28767
۲۵ مهر ۱۳۹۶
فریبرز جباری

استفاده مناسب از فضای مجازی نیازمند فرهنگ سازی است

کارشناس مشاوره خانواده در جمع انجمن اولیاء و مربیان دبستان دخترانه فاطمه لردگان گفت: عشق و محبت به روش متعادل می تواند فرزندان خوب تحویل جامعه دهد، اگر عشق و محبت بیش از حد باشد فرزندان را لوس و اگر کمتر از حد متعادل باشد فرزندان را عقده ای بار می آورد .

به گزارش کودک پرس، فریبرز جباری کارشناس و مشاور خانواده در جمع انجمن اولیاء و مربیان دبستان دخترانه فاطمه لردگان گفت: دین اسلام برای تربیت فرزندان نگاه چشمی را خیلی مهم می داند؛ نگاه چشمی روی فرزندان خیلی زیاد در تربیت فرزندان تأثیر دارد اما متاسفانه فضای مجازی این نگاه چشمی از والدین و فرزندان  سلب کرده است .

وی افزود: در قدیم هنگامی که خانواده ای دور یک کرسی می نشستند و با نگاه کردن به صورت و چشم فرزند خود امر و نهی می کردند تأثیر آن در تربیت فرزندان خیلی بالا بود و رفته رفته کرسی ها جای خود را به رادیو، تلویزیون، و حالا نیز به گوش ها و شبکه های مجازی داده است .

ضرورت کنترل والدین بر استفاده فرزندان از فضای مجازی

کارشناس مشاوره خانواده گفت: استفاده مناسب از فضای مجازی نیازمند فرهنگ سازی است.
جباری در این جمع بیان داشت: کنترل و اشراف والدین در استفاده فرزندان از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مهمترین راه برای مقابله با معضلات و مشکلات این فضا است.
وی افزود: متاسفانه والدین بدون آگاهی از معضلات و مشکلات فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، تلفن های همراه هوشمند و تبلت را در اختیار فرزندان خود قرار می دهند و هیچ نظارتی نیز در این خصوص انجام نمی دهند.
وی ادامه داد: جوانان و نوجوانان نیز بدون هدف و انگیزه خاصی به فضای مجازی رجوع می کنند که این امر در مواردی باعث ورود افراد به شبکه های غیر اخلاقی می شود که مشکلات بسیاری برای آن ها و جامعه ایجاد می کند، بنابراین رجوع هدفمند افراد به فضای مجازی باید در جامعه نهادینه شود.
دکترجباری افزود: زمینه آسیب های اجتماعی زنان و دختران امروز در جامعه عدم شناخت نیازهای روانی دختران در سن بلوغ، عدم ارتباط عاطفی صمیمی بین دختران و پدران، متزلزل بودن ارتباط بین والدین در خانواده و همچنین شکل نگرفتن باورهای دینی و اعتقادی و فاصله گرفتن از مذهب و قرار گرفتن در محیط نا سالم در جامعه هستند.
این کارشناس افزود: به منظور کاهش آسیب های اجتماعی، افراد جامعه باید فرهنگ استفاده از تکنولوژی جدید را فرا گیرند چراکه فضای مجازی مانند شمشیر دو لبه است که خسارت های بسیار زیادی را در پی خواهد داشت .

محبت به فرزندان و نتیجه ی آن در رفتار با دیگران
کارشناس مشاوره خانواده تصریح کرد: به فرزندان خود محبت و توجه کنید و سعی کنید در تربیت، نگاه چشمی باشد چرا که نگاه چشمی، فرزندان نکات تربیتی را بهتر می آموزند .
جباری افزود: از فرزندان خود حمایت و برایشان وقت صرف کنید تا خود را انسان های مستقل و شایسته ای ببینند که می توانند روی پای خود بایستند و محتاج تصدیق و تایید این و آن نباشند.
این کارشناس گفت: عشق و محبت به روش متعادل می تواند فرزندان خوب تحویل جامعه دهد، اگر عشق و محبت بیش از حد باشد فرزندان را لوس و  اگر کمتر از حد متعادل باشد فرزندان را عقده ای بار می آورد .

دکتر فریبرز جباری کارشناس مشاوره خانواده در پایان از والدین خواست تا به فرزندان محبت کنید تا احساس عشق و محبت کنند. محبت به فرزندان در تربیت آنان تاثیر بسزایی دارد و می تواند نقش پررنگی داشته باشد . با ایجاد احساس ارزش و ارزشمند بودن به او اتکای به نفس و قدرت می بخشد .

منبع:شبکه اطلاع رسانی راه دانا
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار