موقعیت فعلی شما : خانه/دوران بارداری/مقالات
2758
۰۲ شهریور ۱۳۹۵

هفته چهلم بارداری

مطالب آموزنده و مهم که مادر باید در هفته ی چهلم بارداری خود بداند.

این هفته آخرین قسمت از فصل اول سریال را بازی می‌کنید. در نهایت بازیگر روبه‌رویتان را خواهید دید. انتظارها سرآمده و شما هم خوب توانسته‌اید از پس نقش به این سختی برآیید. این هفته، هفته درخشش شما به عنوان قهرمان این داستان است. در چهلمین هفته بارداری شما جایزه بهترین بازیگر را خواهید برد.

 

وضعیت جنین
پوست او کاملا نرم و صاف شده و موهای کرکی‌اش هم کمتر شده. بدن او چربی را کاملا جذب کرده و به خورد پوستش رفته و حالا حسابی تپلی به نظر می‌رسد. به طور متوسط وزن او باید در حدود ۳ کیلو ۴۰۰ گرم باشد و قدی در حدود ۵۰ تا ۶۰ سانتی داشته باشد.

در زمان تولد ممکن است رنگ بدنش آبی‌رنگ باشد یا به قسمت‌های از بدنش ماده سفید رنگی چسبیده باشد. البته اگر دیدید بدنش به خون آغشته شده نگران نباشید این به دلیل جدا شدن از جفت است. بدن او بعد از خروج از رحم لغزنده است و موهای سرش به هم چسبده حتی ممکن است سرش هنگام جدا بیرون از مجرای زایمان نامنظم و بدشکل به نظر برسد که این مسئله بعد از مدتی به حالت عادی برمی‌گردد.

استخوان‌های سر او هنوز سفت نشده و استخوان‌های جمجمه قدری از هم جدا هستند در زمان خروج نوزاد جمجمه به هم فشرده می‌شود و جنین راحتر از کانال زایمانی عبور می‌کند. این نرمی ها تا بعد از یک سال هم ادامه می یابد.

 

وضعیت بدن مادر در هفته چهلم

1252
  • اگر انقباضات هیکس شما را می آزارد میتوانید از دوش آب گرم برای تسکین درد استفاده نمایید. ولی توجه داشته باشید آب نباید زیاد گرم باشد.
  • اگر نوزاد شما چرخیده باشد آنگاه شما راحت تر میتوانید نفس بکشید ولی ممکن است فشار او بر مثانه دفعات مراجعه شما به توالت را افزایش دهد.
  • در این هفته در هنگام ایستادن ممکن است بسیار احساس فشار در لگن خود داشته باشید. چرا که ماهیچه های لگن مجبورند برای تحمل وزن منقبض شوند.بنابراین اگر احساس خستگی در لگن دارید بنشینید تا این احساس را کاهش دهید.
  • علی رغم همه پیشرفتهای پزشکی هنوز هیچ راهی وجود ندارد که بتوان زمان دقیق زایمان را تخمین زد. زایمان ممکن است زودتر از زمان مقرر رخ بدهد، خصوصا اگر در تشخیص زمان بسته شدن نطفه اشتباه کرده باشید. این اتفاق بیشتر زمانی می افتد که تعیین زمان زایمان تنها بر اساس اولین روز از آخرین دوره قاعدگی صورت پذیرد و شما هم در نیمه اول دوره حاملگی خود سونوگرافی نداده باشید. با این حال حتی اگر زمان زایمان به دقت تعیین شده باشد دوران حاملگی برخی خانمها کمی طولانی تر می شود و متخصصین هم هیچ توضیحی برای این مطلب ندارند.البته هنوز برای زایمان شما دیر نشده است و اگر یکی دو هفته دیگر بگذرد به زایمان شما دیرشده می گویند. اما برای اطمینان از وضعیت کودک پزشک از شما خواهد خواست که در این هفته یا حداکثر در ابتدای هفته چهل و یکم یک آزمایش برای مشاهده کودک خود بدهید. در صورتی که قبلا با برخی از عوارض حاملگی دست و پنجه نرم کرده باشید، انجام این آزمایش را از چند هفته زودتر آغاز کرده اید.
  • یک تست دقیق زیستی- فیزیکی که به اختصار BPP نامیده می شود شامل بررسی دقیق وضعیت کودک شما از طریق سونوگرافی و مشاهده حرکات کلی بدن تنفس تون عضلات (میزان کشیدگی طبیعی عضلات که با بررسی باز و بسته کردن دست یا کشیدن و رها کردن عضله ها تعیین می شود) و حجم مایع آمنیوتیک اطراف او (که نشان دهنده وضعیت جفت است) می باشد. این تست ممکن است شامل بیست دقیقه بررسی دقیق ضربان قلب نیز باشد. البته ممکن است از تست BPP جایگزین هم استفاده شود که شامل بررسی ضربان قلب کودک بوسیله دستگاه مخصوص و سپس بررسی حجم مایع آمنیوتیک بوسیله سونوگرافی می باشد. این تستها معمولا هر هفته دوبار انجام خواهند شد.
    اگر آزمایشات جنین اطمینان بخش نباشند، مثلا حجم مایع آمنیوتیک خیلی کم باشد، به گونه ای برای شما برنامه ریزی خواهد شد که هرچه سریعتر اینداکشن زایمان انجام شود.
    پزشک شما دهانه رحم را هم بررسی خواهد کرد تا از آماده شدن آن برای زایمان مطمئن شود. در معاینه داخلی افاسمان و دیلاتاسیون دهانه رحم سنجیده می شود، به این معنا که مقدار نرم و نازک شدن دهانه رحم و گشاد شدن آن تا حد زیادی می تواند زمان و نحوه شروع زایمان را نشان دهد. اگر درد زایمان به طور طبیعی رخ ندهد در بین هفته های 41 و 42 اینداکشن یا القای زایمان انجام خواهد شد
  • بعد از بیرون آمدن نوزاد باز هم باید به خود فشار آورید تا جفت جنین نیز بیرون آید. البته که این کار نسبت به بیرون آمدن بچه که قبل از آن صورت گرفته بسیار آسان خواهد بود. در برخی موارد نادر، شاید نیاز به بخیه نیز باشد. ممکن است به خاطر احساسات ضد و نقیض خود، دچار دست‌پاچگی شوید. دمی احساس شادی و خوشحالی کنید و دمی دیگر احساس ترس و وحشت، اما پس از پشت سر گذاشتن این تجربۀ خسته کننده روحی و جسمی، زیر خنده زدن یا گریه کردن، طبیعی خواهد بود.

 

مراقبت های بارداری در هفته چهلم

 

1251

 

پیش از ورود بچه شما، ممکن است انقباضات گاهگاهی چنان موزون گردند که شما متقاعد شوید بچه تان به زودی متولد خواهد شد در واقع این مرحله ی پر اهمیتی برای زایمان شماست بالاخره شما به زودی زایمان واقعی و حقیقی را تجربه خواهید کرد.

 

برنامه فعالیت مادر در هفته چهلم

1253

 در صورتی که هنوز سر کار می روید بپرسید که آیا می توانید از الآن مرخصی بگیرید و یا کارهایتان را در خانه انجام دهید. شما در اواخر دوران حاملگی قرار دارید و مستحق مرخصی هستید. اگر از حالا تا زمان زایمان دائما در حال فعالیت باشید هنگامی که نوزادتان می خواهد به دنیا بیاید هیچ انرژی برای شما باقی نمانده است.

آزمایشات اولیه نوزاد

 

1256

 

 پس از به دنیا آمدن نوزاد، انتظار نداشته باشید که اجازه دهند او را برای مدت طولانی در آغوش بگیرید. بلکه باید برای یکسری آزمایشات اولیه، او را از شما جدا کنند. اولین تست که یک دقیقه پس از زایمان انجام می شود، تست آپگار (Apgar) است که شرایط فیزیکی نوزاد از قبیل ضربان قلب، تنفس، سفت کردن عضلات و عکس العمل‌های او را بررسی می کند و اگر داروئی لازم باشد برای او تجویز می کنند. 5 دقیقه بعد دوباره این تست را انجام می دهند. به علاوه پرستار در چشمان او آنتی بیوتیک می ریزد تا چشم‌هایش را در برابر موادی که ممکن است در مسیر بیرون آمدن او به آن‌ها مالیده شده باشد، محافظت کند و همچنین اولین تزریق‌ها مثل تزریق ویتامین K، برای تقویت فرآیند لخته شدن خون و واکسن هپاتیت ،B برای جلوگیری از عفونت، صورت می‌گیرد.
منبع:    مهدپرتال
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار