2546
۰۲ خرداد ۱۳۹۵

دل‌ درد در کودکان

کودکان همیشه نمی توانند بگویند چه چیزی باعث درد در آنها شده است و چه احساسی دارند. بنابراین شما به عنوان والدین باید برخی کارها را برای کشف علت درد انجام دهید.

به گزارش کودک پرس   از کودک خود سئوال های زیادی بپرسید و به علائم کودک دقت کنید تا علت درد کودکتان را دریابید.

هنگامی که یک کودک دل درد دارد، اغلب برای والدین سخت است که بفهمند منبع این درد کجاست. پس باید هر گونه تغییر رفتار کودک خود را بررسی کنند.

همچنین اگر دل درد موجب بیدار شدن کودک از خواب شد و یا همراه با تهوع، استفراغ، اسهال، کاهش وزن و مدفوع خونی بود، باید نزد پزشک متخصص اطفال بروید.

گاهی کودکان از دل درد برای نرفتن به مدرسه استفاده می کنند، در نتیجه والدین باید دقت کنند که آیا کودکشان هر روز صبح و قبل از رفتن به مدرسه، از دل درد ناله می کند و یا دل درد در تمامی روز ادامه دارد؟

اگر کودک به یک فعالیت سرگرم کننده مشغول شود، آیا دل درد کودک از بین می رود؟ اگر اینطور بود، پس معلوم می شود که نمی خواهد به مدرسه برود.

علل دل درد در کودکان

– زیاد غذا خوردن و یا خوردن غذاهای چرب، شیرین و یا تند

 

– گرسنه بودن: گاهی اوقات کودکان از دل درد شکایت دارند، ولی نمی دانند که گرسنه هستند و با دادن یک لقمه کوچک، دل دردشان خوب می شود.

 

– عدم تحمل لاکتوز: مشکلعدم تحمل لاکتوز دارای علائم اسهال، تهوع، دل درد، آروغ و نفخ می باشد.

اگر دل درد همراه با تب، استفراغ شدید، اسهال و یا مدفوع خونی بود، هر چه سریع تر به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید

– اسهال و یا یبوست: اگر 2 تا 3 روز شکم کودک کار نکرد و سپس مدفوع کوچک و سختی را دفع کرد، کودک دچار یبوست گردیده است. علاوه بر غذا و مایعات، فعالیت بدنی نیز موجب کار کردن شکم می گردد.

 

– عفونت: مثل عفونت روده، عفونت تنفسی و یا عفونت گوش

 

– بیماری دستگاه تنفسی فوقانی: سرماخوردگی وآنفلوانزا می توانند موجب دل درد شوند، زیرا در حین این بیماری ها، خلط زیادی در گلو تولید می شود و هنگامی که کودک آن خلط را قورت می دهد، موجب دل درد می گردد.

اما برخی اوقات کودک دارای گلودرد، تب و سردرد همراه با مشکلات معده ای می باشد که باید فورا نزد متخصص اطفال بروید، زیرا ممکن است کودک دچار گلودردچرکی شده باشد.

 

– آپاندیسیت (ورم آپاندیس): دارای علائم شکم درد (قسمت راست و پایین شکم)، تب و استفراغ می باشد.

– مشکلات روده بزرگ

– استرس های روحی

– گاز معده ونفخ: دقت کنید که چه ماده غذایی به کودک خود داده اید. برخی آبمیوه ها مثل آب سیب و آب گیلاس موجب دل درد می گردند. به کودک خود روزانه نصف تا سه چهارم لیوان، آبمیوه بدهید.

– گاستروانتریت یا آنفلوآنزای معده: التهاب معده و روده که توسط ویروس ها و یا باکتری ها بوجود آمده باشد راگاستروانتریت می نامند و با علائمی مانند استفراغ، اسهال و درد شکم همراه است.

راه های تسکین دل درد کودکان

– کودک هنگام خواندن کتاب و یا تماشا کردن تلویزیون، استراحت کند و دراز بکشد.

– کودک را تشویق به نوشیدن آب و یا مایعات ساده کنید.

– اگر کودک غذا را بالا می آورد (استفراغ)، چند ساعت از دادن غذاهای جامد به او خودداری کنید. بعد از چند ساعت، غذاهای مایع و یا غذاهای نیمه جامد را به کودک بدهید، غذاهایی از قبیل بیسکویت، نان برشته خشک، سیب و یا برنج ساده.

– بر روی شکم کودک یک پارچه گرم به مدت 20 دقیقه بگذارید.

– هرگز خودسرانه به کودک خود داروهای مسکن ندهید، زیرا این ها می توانند درد معده کودک را بدتر کنند و یا علائم مهم دیگر را بپوشانند.

نکته

خوشبختانه، بیشتر دل دردهای کودک با مختصر زمانی در خانه خوب می شوند. اما اگر دل درد کودک بهتر نشد و یا اگر دل درد همراه با تب، استفراغ شدید، اسهال و یا مدفوع خونی بود، هر چه سریع تر به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید.

 

 

منبع:    مهدپرتال 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار