27670
۱۹ مهر ۱۳۹۶
با توجه به طرح غربالگری در کشور؛

جای زهرا در بین دوستانش خالی بود+ فیلم

عارضه ناشنوایی از شایعترین اختلالات مادرزادی بدو تولد است که با تشخیص به موقع آن در زمان تولد می شود از بروز و حادتر شدن این اختلال جلوگیری کرد.

به گزارش کودک پرس ، عارضه ناشنوایی از شایعترین اختلالات مادرزادی بدو تولد است که با تشخیص به موقع آن در زمان تولد می شود از بروز و حادتر شدن این اختلال جلوگیری کرد.

زهرا از جمله کوکانی است که تنها به علت سه ماه تاخیر در انجام غربالگری شنوایی و تشخیص دیرهنگام عارضه شنوایی او، روند درمانی اش در مقایسه با سایر کودکان دیرتر آغاز شده است و همین مسئله روند احیای شنوایی او را کمی به تعویق انداخته است.

کودکانی که در مرکز توانبخشی بهزیستی ارومیه زودتر از زهرایِ قصه ما، روند درمان شنوایی را آغاز کرده اند اکنون به صورت جدی بهبود یافته اند تاجائیکه با کمک مربیان خود سرود دسته جمعی اجرا کردند.

غربالگری شنوایی در زمان طلایی یعنی از بدو تولد تا سه ماه ضروری است و والدین باید در کنار برنامه ریزان و متخصصان امر نسبت به انجام آن حساسیت ویژه ای داشته باشند.

استان آذربایجان غربی از لحاظ طرح پوشش غربالگری شنوایی نوزادان بالاتر از میانگین کشوری و در رتبه برتر کشور قرار دارد.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی گفت : طرح غربالگری شنوایی در تمامی بیمارستانها و زایشگاه ها صورت می گیرد و تاکنون 92 درصد نوزادان متولد شده در استان تحت پوشش این طرح قرار گرفته اند.

فریور می افزاید: تاکنون 260هزار نوزاد تحت پوشش غربالگری شنوایی قرار گرفته اند و تعداد 547 کودک بااختلال شنوایی شناسایی شده و به مراکز درمانی معرفی شده اند.

وی می گوید: 84 کودک از این تعداد با یارانه بهزیستی عمل کاشت حلزون انجام داده و 217 تن از آنان سمعک دریافت کرده و 244 تن به متخصص حلق و گوش و بینی ارجاع داده شده اند.

به گفته متخصصان سه ماه نخست تولد نوزاد، دوران طلایی انجام غربالگری شنوایی است.

اختلالات شنوایی شایع ترین معلولیت مادرزادی در بدو تولد است و بر طبق آمار 95 درصد کودکان کم شنوا از والدینی هستند که هیچ مشکل شنوایی ندارند.

تست غربالگری، تست ساده‌ای است که توسط ادیولوژیست صورت می گیرد، این تست فقط چند دقیقه به طول می‌انجامد و هدف آن تشخیص اٌفت شنوایی کودکان است.

 

 

 

 

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار