30405
۰۲ آبان ۱۳۹۶
محسن ارشد زاده؛

غربالگری تنبلی چشم 205 هزار کودک در آذربایجان شرقی

همزمان با سراسر کشور و با به صدا در آمدن زنگ پیشگیری از تنبلی چشم در تبریز، برنامه غربالگری بینایی کودکان سه تا شش سال در آذربایجان شرقی آغاز شد.

به گزارش کودک پرس ، محسن ارشد زاده مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی در مراسم افتتاح این برنامه در یکی از مهدکودک های تبریز گفت: یک هزار و 100 پایگاه فصلی و 160 پایگاه ثابت، کار غربالگری از کودکان سه تا شش سال استان را انجام خواهند داد.
وی افزود: در حال حاضر 205 هزار کودک سه تا شش سال در استان داریم که برنامه ریزی شده تا همه این تعداد غربالگری شوند.
وی با اشاره به این که این طرح با همکاری اداره کل بهزیستی استان، آموزش و پرورش، مرکز بهداشت و شهرداری ها انجام می شود خاطرنشان کرد: خانواده ها می توانند تا پایان سال با مراجعه به مهدهای کودک، مراکز پیش دبستانی، مراکز بهداشتی درمانی و خانه های سلامت شهرداری ها؛ میزان سلامتی چشم های کودکان خود را مورد ارزیابی قرار داده و در صورت نیاز برای درمان آن اقدام کنند.
مدیرکل بهزیستی استان با بیان این که این غرباگری در دو مرحله انجام می شود یادآور شد: در مرحله اول اگر کودکی مشکوک به نابینایی یا کم بینایی تشخیص داده شد، در مرحله بعدی با دستگاه های بینایی سنجی مورد ارزیابی قرار گرفته و در صورت اثبات بیماری، برای درمان آن اقدام خواهد شد.
ارشد زاده هزینه سنجش اولیه را دو هزار و پانصد تومان و هزینه ارزیابی ثانویه را چهار هزار تومان اعلام کرد و افزود: خانواده هایی که قادر به پرداخت هزینه های مذکور نباشند، هزینه های سنجش و حتی درمان کودکان آنها را بهزیستی پرداخت خواهد کرد.
وی با بیان این که تنبلی چشم بیماری ای است که در صورت تشخیص به موقع قابل درمان است یادآور شد: پارسال توانستیم 90 درصد کودکان سه تا شش سال استان را که در دسترس بودند مورد غربالگری قرار دهیم.
به گفته ارشد زاده، طرح غربالگری بینایی کودکان سه تا شش سال استان از 50 درصد در سال 93 به بیش از 90 درصد در سال های 94 و 95 رسیده است که موفقیتی بزرگ برای این اداره کل محسوب می شود.
مدیرکل بهزیستی استان همچنین با اشاره به اهمیت غربالگری بینایی کودکان گفت: غربالگری و درمان نارسایی های بینایی کودکان در سنین سه تا شش سال می تواند از معلولیت آنها جلوگیری نموده و آینده ای خوب را برای کودکان به ارمغان آورد.
لازم به ذکر است که پایگاه های فصلی تا پایان سال جاری و پایگاه های ثابت بدون محدودیت زمانی کودکان جامعه هدف را مورد غربالگری قرار خواهند داد.

 

 

منبع:خبرنگاران جوان

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار