موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
26826
۱۶ مهر ۱۳۹۶
همزمان با روز جهانی کودک؛

هفته ملی کودک در ایران با شعار «هر کودک نشانی از خداست»

زهرا مرادیان مدیر یکی از مهدهای همدان گفت: با آموزه‌های قرآنی در مهدها به کودکان لذت دینداری را می‌چشانیم.

به گزارش کودک پرس ، روز ۱۶ مهر برابر با ۸ اکتبر روز جهانی کودک نام دارد. در سال ۱۹۸۶ در چنین روزی ۲ تن ازدانش‌آموزان ۹ ساله مدرسه آتاتوری در نیویورک با نگارش نامه‌ای از همه بچه‌های دنیا خواستند که با هم روزی را به صلح اختصاص دهند.
در پیام یکی از بنیانگذاران روز جهانی کودک آمده است:
«بزرگترهای ما عقاید ثابتی دارند. آنها ما را دوست دارند چون بچه‌هایشان هستیم اما آیا آنها می‌دانند که چه دنیایی را برای ما بوجود می‌آورند. اگر کمترین اشتباهی در ماشین هسته‌ای آنها رخ دهد ما هرگز شانسی برای رشد نخواهیم یافت. ما امکانی برای رشد و پرورش می‌خواهیم.»

در ایران به جای روز کودک، هفته ملی کودک در نظر گرفته شده است و شعار این هفته این است: «هر کودک نشانی از خداست».

مکتب ما؛ اسلام، ارزش بسیاری برای کودکان قائل شده و احادیث و روایات فراوانی در توصیه به احسان و محبت به فرزندان نقل شده است از جمله این حدیث پیامبر (صلی‌الله علیه و آله و سلم) که فرمودند: ” به کودکان خود محبت کنید و نسبت به آنها ترحم نمایید. وقتی به آنها وعده دادید، وفا کنید زیرا آنها جز اینکه شما را روزی دهنده خود می بینند تصور دیگری ندارند”.

در روایت دیگری رسول اکرم (صلی‌الله علیه و آله و سلم) چنین می فرمایند : ” فرزندان خود را زیاد ببوسید، زیرا با هر بوسه ،برای شما مقام و مرتبتی در بهشت فراهم می شود که فاصله میان هر مقامی ،پانصد سال است”.

و نیز از امام علی (علیه‌السلام) نقل شده است که حتی برای ادب کردن فرزندت نیز او را نزن بلکه با او قهر کن و مراقب باش که زمان قهر طول نکشد.

به بهانه این روز به سراغ یکی از مدیران مهد در همدان رفتیم تا در نشستی صمیمی به گفتگو بنشینیم:

*لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمایید چند سال است که با کودکان کار می کنید؟

من زهرا مرادیان هستم مدیر مهدکودک ساحل بهشت و تقریبا ۱۵ سال است که کار کودک انجام میدهم و ممنونم از شما در انتخاب مصاحبه با بنده.

 

 

*به نظر شما کودکان امروز چه تفاوتهایی با کودکان دیروز کرده اند ؟

کودکان امروز با توجه به موقعیتهای خانواده و ژنتیک و عوامل محیطی با کودکان دیروز کاملا متفاوت بوده و می توان گفت که از هوش بالایی برخوردار هستند؛ همچنین EQ -همان هوش اجتماعی و مستعدش- در کودکان امروز بیشتر می باشد البته این مقوله احتیاج به پر وبال بخشیدن بیشتری دارد. تلاش مهدهای کودک بر محور این جنبه از هوش می باشد.

*آموزشهای اسلامی چه میزان در مهدهای ما انجام میشود؟

آموزشهای اسلامی در قالب کتابهای آموزه های دینی به زبان کودکانه و روش خاص مربی و کتابهای جدید تالیف پارسایان کوچک برای همین امر مهم در مهدها و پیش دبستانی ها آموزش داده می شود و اینگونه لذت دین به کودکان چشانده می شود.

 

 

*الزامات رفتار درست والدین با کودکان چیست؟

رفتار والدین و کودک با توجه به فرهنگ حاکم در جامعه باید همسو باشد تا کودکان با مشکلی مواجه نشوند. تمام آموزشهای لازم در خانواده که بنیان تربیت است به کودک داده می شود و همگام با همین ها تعلیم و تربیت در قسمتهای مختلف جامعه چون مهدکودک و پیش دبستانی و آموزش و پرورش و دانشگاه می باشد. اما متاسفانه با ناهمگونیهایی که در جامعه و خانواده شاهدیم این روند به درستی انجام نمی شود.

 

 

*آموزش های غربی تا چه حد در مهدهای ما جاری و چه ضرباتی به کودکان ما زده است؟

با درایت مسئولان محترم بخشهای مختلف تعلیم و تربیت، تمام داده ها به کودکان با نظر کارشناسانه، قطعا تمام آموزشها طوری است که با فرهنگ ایران منطبق شده و بخشهای خدماتی هم مطمئنا ارائه را همان طور که باید در دست می گیرند اما با تمام این تفاسیر جاهایی به چشم خورده که بعضی ها فراتر از تفکر کودکانه به کودکان آموزش هایی را داده اند که فراتر از سن کودک بوده و سبب بروز آسیبهای روحی در کودک و یا بروز مشکلات رفتاری در بزرگسالی می شود که با پیگیری های دستگاههای ذیربط امیدواریم امسال شاهد این اتفاقات نباشیم.

 

 

*کسانی که کار کودک انجام میدهند تا چه میزان واقعا متخصص این عرصه هستند؟

در پاسخ به سوال آخرتان قطعا کسانی که در این عرصه ها فعالیت دارند با توجه به معیارهای دستگاههای ذیربط، به دنبال بکار گیری نیروی انسانی متخصص هم هستند، همین تخصص باعث می شود که کودکان سرزمینم به سرعت توانا و دارای عزت نفس های بالا گردیده و قبول مسئولیت خود و زندگی خود را در عرصه های مختلف از کودکی تمرین کنند با امید اینکه اتفاقات خوب را در زندگی رقم زنند و مدیران کاردان و متعهدی تربیت شوند.

*سخن پایانی:

من به عنوان متولی کودک وظیفه ام را کامل کنم و این مصاحبه بهانه ای شد تا به گوش تمام مردم ایران عزیز، نوای ۱۲۳ را برسانم؛ این شماره ی اورژانس اجتماعی است که با کادر بسیار مجرب، محافظت از کودکان به عهده گرفته و کودک آزاری را پیگیری کرده و با بهزیستی در ارتباط کامل هستند.

همین جا از تلاشهای بی وقفه این گروه زحمتکش کمال تشکر را دارم.

 

منبع: نافع

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار