موقعیت فعلی شما : خانه/دوران بارداری/مقالات
2749
۰۲ شهریور ۱۳۹۵

هفته سی و نهم بارداری

مطالب آموزنده و مهم که مادر باید در هفته ی سی و نهم بارداری خود بداند.

کودک شما چگونه تغییر می کند

سرانجام بچه ی شما برای ورود به دنیا آماده است. حالا چهره او کاملاً شکل گرفته است. چشمهایش باز هستند و گوشهایش تکامل یافته اند. بدن بچه ی شما به اندازه ی کافی رشد کرده است که با سرش تطبیق پیدا کند. حالا درست یک چهارم بدنش را تشکیل می دهد او چنان در رحم شما جمع و جور شده که به معنی واقعی کلمه برا باز کردن جا برای خودش اندامهای شما را هل می دهد و لگد می زند.

 اندامهای بدن کودک شما کاملا رشد کرده و در محل نهایی خود قرار گرفته اند و با شکل گرفتن یک لایه جدید از پوست زیر لایه خارجی فعلی به تدریج پوست جدید جایگزین پوست قدیمی می شود.

در طول این هفته کودک شما بیشتر عمل تنفس را تمرین میکند.

بند ناف که حامل موا غذایی از جفت به نوزاد است الآن حدود 55 سانتی متر طول و حدود 1 تا 2 سانتی متر ضخامت دارد.

یکسری آنتی بادی هایی از طریق جفت به نوزاد منتقل میشود که سیستم ایمنی او را در 6 تا 12 ماه اول در برابر عفونت ها مقاوم میکند.

فضای رحم دیگر برای حرکت نوزاد بسیار بسیار کم است.

مغز جزء آخرین اعضا است که به رشد کامل می رسد اما این عضو هم به زودی تکمیل شده و نورون‌های آن شروع به فعالیت می کنند.

سر جنین بزرگترین قسمت بدن اوست، در نتیجه احتیاج به قدرت تحمل و فشار زیادی دارد.

وضعیت مادر

رحم شما به تدریج طی این هفته و هفته آینده برای زایمان آماده می‌شود و گردن رحم نرم‌ و باز می‌شود. دردهایی که معمولا شما تاکنون تحمل می‌کردید بین ۳۰ تا ۴۰ ثانیه بود، اما اکنون مدت زمان آن افزایش پیدا کرده است. اگر دردها بیشتر از یک دقیقه و هر بار به مدت ۵ دقیقه یکبار تکرار شوند احتمالا زمان آن رسیده تا بار خود را بر زمین بگذارید. بهتر است در این هفته‌ها حرکات جنین را کنترل کنید. اگر او به شدت تکان می‌خورد یا اینکه ناگهان آرام شده باید هرچه زودتر با پزشک تماس بگیرید و برای زایمان آماده شوید.

مراقبت های بارداری در هفته سی و نهم

1246
نوشیدن آب را ادامه دهید. اشباع ماندن از مایعات اهمیتی حیاتی دارد به ویژه در پایان بارداری. چنانچه شما در مسیر خود تا هفته 39 پیاده روی کرده اید حالا دلیلی برای توقف آن وجود ندارد. پیاده روی به تقویت عضلات شما ادامه خواهد داد، به تنظیم و تعادل قند خون کمک خواهد کرد، به قلب و ریه های شما قدرت خواهد بخشید، خلق شما را بهبود می بخشد. چنانچه به آسانی خسته می شوید به جای یک پیاده روی طولانی چندین پیاده روی کوتاهتر برگزینید.

برنامه فعالیت مادر در هفته سی و نهم

1248
  • در صورتیکه شما فرزندان بزرگتری دارید خوب است برای آنها کادویی از طرف کودکتان تهیه نمایید اینکار علاقه آنها را به کودک افزایش می دهد.
  • یک سوتین شیردهی بخرید: یک سوتین شیردهی بخرید و با خود به بیمارستان ببرید. شما بلافاصله پس از زایمان به آن نیاز خواهید داشت. اگر دستمال یا پد مخصوص دوران شیردهی را درون سوتین خود قرار دهید به شما کمک خواهد کرد تا از ترشح شیر و کثیف شدن لباسهایتان جلوگیری کند.

 

ورزش و تأثیر آن در هفته سی و نهم بارداری

1250

حالا که دیگر ورزش نمی کنید، بد نیست که چند حرکت آرامش بخش را یاد گرفته و به کار ببرید.

یوگای پرینیتال یا پیش از زایمان می تواند روش بسیار خوبی برای آماده شدن برای زایمان باشد. با مطالعه این مطلب ببینید که آیا این نوع تمرین برای شما مناسب است یا خیر.

این نوع یوگا به شما کمک می کند که آماده زایمان بشوید و سلامت فرزند شما را نیز ارتقا می دهد.

مزایای یوگای پرینیتال کدامند؟

  •  خواب را بهتر کند.
  •  استرس و اضطراب را کاهش دهد.
  •  قدرت بدنی، انعطاف پذیری و مقاومت عضلاتی که در زایمان مهم هستند را افزایش دهد.
  •  درد کمر، حالت تهوع، سندرم تونل کارپال، سردرد و نفس تنگی را کاهش دهد.
  •  ریسک زایمان زودرس، فشارخون ناشی از بارداری و محدودیت رشد داخل رحمی را کاهش دهد.
  • یوگای پرینیتال به ریلکس کردن مادر باردار و کاهش استرس ناشی از مادر شدن هم کمک کند.

• تنفس: شما تشویق می شوید تا روی تنفس و دم و بازدم تمرکز کنید و نفس های عمیقی از طریق بینی بکشید. همچنین تکنیک های مختلف تنفس را تمرین می کنید. این تکنیک ها به شما کمک می کنند تا نفس تنگی در مدت بارداری را کاهش دهید و مهار کنید و بتوانید به هنگام انقباضات زایمان خوب تنفس کنید.

• کشش های نرم: شما تشویق می شوید تا به آرامی بخش های مختلف بدن خود مانند گردن و دست ها را حرکت دهید و یک سری حرکات کامل را انجام دهید.

• حالت ها: در حالت های ایستاده، نشسته یا خوابیده روی زمین، شما به آرامی بدنتان را به جهات مختلف حرکت می دهید تا قدرت بدنی، انعطاف پذیری و تعادل خود را بهبود دهید. بهتر است پتو یا بالش همراه داشته باشید.

• آرامش و ریلکسیشن: در پایان هر جلسه یوگای پرینیتال شما عضلات خود را ریلکس می کنید و ضربان قلب و ریتم تنفس خود را بازمی یابید. بهتر است به صدای تنفس خود گوش دهید و به افکار و احساسات خود توجه کنید تا آگاهی بیشتری در مورد خودتان و آرامش درونی تان بدست آورید.

 

 

منبع:    مهدپرتال 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار