موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
26412
۱۳ مهر ۱۳۹۶
فعال صنعت گردشگری کودک و نوجوان اظهار داشت؛

آموزش گردشگری و میراث فرهنگی و طبیعی از سنین کودکی باید نهادینه شود

فعال صنعت گردشگری کودک و نوجوان گفت: شروع آموزش در خصوص گردشگری و میراث فرهنگی و طبیعی باید از دوران پیش دبستانی باشد هرچند که نحوه تفسیر میراث برای یک کودک شش ساله با نحوه تفسیر میراث برای یک نوجوان دبیرستانی متفاوت است.

به گزارش کودک پرس ، مریم قیامی، اظهار کرد: اگر از زمان کودکی برای فرزندانمان از افتخارات تاریخی صحبت کنیم و شکوه ایران را به آنها نشان دهیم بی شک به ایرانی بودن خود افتخار می‌کنند این در حالی است که امروز ما در سنین جوانی و بزرگسالی متوجه می‌شویم که بناهای تاریخی چه ارزش و شکوهی دارند.

وی افزود: زمانی که کودک از ابتدا با شکوه کشور آشنا شود و متوجه باشد که بنای تاریخی و میراث فرهنگی چیست؟ متوجه خواهد شد که چه عقبه عظیم تاریخی پشت این کشور قرار دارد و تاریخ این مرز و بوم به کجا بر می‌گردد. اگر این مهم در ذهن کودک ما نهادینه شود می‌تواند با افتخار بگوید من ایرانیم و آنگاه با دیدگاه بهتری نسبت به میدان نقش جهان و تخت جمشید صحبت خواهد کرد.این فعال صنعت گردشگری کودک و نوجوان ادامه داد: زمانی که کودک با کشور خود آشنا باشد و زیبایی‌های طبیعی و جغرافیایی کشورش را بشناسد آنگاه متوجه خواهد شد که گردشگران بین المللی که زحمت سفر را به جان می‌خرند و به ایران می‌آیند تا با طبیعت و میراث فرهنگی آن آشنا شوند برای عیش و نوش نمی‌آیند بلکه برای یک تاریخ پر از زیبایی می‌آیند به همین دلیل شاید اگر مردمان کشور سال‌ها پیش در خصوص گردشگری آموزش می‌دیدند امروز بهترین سر ستون‌های تخت جمشید در موزه‌های خارجی نبود و همه مفهوم گردشگری را به درستی درک می‌کردند.

 

قیامی تصریح کرد: اگر جامعه از کودکی در خصوص حفاظت از میراث طبیعی و فرهنگی خود درست آموزش می‌دید امروز حفاظت از یوز ایرانی راحت‌تر صورت می‌گرفت و ببر مازنداران و شیر ایرانی منقرض نشده بود.وی تاکید کرد: امروز حفاظت از محیط زیست و میراث فرهنگی را در قالب طبیعت گردی و با حضور در اماکن میراثی و گردشگری به فرزندان آموزش می‌دهیم چراکه معتقدیم همان طور که کودکان همیار پلیس مقررات را مدام به والدین گوشزد می‌کنند این کودکان نیز می‌توانند حافظ میراث فرهنگی و طبیعی کشور باشند.

این فعال صنعت گردشگری کودک و نوجوان گفت: شروع آموزش در خصوص گردشگری و میراث فرهنگی و طبیعی باید از دوران پیش دبستانی باشد هرچند که نحوه تفسیر میراث برای یک کودک شش ساله با نحوه تفسیر میراث برای یک نوجوان دبیرستانی متفاوت است. کودک باید از طریق داستان به شناخت از اماکن برسد ولی نوجوان نیازمند توضیح و دلیل برای شناخت خواهد بود اگر این نکات رعایت شود قطعا هم نوجوانان و هم کودکان آموزش خواهند دید.

 

قیامی اظهار کرد: زمانی که یک فرد در خصوص اهمیت یک اثر تاریخی و ارزش و اهمیت آن بداند نه خود به آن آسیبی وارد می‌کند و نه می‌گذارد کسی آسیب برساند، اگر 50 سال پیش آموزش به کودکان را شروع کرده بودیم امروز با مشکلات متعدد میراثی یا انقراض شیر ایرانی و ببر مازندرانی مواجه نبودیم. اگر بتوانیم موضوع حفاظت را در ذهن یک کودک نهادینه کنیم او در بزرگسالی یک حافظ منابع طبیعی و میراثی خواهد بود چراکه اگر موضوعی قبل از سن شخصیت گیری انسان در او نهادینه شود در تمام طول زندگی آن موضوع را رعایت خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه باید قدر گردشگری کودک را باید بدانیم چراکه نگاه کودک به معماری‌ گذشته کشور موجب ایجاد خلاقیت در کودک می‌شود و او را به بهترین کارآفرین در آینده تبدیل خواهد کرد، افزود: زمانی که یک کودک متوجه شود چرا یک پرنده شکاری منقاری قلابی دارد بی شک بر روی این موضوع متمرکز شده و در آینده برای ارائه طرح‌ها از این موضوعات استفاده خواهد کرد و مشکلات پیش رو را حل می‌کند.

 

این فعال صنعت گردشگری کودک و نوجوان ادامه داد: آموزش‌های دوران کودکی موجب جرقه‌های پیشرفت آینده خواهد بود وقتی امروز یک کودک با معماری شهری اصفهان در دوران صفوی آشنا می‌شود و شکوه و عظمت مسجد شیخ لطف الله و مسجد امام (ره) را می‌بیند بی شک نسبت به دین با تامل و تفکر بیشتری حرکت خواهد کرد و از دین فضای بسیار با شکوهی در ذهنش نقش می‌بندد.

قیامی خاطر نشان کرد: آموزش در دل طبیعت، در دل آثار تاریخی و به طور کل گردشگری برای کودک موجب شناخت و ایجاد خلاقیت در کودکان می‌شود و این نسل در آینده خود از حافظان میراث طبیعی و فرهنگی خواهند بود.

منبع: پارسینه
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار