28140
۲۳ مهر ۱۳۹۶
دکتر حامد قضاوی؛

غربالگری 70 هزار کودک یکساله در مشهد

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیش از 70 هزار کودک یک ساله در مشهد زیر پوشش مراقبت های تکاملی غربالگری قرار دارند.

به گزارش کودک پرس، دکتر حامد قضاوی در جلسه ای به مناسبت هفته کودک افزود: این تعداد بیش از 70 درصد از کودکان یکساله ساکن مشهد هستند که زیر پوشش این طرح قرار گرفته اند.
وی اظهار کرد: تنها در مشهد 522 هزار کودک زیر پنج سال در مراکز بهداشت شهرستان، زیر این مراقبت ها قرار دارند که 100 هزار نفر آنان را کودکان زیر یکسال تشکیل می دهند.
وی با بیان اینکه این طرح از حدود 2 سال پیش اجرایی شده است، گفت: در قالب این طرح، یک کودک به طور کامل معاینه و فرآیند رشد و تکامل جسمی و ذهنی وی تحت بررسی های مستمر قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه این طرح در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری نسبت به نخبه پروری به اجرا درآمده است، افزود : برای داشتن و پرورش یک انسان نخبه، باید قبل از تولد و در دوران جنینی برنامه ریزی و کنترل های لازم انجام شود.
قضاوی گفت: باید فرد دائم تحت مراقبت های مربوط برای سلامت جسم، روان و ذهن و هوش تکاملی قرار گیرد و کوچکترین نقص و ضعف در همان سال های ابتدایی زندگی شناسایی و برطرف شود.
وی با اشاره به اینکه این مراقبت ها موجب می شود اگر کودک به هر دلیلی مشکلی در رفتار و حرکات و اعمال ارادی و غیرارادی داشته باشد، مورد شناسایی شده و اگر اختلالی باشد در همان سن سریعتر با هزینه های کمتر برای خانواده و جامعه درمان شود .
مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: برای خدمات دهی بهتر و ارتقای سلامت کودکان تا کنون برای 300 هزار نفر از کودکان یک تا پنج سال در استان خراسان رضوی پرونده سلامت الکترونیکی تشکیل شده که آنان با ثبت اطلاعات کامل پزشکی در پرونده های الکترونیکی ویزیت می شوند .
قضاوی عنوان کرد: تهیه پرونده الکترونیکی برای دیگر کودکان نیز در دست انجام است.

 

 

 

 

منبع:ایرنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار