2801
۰۶ شهریور ۱۳۹۵

یونیسف درباره وضع کودکان آواره مهاجر در یونان هشدار داد

'سارا کراوو' گفت: حدود چهل درصد از درصد از کودکان آواره که هم اکنون به یونان مهاجر کرده اند، با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند.

به گزارش خبرنگار کودک پرس     این کودکان که تعداد آنها دویست و هشت هزار نفر تخمین زده می شود، بدون حضور پدر و مادر زندگی می کنند و گزارش هایی که درباره نحوه زندگی آنها منتشر می شود بسیار نگران کننده است.
سارا کراوو گفت: من در روزهای گذشته گزارش های بسیار تکان دهنده و نگران کننده ای را از خشونت علیه این کودکان و سوءاستفاده از آنها شنیده ام.
سخنگوی یونیسف خاطرنشان کرد: وجود هزاران کودک آواره و بی سرپرست پناهجو در یونان در حالیست که اقتصاد این کشور با چالش های جدی روبروست و بودجه خدمات عمومی و دولتی به شدت پایین آمده است و موج آوارگان بار اضافی به سیستم تحمیل کرده است.
این سخنگو خاطر نشان کرد: هم اکنون کودکان آواره در یونان با بحرانی دو گانه روبرو هستند، از یک طرف در یونان بلاتکلیف مانده اند و نمی توانند جایی بروند و دیگر اینکه نیازهای آنها به تحصیل، بهداشت و غیره رو به افزایش است.
سخنگوی یونیسف در حال حاضر نیاز مبرم کودکان آواره و بی سرپرست در یونان را، فراهم کردن شرایط تحصیل رایگان برای آنها برشمرد.
تعدادی از این کودکان پناهجوی بدون همراه اکنون در بازداشت پلیس یونان به سر می برند و چندی پیش نیز سازمان دیده بان حقوق بشر از دولت یونان خواست هرچه سریع تر به نگهداری کودکان بدون همراه پناهجو در بازداشتگاه های پلیس این کشور، پایان دهد.
این سازمان اعلام کرد یونان باید مکانی را برای نگهداری از این کودکان در محل هایی که امکان مراقبت کافی از آنها وجود دارد، بیابد.
دیده بان حقوق بشر در این بیانیه افزود که کمبود سرپناه به «بازداشت تعمدی طولانی مدت کودکان در اماکنی که مناسب کودکان نیست»، منجر شده است.
یونان، مسیر اصلی عبور صدها هزار پناهجو و مهاجری است که به امید یافتن سرپناهی امن، راهی اروپا شده اند. بر اساس توافقی که اتحادیه اروپا و ترکیه در مارس گذشته (فروردین) امضا کردند، مهاجرانی که از ساحل ترکیه وارد جزایر یونانی می شوند بازداشت و به اجبار به ترکیه بازگردانده می شوند.
براساس کنوانسیون حمایت از حقوق کودکان که یونان نیز آن را امضا کرده، بازداشت کودکان فقط به عنوان آخرین چاره و برای یک دوره کاملا کوتاه مدت امکان پذیر است.
کمیته حمایت از حقوق کودکان سازمان ملل نیز که نظارت بر تعهد کشورها بر این کنوانسیون را برعهده دارد، اعلام کرده که بازداشت کودکان با دلایلی همچون بدون همراه بودن، پناهجویی و وضعیت اقامت شان قابل توجیه نیست.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار