معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معتقد است در حوزه کودک و نوجوان قبل از تولید باید به فکر تکمیل زنجیره باشیم که این روند حاصل پژوهش و ارتباط تنگاتنگ دانشگاه با صنعت شکل خواهد گرفت.
به گزارش کودک پرس ، یکی از مهمترین نکات در تولید آثار مختلف فرهنگی همانند سایر بخشها پرداختن و توجه به موضوع پژوهش و ارتباط هرچه بیشتر دانشگاه و دانشگاهیان با عرصه مورد نظر است و بدون تردید موضوع ادبیات کودک و نوجوان نیز از این قاعده مستثنی نیست.
محمدرضا کریمی صارمی، معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در این زمینه معتقد است، توجه به پژوهش در موفقیت محصولات و جذب مخاطب برای آنها نقش تعیین کنندهای دارد و هر زمان که پژوهش و یا ارتباط دانشگاه با تولید حفظ شده دستاوردهای قابل توجهی تجربه شده است.
کریمی صارمی در ادامه با اشاره به دستاوردهای این ارتباط در زمینه انیمیشن افزود: در زمینه تولید انیمیشن یا جشنواره مرتبط به آن وقتی به عقب برگردیم و مروری به فعالیتهای دودهه اخیر داشته باشیم، با آنالیز تولیداتی که در جشنوارهها مطرح شدهاند میبینیم که نیمی از این تولیدات توسط دانشجویانی که مورد حمایت قرار گرفتهاند ساخته شده است که این موضوع بیانگر اهمیت موضوع ارتباط با دانشگاهها است.
وی تاکید کرد: البته در ابتدای روند ورود و ارتباط دانشگاه با موضوع انیمیشن آنطور که فرصتها وجودداشت، نبود چون بحث اقتصاد موضوع تعریف شده نبود، اما رفته رفته با شکلگیری و تقویت دانشگاه و بازار مصرف این مهم یعنی اقتصاد فعالیتهای فرهنگی نیز تجربه شد و امروز میبینیم که فارغالتحصیلان دانشگاه چقدر در زمینه مسائل مرتبط با فرهنگ و هنر فعال شدهاند که انیمیشن یا پویانمایی یکی از مهمترین نمادهاست.
معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همچنین افزود: امروز بخش عمدهای از فارغالتحصیلان دانشگاههای هنر در مقاطع مختلف و حتی افرادی که تجربی این مسیر را طی کردهاند نه تنها تامین کننده نیازهای داخلی هستند بلکه پروژههای قابل توجهی از خارج از کشور نیز برای کمپانیهای بزرگ بینالمللی انجا م میدهند که این موضوع حاصل ارتباط نزدیک دانشگاه و سازمانهای سیاستگذار است.
به گفته صارمی البته در ابتدای راه دانشگاه نیز برای تقویت زیرساخت کار افراد با تجربه را به خدمت گرفت بدون اینکه بگوید این فرد دارای مدرک دانشگاهی نیست فقط تخصص و توانایی هنری وی را درنظر گرفتند که زیربنای کار ایجاد شود اما امروز شاهد هستیم در مقاطع مختلف دانشگاهی اساتید و دانشآموختگان قابل اتکایی داریم که نسلهای آینده را آموزش میدهند و اتفاقاً بخش عمدهای از آنها پژوهشگر هستند به صورتی که امروز در انیمیشن هم صنعتی هستم و هم دانشگاهی.
وی معتقد است با شکلگیری این روند در دانشگاه امروز کاملاً میتوان ادعا کرد که انیمیشن دانشگاهی ایران با آثار و پایاننامههای خوبی که تولید کردهاند از کارهای آرتیستی سبقت گرفته و اکنون دارای چرخه اقتصادی شده که میتوان از این تجارب در سایر بخشها نیز استفاده کرد تا با اقتصادی کردن فعالیتهای هنری نه تنها زمینه انتقال مفاهیم اصولی به نسلهای بعدی مهیا شود بلکه زمینه رشد و پرورش استعدادهای جدید نیز شکل گیرد، این روندی است که از اواسط دهه 70 شمسی با حمایت از پایاننامههای دانشگاهی شکل گرفته و امیدواریم در سایر بخشها نیز بکارگرفته شود.
صارمی درباره ثبت و تولید کتاب از دستاوردهای گذشته نیز گفت: موضوع حمایت از پایاننامهها و تکمیل زنجیره ارتباط تولید با دانشگاه مفهومی است که نباید از آن فاصله بگیریم، اما براساس تجارب گذشته لازم بهیادآوری است که ثبت دستاوردها به صورت کتاب میتواند آینده کار را تضمین کند، حتی بهجرات میتوانم بگویم که برگزاری برخی برنامهها اثرگذاری و ماندگاری کتاب را ندارد و براین باورم که ای کاش بهجای برگزاری آن برنامهها زمانی برای تولید کتب بیشتر در عرصههای مختلف میکردیم.
وی با اشاره به اینکه فاصله گرفتن از دانشگاه غیر ممکن است، تاکید کرد: البته با توجه به موضوع جشنواره انیمیشن پیوستها بهگونهای برنامهریزی شده که تحقیقها و پایاننامهها و آثار تبدیل به کتاب شده و برای آینده به یادگار بماند. به این ترتیب از طریق جشنواره پویانمایی امسال اعلام شده 5 کتاب خروجی خواهد داشت. از این رو بسیار مهم است که با درنظر گرفتن مجموع حدود 30 عنوان کتاب تالیفی انیمیشن کشورمان 10 یا 12 مورد آن مربوط به همین جشنوارههای پویانمایی است.
به گفته صارمی نتیجه توجه به این روند و ارتباط دانشگاه و تولید اکنون بهگونهای است که چرخه شکلگرفته و پایاننامههای مناسبی که نوشته میشود سه سازمان مرتبط برای استفاده از آن با یکدیگر رقابت دارند. به عنوان مثال اگر پایان نامه مرتبط با کودک باشد کانون پایاننامه را قبول میکند، اگر مرتبط با بزرگسالان باشد مرگز گسترش و اگر هم ایدئولوژیک حوزه هنری وارد میدان می شود، پس دوباره تاکید اینجاست که نمیتوان از دانشگاه فاصله گرفت.
معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همچنین درباره شکلگیری چرخه اقتصادی روند یاد شده نیز تصریح کرد: هنر و سرمایهگذاری در آن درآمدزا است البته اگر به چرخه اقتصادی آن توجه داشته باشیم و برایش برنامهریزی کرده باشیم.
صارمی درباره داشتههای فرهنگی ایران معتقد است، همین داشتههایی که در فرهنگ غنی کشورمان وجود دارد را ساماندهی کنیم کاملا در خواهیم یافت که چه ثروت هنگفتی در اختیار داریم و میتوانیم با تولید محتوا از آنها نه تنها چرخه اقتصادی برای بازار داخلی بلکه برای خارج از مرزها نیز برنامهریزی کنیم.
وی تاکید کرد: در برخی جلسات خارجی وقتی عنوان میکنیم که کانون مثلا 30 هزار جلد کتاب، 460 عنوان فیلم و 300 سرگرمی دارد با تعجب نگاه میکنند،دلیلش هم اینجاست که با یک دودوتای ساده مخاطب درمیابد که 30 هزار عنوان کتاب یعنی 30 هزار موضوع، 30 هزار نویسنده – هرچند ممکن است برخی نویسندهها چند کتاب داشته باشند – اما بالاخره عدد کاملا مفهومی و قابل اتکاء است. از همین رو تاکید میکنم اگر داشتههای خودمان را ساماندهی کنیم بدون تردید ثروتی هنگفت در اختیار خواهیم داشت با ارزش افزوده بالا.
صارمی همچنین درباره بازاریابی برای محتوای تولید شده در زنجیره مورد نظر نیز افزود: به گفته مرحوم دکتر عالمی ” پست پست پروداکشن؛ مهمتر از پروداکشن است” به این معنی که وقتی تولید کردیم بعد از آن باید بازار درست کنیم که محتوای تولید شده در زنجیره مصرف قرار گیرد نه اینکه در قفسه کتابخانه بماند و خاک بخورد یا اینکه بعد از مدتی بطور کلی فراموش شود.
معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پایان تاکید کرد: در حوزه کودک و نوجوان وقتی محتوایی قرار است تولید شود، ایجاد زنجیره تقاضا برای بعد از تولید بسیار مهم است، به عنوان مثال وقتی کتابی تالیف شد، باید محفلهای قصهگویی ایجاد شود، فیلم و انیمیشنهم داشته باشد، لوازمالتحریر و حتی لوازم اتاق خواب کودک و نوجوان هم داشت باشیم و اگر در این روند گام برداریم موفق خواهیم بود.
ارسال نظر