مختلف با طرح و نقش‌هاي گوناگون توليدكرده و در حال چيدن آنها روي ميز است. سال سوم حضورشان است و مي‌گويد: «امسال از سال‌هاي قبل طرح‌هاي متنوع‌تري زده‌ايم؛ طرح شخصيت‌هاي كارتوني، گل و دفترهاي رنگين‌كماني كه هر كدام را به رنگ يكي از حلقه‌هاي رنگين كمان درآورده‌ايم. همچنين طرح‌هاي ديگري ازجمله ايران 1404 كه چشم‌انداز پيشرفت‌هاي ايران است، تصوير شهدا و پيامبران را نيز به‌تازگي كار كرده‌ايم. با وجود آنكه همچنان از نظر رقابتي با كالاهاي خارجي عقب هستيم اما تمام سعي خود را مي‌كنيم تا بتوانيم خودمان را به آنها برسانيم. فعلا تلاشمان اين است از نظر قيمت تفاوت آنچناني نداشته باشيم».

  • استفاده از چهره شهدا و شخصيت‌هاي ديني

در يكي از غرفه‌هاي ايران‌نوشت تا چشم كار مي‌كند شخصيت‌هاي شاهنامه ديده مي‌شود؛ كاري كه مي‌گويند براي سال اول شروع كرده‌اند و مي‌خواهند آن را مورد آزمون قرار بدهند: «امسال كاري كه كرده‌ايم شخصيت‌هاي شاهنامه را طراحي و كتاب‌هاي هفت‌خان رستم را نيز در 3جلد منتشر كرده‌ايم. در همين مدت كوتاه متوجه شديم كه مخاطب‌ها خوش‌شان آمده و 90درصد كساني كه اين شخصيت‌ها را روي جلد دفترها ديده‌اند از آنها استقبال كرده‌اند. ما هم اگرببينيم اين روند مي‌تواند ادامه داشته باشد حتما پيگيري خواهيم كرد.» غرفه ديگر بيشتر طرح‌هاي ايراني- اسلامي را مدنظر قرار داده و مي‌گويد: «دفترهايي كه ما توليد مي‌كنيم شامل4برند است و بيشتر تصاوير شخصيت‌هاي ديني و ايراني گذشته را مورد توجه قرارداده‌ايم و از آنجا كه قيمت هايمان بازرگاني است و نسبت به دفترهاي ديگر قيمت كمتري دارد استقبال هم نسبتا خوب بوده است». غرفه ديگر دفترهايي را رونمايي كرده كه بيشتر آنها شهدا و شعرا هستند؛ كاري كه آنها هم مي‌گويند سال اول است: «15سال مي‌شود كه در كار توليد دفتر هستيم اما تا سال گذشته بيشتر توليداتمان كلاسيك بود. امسال كار جديدي كه شروع كرده‌ايم استفاده از چهره شعرا و شهداست؛ ازجمله شهداي دفاع‌مقدس، شهداي هسته‌اي و شهداي مدافع حرم. فعلا يك‌ماه است كه اين توليدات وارد بازار شده و قضاوت درباره ميزان استقبال از طرح‌هاي جديد زود است».

  • از 5سالگي براي فرزندم هفت‌خان رستم خوانده‌ام

پدر و دختري كه به نمايشگاه آمده‌اند ازجمله مراجعه كننده‌هايي هستند كه رضايت زيادي از محصولات ارائه شده دارند. به‌طوري كه پدر مي‌گويد: «ما تا آنجا كه بتوانيم براي خريد‌ماه مهر و سال تحصيلي جديد از نمايشگاه‌ها خريد مي‌كنيم؛ هم تنوع بيشتر است و هم قيمت‌ها مناسب ترند. همين كه مي‌بينم دو طبقه تماما محصولات ايراني هستند و مي‌توان اينقدر حق انتخاب داشت خيلي خوشحالم. 10سال پيش خبري از اين همه برند نبود». مادر ديگري هم كه براي كودك 7ساله‌اش بار اول است خريد سال تحصيلي مي‌كند، مي‌گويد:«پسرم با ديدن دفترهايي كه عكس ببعي و جناب‌خان دارد خيلي كيف مي‌كند. براي همين برايش دفتر مشق و نقاشي اين دو شخصيت را گرفته‌ام. از اينكه با وجود كارتن و شخصيت‌هاي خارجي اينقدر از عروسك‌هاي خودمان خوشش مي‌آيد خيلي خوشحال هستم. قيمت‌ها هم مناسب‌اند براي همين با خيال راحت مي‌شود خريد كرد». پدر ديگري از فرزندش مي‌گويد كه عاشق داستان‌هاي شاهنامه است: «فرزندم تازه 5سال داشت كه برايش داستان‌هاي هفت‌خان رستم را مي‌خواندم. آنقدر علاقه‌مند بود كه هميشه در بين تمام كتاب‌هايش از من مي‌خواست كه برايش هفت‌خان رستم و باقي داستان‌هاي شاهنامه را بخوانم. الان هم كه مي‌بينم دفترها و نوشت‌افزارهاي شاهنامه به بازار آمده خيلي خوشحالم كه مي‌توانم آن چيزي را بخرم كه فرزندم دوست دارد. زمان ما كه اين همه تنوع و حق انتخاب وجود نداشت. فرزندان امروز بايد قدردان اين دوران باشند».

  • نمايشگاه گردي

براي آنكه شما هم بتوانيد چرخي در اين نمايشگاه بزنيد ابتدا بايد به كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در خيابان حجاب برويد. 40غرفه در دوطبقه ميزبان شما هستند. وسط طبقه اول را طوري طراحي كرده‌اند كه هر بخش آن مانند يك دكور درآمده و شما به همراه فرزندانتان مي‌توانيد در آنجا بايستيد و عكسي به يادگار بگيريد. طبقه بالاتر نيز فضايي را درنظر گرفته‌اند كه در آنجا حضار مي‌توانند بنشينند و مراسم‌ها و برنامه‌هايي كه در طول نمايشگاه برگزار مي‌شود را تماشا كنند. از طرفي اگر در حين بازديد از نمايشگاه احساس كرديد نياز به خوراكي داريد در همين طبقه تعدادي از غرفه‌ها با خوراكي‌هاي خوشمزه چشم انتظار شما هستند. قيمت دفتر مشق‌هايي كه در اين نمايشگاه عرضه مي‌شود نسبت به بيرون اختلاف قيمت فاحشي دارند؛ مثلا دفتر مشق‌هاي بازرگاني از 700تومان شروع مي‌شود يا دفتر مشق‌هاي يك برند شناخته شده كه طرح‌هاي جذابي هم دارد از 1500تومان قيمت خورده تا 3000تومان. غرفه‌هاي كيف‌هاي مدرسه‌اي هم با تخفيف‌ها و فروش‌هاي ويژه نمايشگاهي حسابي مورد توجه مراجعه‌كنندگان قرارگرفته‌اند.

  • توليدات داخلي،تمام طيف‌هاي جامعه را درنظر گرفته است

وحيد كرايلي، مدير روابط عمومي و اطلاع‌رساني ايران نوشت درباره برگزاري چهارمين نمايشگاه نوشت‌افزار ايراني- اسلامي مي‌گويد: «توليدات جدي نوشت‌افزارهاي ايراني از 5-4سال پيش شروع شد. اوايل با چند برند محدود فعاليت خود را آغاز و سپس با استفاده از كاراكترهاي ايراني، اسطوره‌ها و مفاخر ايراني- اسلامي به‌كار خود ادامه داد تا اينكه ايده برپايي نمايشگاه ايران نوشت با اين هدف كه تمام توليدكننده‌ها بتوانند دور هم جمع شوند و محصولات خود را در يك جا به بازديد عموم قرار دهند شكل گرفت». او با اشاره به شخصيت‌هاي انيميشني داخلي و مشاهير گذشته و امروز كه در طرح نوشت افزارهاي داخلي به كاررفته است مي‌گويد: «شخصيت‌هايي مانند كلاه قرمزي، جناب‌خان، شكرستان، ديرين‌ديرين، شاهزاده روم، رستم و سهراب، دانشمندان امروز و ديروز، شهداي شاخص دفاع‌مقدس، شهداي مدافع حرم، شهداي هسته‌اي و… نيز تصويرسازي شده‌اند. به همين دليل طيف‌هاي مختلفي از مخاطبان از كودك و نوجوان تا كساني كه دانشجو هستند با سليقه‌هاي مختلف را توانسته‌اند پوشش دهند». سؤال بعدي مان درباره ميزان استقبال مخاطب‌ها در دوره‌هاي مختلف برگزاري نمايشگاه است كه كرايلي توضيح مي‌دهد: «در اين 4دوره برگزاري نمايشگاه استقبال خوبي از سوي مردم داشته‌ايم. رسانه‌ها و صدا و سيما ارتباط خوبي با نمايشگاه برقرار كرده‌اند و به‌دليل آنكه فصل خريد محصولات مدرسه هم هست استقبال خيلي خوب بوده. امسال نيز با توجه به هماهنگي‌هايي كه كرده‌ايم هر روز بعد از ظهر اجراي برنامه زنده كودك خواهيم داشت.

برنامه‌هاي توليدي هم ساخته شده كه از شبكه‌هاي مختلف سيما مانند شبكه دو، شبكه پويا، شبكه كودك‌و… پخش مي‌شود». يكي از ويژگي‌هاي مثبت نمايشگاه امسال حضور 40برند توليدكننده داخلي است كه چشمگير به‌حساب مي‌آيد. مدير روابط عمومي نمايشگاه در همين زمينه مي‌گويد: «سال گذشته حدود 25تا 30برند در سومين نمايشگاه ايران‌نوشت شركت كرده بودند و امسال به شكل قابل‌توجهي به تعداد برندهاي حاضر اضافه شده. سال دوم هم شايد نزديك به 10تا 15برند حضور داشتند اما امسال مي‌بينيم اين تعداد به 40برند رسيده است. هم‌اكنون تعداد توليدكننده‌هاي نوشت‌افزار در سطح كشور حدود 50برند است كه امسال 40برند از آنها شركت كرده‌اند». او انگيزه توليدكننده‌ها براي رقابت با محصولاتي كه وارد كشور مي‌شود را بالا مي‌داند:‌ « توليد نوشت‌افزار ايراني- اسلامي از همان ابتداي شكل‌گيري‌اش با اين انگيزه بود كه محصولات نوشت‌افزاري كه در دست محصولات و شخصيت‌هاي غربي و انيميشن‌ها و سريال‌هاي غربي است گرفته شود؛ از بن تن و باربي كه معروف‌ترين آنهاست تا برندهاي مختلف‌ اسكول ميوزيكال و… كه با فرهنگ بومي ايراني- اسلامي ما ناسازگار است. به‌دليل تناسب نداشتن با فرهنگ ما خانواده‌ها هم اعتراض مي‌كردند كه وقتي كالايي مطابق با فرهنگ كشور وجود ندارد چاره‌اي ندارند از همان محصولات موجود خريداري كنند. با اين دغدغه توليدكننده‌ها دست به‌كار شدند تا وارد بازار شوند، توليدكنند و تصويرسازي‌ها آغاز شد. سال‌هاي اول تصويرسازي كردند و شخصيت‌هاي نو خلق كردند؛ شخصيت‌هايي كه پشتوانه انيميشن نداشتند. علاوه بر آن برندهاي ديگر از شخصيت‌هايي كه پشتوانه رسانه‌اي داشته‌اند هم بهره بردند. در همين 5سال هم توانستند سهم قابل توجهي از بازار را در دست بگيرند. البته هنوز كم است و بايد به جايي برسيم كه بتوانند سهم بيشتري از بازار را آن خود كنند و نياز مخاطبان را در سطح بازار پوشش دهند».

با وجود تمام تلاش‌هايي كه توليدكننده‌هاي داخلي براي رقابت در برابر محصولات خارجي مي‌كنند اما همچنان اين محصولات وارداتي وزنه سنگيني در برابر محصولات داخلي هستند. كرايلي در همين زمينه توضيح مي‌دهد: «مشكلات در اين راه زياد است چون به هر حال توليد در كشور ما سخت است. هم هزينه‌هاي توليد بالاست و هم واردات نوشت‌افزار زياد است. در چين شايد نوشت‌افزارهايي توليد شود كه قيمت تمام‌شده آن كم است و به توليدكننده ايراني ضربه مي‌زند. قيمت تمام‌شده يكي از مشكلاتي است كه توليدكننده‌ها سعي مي‌كنند با مشقت‌هاي زياد آن را پايين بياورند تا بتوانند در بازار رقابت كنند؛ چون نوشت‌افزار ايراني از صفر تا 100هزينه است. از طراحي و تصويرسازي هزينه‌بر است تا چاپ و توزيع و فروش. اما نوشت‌افزارهاي غربي از شخصيت‌هايي استفاده مي‌كنند كه هيچ هزينه‌اي برايشان ندارند و تنها هزينه چاپ را پرداخت مي‌كنند. با اين حال توليدكنند‌ها سعي كرده‌اند اين مشكل را برطرف كنند و با آن كنار بيايند و اميدواريم بتوانند از اين مانع نيز عبور كنند».

 

 

 

منبع:    همشهری آنلاین

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار