2619
۰۳ شهریور ۱۳۹۵

آموزش از طریق عروسک به کودکان در اجرای تئاتر عروسکی

تئاتر عروسکی مانند بسیاری از هنرهای دیگر ایرانیان پس از طی کردن یک دوران طلایی، در اوج خود به صورت ناگهانی روزگاری رو به افول را در پیش می‌گیرد و به جایی می‌رسد که از هنر تئاتر عروسکی تنها شخصیت‌هایی چون «وروره جادو، مبارک، پهلوان پنبه و غیره» باقی می‌مانند.

به گزارش کودک پرس     با این حال، در ماه‌ها و سال‌های گذشته، هنرمندان این ژانر نمایش قدم جدیدی را در مسیر احیاء و تجدد تئاتر عروسکی برداشته‌اند و با ساخت و اجرای نمایش‌های قوی سعی دارند مخاطبان گمگشته خود را با این هنر قدیمی که یکی از بهترین وسیله‌ها برای انتقال مفاهیم است، آشتی دهند.

«قصه کفش‌های کوچولو»؛ نخستین گام برای احیای تئاتر عروسکی در اصفهان

نمایش عروسکی «قصه کفش‌های کوچولو» که این روزها در سالن اصلی تالار هنر وابسته به سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان اجرا می‌شود، یکی از اقدامات موثر هنرمندان و مسئولان اصفهانی برای بازخوانی تئاتر عروسکی در اصفهان است که با به صدا در آوردن زنگ تئاتری با همین مضمون، نخستین گام را در این راستا برداشت.

این نمایش عروسکی روایتگر ماجرای پر فراز و نشیب یک جفت کفش بچگانه است که در کفشداری حرم امام رضا(ع) جا می‌مانند و پس از منتقل شدن به قسمت انبار وسایل گمشده حرم، اتفاقات زیادی را پشت سر می‌گذارند. نمایشگاه به‌عنوان نخستین تئاتر عروسکی ویژه کودکان که در تالار هنر اجرا می‌شود.

مخاطبان «قصه کفش‌های کوچولو» با نشستن روی صندلی‌های سالن و خاموش‌شدن چراغ‌ها و پس آن شروع نمایش به‌طرز شگفت‌آوری با دیدن نخستین صحنه‌های نمایش و عروسک‌هایی که روی صحنه توسط عروسک‌ گردانان این طرف و آن طرف می‌روند، غافلگیر می‌شود.

آموزش از طریق عروسک به کودکان در اجرای تئاتر عروسکی

هرچند به‌نظر می‌رسد این نمایش برای کودکان اجرا می‌شود ولی استفاده از رنگ‌های جذاب و متنوع در صحنه و عروسکان، نورپردازی فوق العاده و اجرای بی‌نظیر بازیگران و عروسک‌گردانان روی صحنه، نه تنها کودکان بلکه بزرگسالان را مجذوب جریان نمایش می‌کند و آن‌ها را به دنیای کودکانه خود باز می‌گرداند.

«قصه کفش‌های کوچولو» با دارا بودن شخصیت‌های عروسکی متعدد در سیر داستان و با استفاده از زبان نرم و شیرین کودکانه به صورت غیرمستقیم در فکر و روح خردسالانی که همراه والدینشان برای تماشا در سالن حضور پیدا کرده‌اند، تأثیر می‌گذارد.

در این تئاتر عروسکی شخصیتی به نام عنکبوت وجود دارد که با کارهای خود به نوعی نقش شیطان را بازی می‌کند و به صورت قصد فریب دادن و ناامیدکردن کفش‌های گمشده را دارد و بقیه وسایل داخل انبار هم سعی می‌کنند با راهنمایی کردن کفش‌ها، آن‌ها را از دام این عروسک مکار رها کنند.

به گفته بسیاری از بینندگان مسیر یکدست و روان داستان نمایش عروسکی «قصه کفش‌های کوچولو» بدون شک برای کودکان و نوجوانان جذابیت زیادی دارد چراکه در این نمایش علاوه بر آشناشدن با شیوه برخورد با حیله‌گران، متوسل شدن به خدا و امام رضا(ع) و نگه داشتن امید در هر شرایط ناپسند به طور ناملموس آموزش داده می‌شود.

تئاتر عروسکی در اصفهان مظلوم مانده است

سعید اله‌یاری، کارگردان تئاتر عروسکی «قصه کفش‌های کوچولو» در ارتباط با جایگاه نمایش عروسکی در اصفهان گفت: تئاتر عروسکی طرفداران خود را دارد و هنرمندان این عرصه هم زیاد هستند؛ با این حال، به‌نظر می‌رسد که حمایت‌ها در این زمینه کافی نیست و با وجود تلاش‌های صورت گرفته، آشنایی با این شیوه تئاتر خیلی کم بوده و همین امر سبب شده تئاتر عروسکی در اصفهان مظلوم بماند.

وی با اشاره به مشکلاتی که در راه رشد تئاتر عروسکی وجود دارد، خاطرنشان کرد: فضای رشد این سبک از نمایش خوب بوده اما نیاز به تحولات اساسی دارد؛ برای مثال اگر یک سالن تخصصی تئاتر کودکان وجود داشته باشد که قسمتی اختصاصی برای تئاتر عروسکی داشته باشد، بدون شک با بهبود کیفیت کار، مخاطبان زیادی را به سمت خود جذب خواهد کرد.

این کارگردان تئاتر عروسکی افزود: علاقه‌مندان به این هنر زیاد هستند و به‌طور کامل با آن بیگانه نیستند و بعد از خروج از سالن نمایش هم رضایت کامل دارند. با این حال به خاطر فراهم نبودن ظرفیت‌های مختلف برای اجرا، مردم با آن غریبه هستند اما اگر شرایط حضور بهتر و بیشتر فراهم شود، به طور قطع مخاطبان هم افزون خواهند شد. هم تلاش هنرمندان و هم حمایت مسئولان باید در این راستا زیاد شود تا مردم را به دنبال خود بکشند.

خلاقیت در تئاتر عروسکی رکن مهم جذابیت اجراست

اله‌یاری درباره عنصر جذابیت تئاتر عروسکی بیان کرد: بدون شک متن به تنهایی برای جذابیت یک نمایش کافی نیست و خلاقیت در کار، به‌ویژه در این نوع نمایش آن هم در ساخت عروسک، صداسازی، نورپردازی وغیره رکن بسیار مهمی به شمار می‌رود که کارگردان باید دقت نظر خاصی در ارتباط با آن داشته باشد.

وی درباره تفاوت بین تئاتر عروسکی کودکان و تئاتر عروسکی بزرگسالان بیان کرد: کودکان عموماً در دنیای کودکانه خود با عروسک سر و کار دارند ولی بزرگسالان به‌خاطر سن‌شان کمتر با عروسک ارتباط می‌گیرند. در واقع تصور آن‌ها این است که عروسک صرفاً برای کودکان ساخته شده اما باید بدانند مدل این نمایش بدون شک جذابیت ویژه‌ای برای آن‌ها خواهد داشت.

کارگردان نمایش عروسکی«قصه کفش‌های کوچولو» با اشاره به میزان استقبال از این نمایش عروسکی گفت: استقبال خوب بوده اما هنوز انتظارات ما را برآورده نکرده و شاید یکی از علل استقبال کم، ناآشنا بودن مردم با این سبک تئاتر به شمار می‌رود. در حال حاضر نخستین اجرای تئاتر عروسکی در تالار هنر صورت گرفته و در آینده با اجراهای دیگر، شرایط در این زمینه بهتر خواهد شد.

نمایش “قصه کفش‌های کوچولو” تا 5 شهریور از ساعت 18 در تالار هنر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برای علاقمندان به نمایش در می‌آید.

 

 

 

منبع:    تسنیم

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار