موقعیت فعلی شما : خانه/دوران بارداری/مقالات
2646
۰۲ شهریور ۱۳۹۵

هفته سی و هشتم بارداری

مطالب آموزنده و مهم که مادر باید در هفته ی سی و هشتم بارداری خود بداند.

 کودک شما چگونه تغییر می کند

حالا بچه شما بیش از 700/2 گرم وزن دارد و بیش از 50 سانتی متر قد کشیده است. همه چیز واقعاً دچار ازدحام و شلوغی شده است. جفت نیز تقریباً بین 15 تا 20 سانتی متر قطر و 5/2 سانتی متر ضخامت دارد. بچه ی شما به حدی بزرگ شده است که آرنج و زانوهای وی به طور دائم خم شده یا حتی تا شده اند. به هر حال او هنوز وول می خورد و شما را تکان می دهد. تعداد ضربان قلب وی در طول زایمان و وضع حمل بین 120 تا 160 ضربه در دقیقه است. به بیشترین احتمال ریه های او تکمیل و رسیده شده اند. بند ناف بچه طولی بین 30 تا 98 سانتی متر دارد.

او می تواند خیلی محکم چنگ بیندازد که این را هم به زودی می توانید با انگشت خود امتحان کنید!

اندامهای او کاملا رشد کرده و در مکان نهایی خود قرار دارند. ولی ریه ها و مغز او هرچند به اندازه ای رشد کرده اند که بتوانند فعالیت کنند اما تا زمان تولد و مدتی پس از آن نیز به رشد خود ادامه می دهند.

کودک همچنان گلوکز جریان خون شما را دریافت می کند اگر شما قند خون پایین دارید برای جبران آن از تنقلات سالم استفاده نمایید.

فکر می کنید چشمهای کودک شما چه رنگی هستند؟ ممکن است نتوانید به درستی پاسخ دهید. اگر چشمان او قهوه ای باشند احتمالا به همین رنگ باقی خواهند ماند. اگر رنگ چشمانش خاکستری تیره یا آبی پررنگ باشد ممکن است به همین رنگ باقی بمانند و ممکن است تا 9 ماهه شدن نوزاد سبز فندقی یا قهوه ای شوند. این امر بدان خاطر است که امکان دارد عنبیه کودک (بخش رنگی چشم او) در ماههای اول پس از تولد رنگدانه بیشتری ذخیره کند. به همین دلیل امکان ندارد که رنگ چشمهای او روشن تر یا آبی تر شوند. عنبیه های سبز فندقی و قهوه ای بیشتر از عنبیه های آبی یا خاکستری رنگدانه دارند.

او در این زمان تمام مایعات و چربی‌های محیط اطراف خود را گوارش می کند. بدن کودک در این دوره تمامی این ترکیبات عجیب را به ماده ای تیره رنگ به نام مامیزه (Meconium ) تبدیل می کند. اکنون هنجره و شش‌های او آماده فریاد زدن هستند، همان صدایی که هنگام تولد خواهید شنید.

وضعیت بدن مادر در هفته سی و هشتم

 

 

جنین

در این روزها اگر سر کودک به سمت پائین و به طرف کانال تولد هدایت شده باشد، فضا برای اعضای درونی شما بازتر خواهد شد و شما راحت تر نفس خواهید کشید. این اتفاق را با نام راحت‌سازی(  Lightening) می شناسند. این اتفاق ممکن است تا چند هفته پیش از تولد صورت گیرد. با این وجود هنوز علائم بارداری بر طرف نشده است. احتمال احساس فشار در ناحیه کشاله ران، ناحیه خارجی ران و حتی مثانه شما هست.

شما احساس می کنید که بسیار بزرگ شده اید.دیگر در حال ایستاده بخاطر وجود شکمتان نمی توانید پاهای خود را ببینید.

تولید آغوز ممکن است در این هفته ها بسیار بیشتر باشد بطوریکه مجبور شوید از پد سینه برای جلوگیری از کثیف شدن لباس هایتان استفاده نمایید.

ممکن است خواب در طول شب برای شما خیلی سخت تر شده باشد و یک خواب راحت نداشته باشید. سعی کنید در طول روز بخوابید زیرا این کار ممکن است تنها چاره شما برای مدت باقی مانده باشد.

به حرکات کودک خود نیز دقیقا توجه کنید. با اینکه فضای اطراف او خیلی تنگ شده است اما باید هنوز هم فعال باشد.

تورم پاها در این هفته های نهایی طبیعی است؛ اما در صورت مشاهده تورم در دستها یا صورت، افزایش وزن ناگهانی، سردردهای مداوم یا شدید، تاری دید، دیدن لکه ها یا جرقه های نورانی و یا درد در ناحیه بالای شکم فورا با پزشک یا مامای خود تماس بگیرید؛ زیرا این حالتها ممکن است نشانه یک وضعیت حاد به نام پره اکلامپسی باشند.

همسر خود را تشویق کنید تا آرامش داشته باشد و کارهایی را که دوست دارد، انجام دهد؛ زیرا بعد از تولد نوزاد وقتی برای تفریح نخواهد داشت.

مراقبت های بارداری در هفته سی و هشتم

 

 

 

مادر

 

 

 

در این حین که در خانه به زایمان دچار می شوید، انرژی خود را با میان وعده های غذایی سبک نظیر : میوه، نان تست، بسکویت یا سوپ حفظ کنید. همین که به بیمارستان برده شوید شاید مجاز به خوردن نباشید. زمان احساس زایمان در خانه به نوشیدن مایعات ادامه دهید. چنانچه در سرتاسر دوران بارداری خود به ورزش ادامه داده اید در طول این چند هفته ی آخر تا آنجا که پزشک اجازه می دهد به ورزش ادامه دهید. چنانچه بار داری سالمی دارید دلیلی برای حذف ورزش وجود ندارد. چنانچه احساس خستگی می کنید، استراحت کنید. مثل همیشه اگر با علامت ناراحت کننده و هشدار دهنده ای مواجه شدید ورزش را متوقف نمایید.

شما به هیچ وجه نباید به کمر بخوابید.چون سنگینی رحم به یکی از رگ های اصلی خون شما فشار می آورد. بهترین حالت این است که بروی دست بخوابید و بالشی بین زانوهایتان قرار دهید.

سعی کنید در محل هایی که ازدحام جمعیت است وارد نشوید. چون شما در این هفته ها نباید بیمار شوید. اگر هم مجبورید در این محل ها باشید سعی کنید از افراد ناخوش دوری کنید.

 

برنامه فعالیت مادر در هفته سی و هشتم

 

فعالیت

ممکن است در این هفته آخرین ملاقات شما با پزشکتان باشد. پزشک ممکن است معاینه داخلی انجام دهد.همچنین پزشک میزان باز شدن دهانه رحم را نیز اندازه گیری میکند. در حالت زایمان تا 10 سانتی متر دهانه رحم باز میشود. پزشک همچنین نازک شدن و نرم شدن دهانه رحم را نیز بررسی میکند.

پزشک اطفال مناسبی برای کودکتان انتخاب نمایید.

 

علائم وضع حمل غیر واقعی

1245

با علائم وضع حمل غیر واقعی آشنا شوید.

قبل از اینکه دردهای زایمان شروع شود، ممکن است دردهای کاذب زایمانی وجود داشته باشد. این انقباض های نامنظم رحمی کاملا طبیعی هستند و ممکن است از ۳ماهه سوم بارداری شروع شوند که این امر بیانگر آن است که بدن آماده زایمان است. انقباض های کاذب یا براکسون هیس با سفتی شکم توصیف می شود که به صورت متناوب قطع و وصل می شود. قدرت و فاصله این انقباض ها به هم نزدیک نمی شوند، با راه رفتن بیشتر نمی شوند، طول مدت آنها افزایش نمی یابد و با گذشت زمان نیز شدیدتر نمی شوند.

وقتی خانم باردار فکر می کند که علایم واقعی زایمانش شروع شده، باید شروع به زمان بندی انقباض ها کند. برای این کار باید زمان هر انقباض، شروع و خاتمه آن را به ذهن بسپارد. زمان بین انقباض ها شامل طول مدت انقباض ها و دقایق بین انقباض ها را هم باید در ذهن داشته باشد. انقباض های خفیف معمولا هر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه یک بار شروع شده و ۶۰ تا ۹۰ ثانیه طول می کشند. انقباض ها سپس منظم تر می شود؛ تا اینکه فاصله آنها به ۵ دقیقه می رسد و به مرور قوی تر می شود؛ به طوری که ۴۵ تا ۶۰ ثانیه طول می کشد و هر ۳ تا ۴ دقیقه رخ می دهد و حتما باید در آن موقع به بیمارستان مراجعه کرد.

ورزش و تأثیر آن در هفته سی و هشتم بارداری

 1244
استراحت کنید. در این چند هفته آخر که بلند شدن از تخت به نظر کار سختی می آید، قابل درک است که به ورزش کردن نپردازید و به جای نگرانی از نرفتن به باشگاه، زمان را به خود اختصاص داده و استراحت کنید. شما احتیاج دارید که انرژی خود را برای زمان وضع حمل نگه دارید.
منبع:    مهدپرتال 
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار