26085
۱۱ مهر ۱۳۹۶
علی متقیان در بجنورد اظهار داشت:

کاهش یافتن تعداد کودکان نابینا با آزمایش ژنتیک در روستای چهاربرج اسفراین

مدیر آموزش و پرورش استثنایی خراسان شمالی از کاهش موالید نابینا در روستای چهاربرج اسفراین خبرداد و گفت: خوشبختانه توانستیم به واسطه آزمایشات ژنتیکی٬ تعداد کودکان نابینا در روستای چهاربرج اسفراین را کاهش دهیم.

به گزارش کودک پرس ، علی متقیان در بجنورد اظهار داشت: 10 درصد از دانش آموزانی که به مدرسه می‌روند٬ کودکان با نیازهای ویژه هستند که لازم است محتوای آموزشی و فضای آموزشی آن‌ها متفاوت باشد.

وی افزود: اولین و مهم‌ترین علت استثنایی بودن این کودکان ژنتیک و وراثت است که خوش بختانه توانستیم به واسطه آزمایشات ژنتیکی٬ تعداد کودکان نابینا در روستای چهاربرج اسفراین را کاهش دهیم.

رئیس اداره استثنایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی تصریح کرد: آلودگی محیط زیست، سبک زندگی، تغذیه و طلاق در اختلالات یادگیری بسیار تاثیرگذار است.

متقیان تاکید کرد: نوع آموزش نوین در جهان امروزی در حال تغییر است. هرچند مشکلات یادگیری و یاددهی به دانش آموزان با شرایط خاص و استثنایی در خراسان شمالی کمتر است٬ اما مهم‌ترین دغدغه ما این است که از دیگر استان‌ها در زمینه آموزش عقب نمانیم.

وی ادامه داد: 175 کلاس درس در سطح شهر و روستا با فعالیت و توانمندی 270 پرسنل در حوزه استثنایی در خراسان‌شمالی وجود دارد. 1350 دانش‌آموز استثنایی به صورت مستقیم در مدارس استثنایی و 1600 دانش آموز به صورت غیرمستقیم در مدارس عادی در خراسان شمالی مشغول به تحصیل هستند.

رئیس اداره استثنایی آموزش و پرورش در ارتباط با مشکلات حوزه استثنایی این اداره اضافه کرد: پرداخت حق الزحمه معلمان و هزینه‌های توانبخشی، پرداخت 50 درصد از هزینه ایاب و ذهاب خانواده‌های این دانش آموزان، تامین اعتبار جهت خرید اقلام توانبخشی و هوشمندسازی مدارس از جمله مشکلات در حوزه آموزش و پرورش استثنایی خراسان شمالی است.

وی مهم‌ترین هدف این حوزه را شناسایی و تحت پوشش قرار دادن دانش آموزان در اولین فرصت دانست و تاکید کرد: در این راستا توانبخشی و کاردرمانی را در مدارس به طور جدی مدنظر قرار داده چرا که تا جایی که امکان داشته باشد این دانش آموزان در مدارس عادی درس بخوانند و عنوان استثنایی بودن را یدک نکشند.

متقیان افزود: مداخله زودهنگام در امر یادگیری دانش آموزان استثنایی اگر جدی گرفته شود می‌تواند میانگین هوش جامعه را بالا ببرد چرا که رشد هوش و مغز تا 3 سالگی به طور جهشی انجام شده و باید از این فرصت استفاده لازم را برد.

وی بیان داشت: اولین موردی که باید به آن پرداخته شود٬ تعادل است و نباید برای این دانش آموزان در کلاس درس برنامه‌های متعدد داشته باشیم و تلاش در این جهت باشد که برنامه‌های آموزشی خارج از فضای کلاس باشد.

متقیان ادامه داد: در این راستا پیشگیری‌های اولیه شامل آموزش‌های عمومی و همایش‌ها و پیشگیری ثانویه شامل مداخله سریع و زودهنگام٬ پیش‌بینی شده است.

 

 

 

منبع:تسنیم

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار