28432
۲۴ مهر ۱۳۹۶
رسانه کودک

غفلت از «رسانه کودک» آسیب‌های پیچیده‌ای برای خانواده‌ها و جامعه

معاون پژوهشی موسسه فرهنگی- پژوهشی «فرهنگ اول» گفت: امروز بسیاری از طریق همین رسانه‌های کودک، انیمیشن‌ها، بازی‌های رایانه‌ای و اندرویدی چون «نهنگ آبی» که در این اواخر با مخاطب قرار دادن کودکان، آسیب‌های بسیاری را برای آن‌ها و خانواده‌هایشان به وجود آورده است.

به گزارش کودک پرس، ایمان شمس، معاون پژوهشی موسسه فرهنگی- پژوهشی «فرهنگ اول»،از قزوین، اظهار کرد: متأسفانه امروز در حوزه تربیت، بیشتر نگاه‌ها به سمت افراد جوان، میان‌سال و بزرگ‌سالان اختصاص پیدا کرده و کمتر اتفاق می‌افتد نگاه سیاست‌گذاران به سنین کودکی و نوجوانی باشد.
وی تأکید کرد: بسیاری از اتفاقاتی که به‌عنوان یک آسیب فرهنگی به آن نگاه می‌شود، در حقیقت وجوه و خلأهای بررسی نشده در طول ۲۰ سال گذشته است که امروز به‌عنوان یک دغدغه در جامعه درآمده است.
وی افزود: آنچه در حال حاضر نسبت به رصد و پیگیری ناهنجاری‌ها و آسیب‌هایی اخلاقی و رفتاری که جوانان دچار آن هستند، پرداخته می‌شود باید در ۲۰ سال قبل حل می‌شد؛ با این حال اگر امروز به وضعیت کنونی در حوزه فرهنگی و تربیتی توجه لازم صورت نگیرد بی‌شک آسیب‌های پیچیده‌تری در آینده دامن‌گیر ما خواهد شد.
شمس یکی از مواردی که باید در حوزه فرهنگی به آن توجه جدی شود را حوزه تربیتی مخاطب کودکان دانست و عنوان کرد: باید توجه کرد که در این حوزه در کجا وضعیت خوب و در کجا دچار نقصان و کمبود هستیم تا کودکان بتوانند خوب و بد را از هم تشخیص دهند.
این کارشناس بیان کرد: همان‌گونه که خوراک تربیتی برای کودکان داده می‌شود باید نسبت به خوراک فرهنگی آن‌ها هم توجه لازم را داشت زیرا موضوع «رسانه کودک» یکی از مواردی است که به‌عنوان یک خوراک فرهنگی مهم به شدت در آن دچار آسیب هستیم.
معاون پژوهشی موسسه فرهنگی- پژوهشی «فرهنگ اول» با اشاره به اینکه رسانه‌ها به‌عنوان ابزارهای القای غیرمستقیم در تربیت افراد مورد غفلت قرار گرفته‌اند، گفت: هنوز در این حوزه برای رسانه کودک تعریفی شاخص و سیاست‌گذاری‌های فرهنگی لازم وجود ندارد و طرح مسئله‌ای به این مهمی نادیده گرفته شده و حتی حوزه‌های آسیب‌شناسی رسانه کودک در این خصوص وجود ندارد.
وی ادامه داد: امروز بسیاری از طریق همین رسانه‌های کودک، انیمیشن‌ها، بازی‌های رایانه‌ای و اندرویدی چون «نهنگ آبی» که در این اواخر با مخاطب قرار دادن کودکان، آسیب‌های بسیاری را برای آن‌ها و خانواده‌هایشان به وجود آورده است.
شمس فقدان نظارت و نگاه دوراندیشی در این حوزه را موجب اثرگذاری منفی بر قشر تأثیرپذیر کودکان دانست و تاکید کرد: در آینده شاهد ناهنجاری‌های اخلاقی، رفتاری و اعتقادی برگرفته شده از برنامه‌های تولید شده در رسانه کودک خواهیم بود.
معاون پژوهشی موسسه فرهنگی- پژوهشی «فرهنگ اول» در پایان اعلام کرد: متولیانی که در این حوزه مسئولیت دارند را می‌توان وزارت فرهنگ و ارشاد برای حمایت از محصولات و تولیدات داخلی به‌ویژه در بحث رسانه کودک و حوزه‌های نمایشی، وزارت کشور که در حوزه آسیب‌شناسی و حمایت از مجموعه‌های پژوهشی باید وارد شود، صداوسیما و وزارت آموزش و پروش نام برد که باید به‌عنوان ۴ ضلع اثرگذار در این عرصه نقش‌آفرینی لازم را داشته باشند.

 

 

 

 

منبع:ایکنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار