موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت/کودک پلاس
27503
۱۸ مهر ۱۳۹۶
معاون بهزیستی استان زنجان خبر داد؛

ارائه خدمات غربالگری شنوایی به ۱۷ هزار نوزاد و شیرخوار در سطح استان زنجان در سال گذشته

گل نساء آقامحمدی معاون بهزیستی استان زنجان از ارائه خدمات در ۶ ماهه اول امسال به ۹ هزار کودک در طرح غربالگری شنوایی خبر داد.

به گزارش کودک پرس ، گل نساء آقامحمدی با اشاره به اهمیت انجام غربالگری در نوزادان اظهار داشت: شنوایی سنجی نوزادان بدلیل اینکه دوره طلایی یادگیری گفتار و زبان در ۶ ماه اول زندگی است بسیار حائز اهمیت است و اگر در این زمان غربالگری صورت گیرد می توان اقدامات درمانی لازم را به موقع انجام داد.

وی تصریح کرد: اگر این مهم دیرتر انجام شود کودک با تاخیر در رشد و تکلم مواجه می شود و همین امر نیز می تواند سبب مشکلات زیادی در آینده برای اینگونه کودکان در ایجاد ارتباط با دیگران، یادگیری شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه در سال گذشته نزدیک به ۱۷ هزار نوزاد و شیرخوار در سطح استان زنجان تحت غربالگری شنوایی قرار گرفتند، ابراز کرد: در ۶ ماهه اول امسال نیز بالغ بر ۹ هزار کودک تحت غربالگری شنوایی قرارگرفته اند.

معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه ۸ مرکز غربالگری شنوایی نوزادان بهزیستی در سطح استان فعال است، گفت: در حال حاضر ۳ مرکز در شهرستان زنجان، یک مرکز در خدابنده ،خرمدره، ابهر، طارم و ماهنشان در زمینه غربالگری شنوایی توسط بهزیستی استان زنجان فعال است.

* غربالگری و مداخله زود هنگام شنوایی نوزادان و شیرخواران از سال ۸۵ در زنجان آغاز شده است

وی عنوان کرد: برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله زود هنگام شنوایی نوزادان و شیرخواران از سال ۸۵ در زنجان آغاز شده است و اجرای این برنامه در سه سطح اجرا می شود که تشخیص و مداخله در یک ماهگی، سه ماهگی و ۶ ماهگی نوزاد بسیار حائز اهمیت است.

آقا محمدی اختلال در تکلم ، اختلال در ارتباطات اجتماعی ، ، بروز ناتوانایی های درکی – شنیداری و اختلال در خواندن و نوشتن از جمله علائم ناشی از کم شنوایی درکودکان دانست و گفت: آزمون غربالگری، آزمونی ساده است که فقط چند دقیقه طول می کشد و روشی سریع و آسان است که توسط تست هایی بنام OAE و AABR با استفاده از دستگاه های کوچک و بدون درد و خطر در شرایطی که نوزاد آرام است انجام می شود و هدف آن شناسایی نوزادانی است که شنوایی آنها نیاز به ارزیابی بیشتری دارد.

این مقام مسئول یادآور شد : بهترین زمان غربال شنوایی نوزاد قبل از ترخیص از بیمارستان است و برای نوزادان که مشکل شنوایی دارند اقدامات توانبخشی و طبی از جمله تهیه سمعک و کمک هزینه کاشت حلزون و گفتار درمانی صورت می گیرد.

 

منبع: زنجانم

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار