28163
۲۳ مهر ۱۳۹۶
مدیرکل بهزیستی استان قم گفت؛

معاینه بینایی 70 هزار کودک قمی در سال جاری

مدیرکل بهزیستی استان قم گفت: 62 هزار نفر را در سال گذشته معاینه کرده که بیش از 300 نفر آنها مشکل بینایی داشتند در حالی که اگر درمان نمی‌شدند امکان درمان آنها بعد از 6 سالگی بسیار سخت بود؛ امسال نیز 70 هزار کودک سه تا 6 سال را مورد معاینه قرار می‌دهیم.

به گزارش کودک پرس، رضا سلیقه در همایش روز جهانی عصای سفید که در سالن همایش‌های اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم برگزار شد،‌ با اشاره به اینکه روز جهانی عصای سفید زنگ هشداری برای مسؤولان است، اظهار کرد: این روز بهانه‌ای برای یادآوری نیازهای روشن‌دلان است تا بتوانیم سعی و تلاش کرده و خدمات مورد نیاز را برای آنها فراهم سازیم.

وی اضافه کرد: 22 هزار نفر از معلولان در استان قم زیر نظر اداره‌کل بهزیستی هستند که دو هزار و 500 نفر آنها کم‌بینای شدید و نابینا هستند؛ این جمعیت یک جامعه هدف گسترده است که به خدمات ویژه نیاز دارد.

مدیرکل بهزیستی استان قم با تاکید بر اینکه در استان قم چهار هزار و 600 ناشنوا داریم، مطرح کرد: چهار هزار معلول ذهنی نیز در استان قم وجود دارد؛ 19 درصد معلولان ناشنوا، ‌38 درصد دارای مشکل جسمی، 24 درصد دارای مشکل ذهنی و 9 درصد نیز مشکل اعصاب و روان دارند که برخی از آنها در مراکز شبانه‌روزی بهزیستی نگهداری می‌شوند.

وی با بیان اینکه خدماتی که به معلولان اختصاص می‌یابد بر اساس میزان معلولیت آنها متفاوت است، تصریح کرد: وظیفه خدمات‌دهی به معلولان فقط بر عهده سازمان بهزیستی نیست، نگاه حمایتی به معلولان باید همانند نگاه به دیگر شهروندان باشد چرا که در این نگاه شهروندی می‌توانیم احقاق حقوق این افراد را رقم بزنیم.

سلیقه با اشاره به اینکه بستر حضور افراد معلول باید در جامعه فراهم شود، تصریح کرد: فردی که نابیناست باید از مجموعه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی استفاده کند؛ تا کنون خدمات مطلوبی را توانسته به این افراد ارائه دهیم اما یک معلول باید بتواند بدون کمک یک فرد در جامعه حضور یابد.

وی با بیان اینکه محل عبور نابینایان در برخی از معابر مشخص شده است، عنوان کرد: صدای معلولان را به گوش مسؤولان می‌رسانیم؛ در سطح کشور چراغ قرمز سخنگو نداریم به همین علت اگر یک فرد نابینا بخواهد از خیابان عبور کند نیازمند کمک فردی بیناست.

مدیرکل بهزیستی استان قم با تاکید بر اینکه در مورد نصب خودپردازهای جدید به معلولان نیز توجه می‌شود ، مطرح کرد: فرهنگ خدمات‌رسانی به معلولان باید در جامعه ترویج یابد؛ مشاهده کردن عصای سفید بالا رفته برای رانندگان به معنای سوت پلیس و چراغ قرمز است و این موضوع در قانون نیز مطرح شده است.

وی خاطرنشان کرد: خدمات‌رسانی به معلولان از جمله فراهم‌سازی امکان حضور آنها در دانشگاه‌ها و پرداخت شهریه مورد نیاز را به میزان توان خود دنبال می‌کنیم؛ در دولت جدید نیز پرداخت مستمری‌ها از اول فروردین از 150 تا 470 هزار تومان افزایش یافته است.

سلیقه با بیان اینکه نزدیک به 50 درصد معلولیت‌ها ژنتیکی و قابل پیشگیری است، اظهار کرد: اکنون بسیاری از کشورها در این حوزه به نتایج مورد نظر رسیده‌اند؛ هفت مرکز مشاوره ذهنی در قم ایجاد شده است و مشاوره برای ازدواج‌های فامیلی به صورت رایگان دنبال می‌شود چرا که هزینه‌های فرد معلول بیشتر از هزینه‌های پیشگیری از تولد نوزادان معلول است.

وی با تاکید بر اینکه از اول آبان‌ماه پیشگیری از تنبلی چشم دنبال می‌شود، عنوان کرد: تنبلی چشم بیماری است که در ظاهر هیچ نمودی ندارد اما بیشتر در معاینات مشخص می‌شود؛ 62 هزار نفر را در سال گذشته معاینه کرده که بیش از 300 نفر آنها مشکل بینایی داشتند در حالی که اگر درمان نمی‌شدند امکان درمان آنها بعد از 6 سالگی بسیار سخت بود؛ امسال نیز 70 هزار کودک سه تا 6 سال را مورد معاینه قرار می‌دهیم.

سلیقه با اشاره به اینکه 18 هزار نفر از نوزادان استان را سال گذشته از نظر شنوایی معاینه و 40 نوزاد مشکل‌دار را شناسایی کردیم، گفت: 20 میلیون تسهیلات اشتغال‌زایی برای نابینایان در نظر گرفته شده است که به افراد دارای مدرک فنی و حرفه‌ای پرداخت می‌شود.

 

 

 

منبع:خبرگزاری فارس

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار