30131
۰۱ آبان ۱۳۹۶
به گزارش یونیسف؛

گزارش یونیسف از مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال در جهان+ آمار

طبق آخرین آمار منتشر شده، میزان مرگ‌ومیر کودکان در سراسر جهان، هشداردهنده‌ بوده و در سال میلادی گذشته، بیش از 5.6میلیون مرگ کودک ثبت شده است.

به گزارش کودک پرس ، گزارش‌ها حاکی از کاهش تلفات کودکان زیر 5 سال است. طبق گزارش سازمان ملل، اختلاف قابل‌توجهی بین کشورها و مناطق مختلف وجود دارد. طبق گزارش‌های به دست آمده، ذات‌الریه، اسهال و مالاریا تقریبا عامل یک‌سوم مرگ و میر میان کودکان زیر5 سال در جهان است.

براساس تازه‌ترین گزارش یونیسف، در 25سال گذشته، پیشرفت قابل‌توجهی در کیفیت زندگی کودکان خردسال ایجاد شده است. طبق آمار، میزان مرگ‌ومیر کودکان در مقایسه با سال 1990، حدود 62درصد کاهش یافته است. در سال 1990، میزان تلفات در کودکان زیر 5 سال، 7.7 میلیون نفر اعلام شده بود که این رقم تا پایان سال 2016، به 6.5نفر کاهش یافته است. قابل ذکر است که این آمار، تنها مربوط به کودکان زیر 5 سال است؛ چراکه مرگ‌ومیر نوزادانی که در ۲۸ روز نخست زندگی فوت می‌کنند، به میزان موارد فوتی نوزادان یک ماهه تا کودکان 5ساله کاهش پیدا نکرده است.

 

طبق تازه‌ترین آمار به دست آمده، نیجر بالاترین نرخ مرگ‌ومیر کودکان زیر 5 سال در جهان را به خود اختصاص داده است. در سال 1990، در مقابل هر یک‌هزار تولد، حدود 329 کودک فوت می‌کردند. آن‌طور که در گزارش‌ها گفته شده، نیجر یکی از فقیرترین کشورهای جهان بوده که توانسته بیشترین پیشرفت را در راستای بهبود وضعیت سلامت کودکان داشته باشد. آمار نیز نشان می‌دهد که در سال 2016، میزان مرگ‌ومیر کودکان زیر 5 سال در این کشور به 91 نفر در مقابل هر یک‌هزار تولد کاهش یافته است.

 

تازه‌ترین اخبار منتشر شده، حاکی از آن است که جنگ و قحطی باعث ترک خانه بیش از 2میلیون کودک در سودان جنوبی شده است. این بحران در حالی ایجاد شده که آمار سازمان ملل، خبر از کاهش قابل‌توجه مرگ‌ومیر کودکان زیر 5 سال در این کشور می‌دهد. در سال 1990، میزان تلفات در کودکان سودانی، حدود 256 نفر در هر یک‌هزار تولد اعلام شده بود که این رقم در سال 2016 به 91نفر کاهش یافته است.

 

چاد نیز از دیگر کشورهایی است که بهبود قابل‌توجهی در زندگی کودکان زیر 5 سال را در طول 3دهه اخیر تجربه کرده است. در این کشور، در سال 1990، در مقابل‌ هر یک‌هزار تولد، بیش از 200 کودک از بین می‌رفتند. آن‌طور که آمار نشان می‌دهد تا پایان سال 2016، این رقم تا 127نفر کاهش یافته است. این آمار در حالی منتشر شده که بخش غربی این کشور با کمبود شدید مواد غذایی روبه‌رو است و اکثر قربانیان را کودکان و زنان تشکیل می‌دهند. طبق اعلام سازمان‌های بشردوستانه به علت ناتوانی خانواده‌ها از تامین غذای فرزندان‌شان، یک‌پنجم کودکان در کشور چاد در سن پایین جان خود را از دست می‌دهند.

 

سومالی، در میان کشورهایی که با کاهش نرخ مرگ‌ومیر کودکان روبه‌رو بودند، در رتبه چهارم قرار دارد. پیش از این، سومالی، بالاترین نرخ مرگ‌ومیر کودکان را به خود اختصاص داده بود. در مقابل هر یک‌هزار تولد در سال 1990، حدود 181 کودک فوت می‌کردند که این آمار در سال 2016، به 133 نفر کاهش یافته است. بنگلادش نیز از جمله کشورهایی است که کاهش قابل‌توجهی در میزان مرگ‌ کودکان زیر 5 سال ثبت کرده است. مرگ‌ومیر نوزادان زیر 5 سال در بنگلادش، در سال 1990، در مقابل هر یک‌هزار تولد 144 نفر اعلام شده بود که این رقم در سال 2016‌ به 34 نفر رسید. چین، روسیه، امریکا، آلمان و بریتانیا نیز موفقیت‌هایی در کاهش مرگ‌ومیر کودکان زیر 5 سال در 3 دهه اخیر داشته‌اند اما پیش از این نیز، تلفات مرگ کودکان در این کشورها بسیار اندک بوده است.

 

شاخص مرگ‌ومیر کودکان یکی از مهم‌ترین نشانگرهای بهداشتی و درمانی است و هر کشوری که بتواند میزان مرگ‌ومیر کودکان در سنین مختلف را کاهش دهد، می‌تواند شاخص بهداشتی خود را ارتقا دهد. همان‌طور که این گزارش نشان می‌دهد، ‌در سال‌های اخیر میزان مرگ‌ومیر کودکان در جهان کاهش یافته است. با این‌ حال، به گفته کارشناسان با وجود کاهش قابل‌ملاحظه میزان مرگ‌ومیر کودکان در جهان، هنوز بسیاری از کشورها با مشکل‌های مختلفی در زمینه پیشگیری از مرگ‌ومیر کودکان مواجه هستند.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار