2496
۰۲ شهریور ۱۳۹۵

اجرای طرح “پیشگیری از بیماری‌های ژنتیکی” در شهرستان خدابنده

عصمت نصیری رئیس بهزیستی خدابنده از امضای تفاهم‌نامه‌ چهارجانبه در راستای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های ژنتیکی بین بهزیستی، فرمانداری، ثبت اسناد و بهداشت درمان این شهرستان خبر داد.

به گزارش کودک پرس     عصمت نصیری با بیان اینکه نرخ جهانی معلولیت 8 تا 12 درصد است اظهار داشت: به همین دلیل تفاهم‌نامه‌ چهارجانبه در راستای پیشگیری از بیماری‌های ژنتیکی بین بهزیستی، فرمانداری، ثبت اسناد و بهداشت درمان شهرستان خدابنده امضا شد.

وی گفت: بررسی سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد در هر 8 دقیقه یک کودک معلول به دنیا می‌آید که 80 درصد آن مربوط به کشورهای واقع در جهان سوم است.

رئیس بهزیستی شهرستان خدابنده ابراز کرد: سالانه بیش از 30 هزار کودک معلول در ایران متولد می‌شود که عمده علت اصلی معلولیت آنها ژنتیکی است.

وی با اشاره به اینکه معلولیت در حالی اتفاق می‌افتد که می‌توان با آزمایش ژنتیک به موقع از آنها پیشگیری کرد 250 مرکز ژنتیک در کشور وجود دارد که تحت پوشش بیمه نیست بیان کرد: با توجه به اینکه به راحتی نمی‌توان تغییر در فرهنگ ازدواجهای فامیلی ایجاد کرد مهم‌ترین و موثرترین راه برای کاهش معلولیتها مشاوره ژنتیکی است.

نصیری عنوان کرد: وجود 13 هزار بیماری ژنتیکی انجام مشاور ژنتیکی قبل از ازدواج را ضروری کرد که هدف از این مشاور ژنتیکی ارائه اطلاعات و حمایت از خانواده‌های در معرض خطر داشتن اختلالات ژنتیکی یا خانواده‌هایی که هم اکنون دارای اعضای مبتلا به نقص مادرزادی  یا اختلال ژنتیکی هستند عنوان شده است.

وی میزان درصد بروز معلولیت در افرادی عادی را 2 تا 3 درصد و در ازدواجهای فامیلی را 5 تا 6 درصد و در خانواده‌های نزدیک 12 درصد اعلام کرد.

 

 

منبع:    تسنیم

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار