2508
۰۲ شهریور ۱۳۹۵

تسهیل دسترسی کودکان آواره سوری به مدارس در اردن

اردن تدابیری را به منظور تسهیل دسترسی کودکان سوری به مدارس از آغاز سال تحصیلی جدید اتخاذ کرد.

به گزارش کودک پرس     دولت اردن این تصمیم را چند روز بعد از انتقادها از سیاست این کشور درباره آوارگان اعلام کرد. محمد مومنی سخنگوی دولت اردن اعلام کرد مقامات به ویژه به مدارس دولتی دستور داده اند ثبت نام دانش آموزان سوری را که مدارک اولیه مورد نیاز را در اختیار نداشتند بپذیرند.

وی گفت: این کودکان می توانند در طول سال مدارک لازم را تهیه کنند. اردن به علاوه تصمیم گرفت تعداد مدارسی را که دو شیفت کار می کنند دو برابر کند و به 200 مدرسه برساند تا زمینه برای تحصیل حدود 50 هزار کودک سوری فراهم شود.

وزارت طرح و برنامه اردن اعلام کرد برای باز شدن راه تحصیل 25 هزار کودک 8 تا 12 سال که از سه سال قبل از رفتن به مدرسه محروم بودند برنامه کلاس های جبرانی به اجرا در می آید.

این وزارتخانه اعلام کرد بخشی از هزینه این برنامه ها با کمک حدود 100 میلیون دلاری ( 88 میلیون و چهارصد هزار یورویی ) آمریکا، انگلیس، نروژ و سوییس تامین خواهد شد. دیده بان حقوق بشر در بیانیه ای با ابراز خرسندی از این موضوع اعلام کرد این تدابیر مختلف می تواند به هزاران کودک دیگر کمک کند تا از آغاز سال تحصیلی در ماه سپتامبر به مدرسه بروند.

این سازمان هفته گذشته از اردن خواسته بود در سیاست خود که دسترسی آوارگان سوری به تحصیل را محدود می کند تجد نظر کند. دیده بان حقوق بشر اعلام کرد بیش از یک سوم کودکان سوری که به سن تحصیل رسیده و اسامی آنان در فهرست کمیساریای عالی آوارگان سازمان ملل متحد ثبت شده است در اردن سال گذشته از رفتن به مدرسه محروم شدند.

شمار این افراد از 226 هزار نفر حدود 80 هزار نفر بود. اردن از آغاز مناقشه سوریه در سال 2011 با موج ورود آوارگان رو به رو است. طبق گزارش سازمان ملل متحد این کشور حدود 630 هزار سوری ثبت شده در فهرست کمیساریای عالی آوارگان را پذیرفته است اما امان شمار آنها را بیش از یک میلیون و 300 هزار نفر تخمین زده است.

 

 

منبع:    باشگاه خبرنگاران جوان

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار