موقعیت فعلی شما : خانه/اجتماعی و حوادث
246684
۰۵ شهریور ۱۴۰۱

بیش از ۱۲ هزار و ۸۰۰ شناسنامه برای کودکان دارای پدر غیرایرانی صادر شده است

بنا به گفته معاون امور هویتی و حقوقی سازمان ثبت احوال، تا کنون ۸۰۰۰ نفر از افرادی که فاقد شناسنامه ایرانی بوده‌اند به ثبت احوال مراجعه و مدارک خود را برای دریافت شناسنامه ارائه کرده اند.

به گزارش کودک پرس ،محمدباقر عباسی در این باره گفت: افرادی که فاقد مدارک هویتی هستند و مدرکی مبنی بر اثبات ایرانی بودن مانند نسب نامه دارند و یا از طریق آزمایش DNA می‌توانند ایرانی بودن خود را ثابت کنند، با مراجعه به دفاتر ثبت احوال می‌توانند جهت دریافت مدارک هویتی درخواست دهند تا پس از روند بررسی مدارک و تایید مراجع رسیدگی از ثبت احوال مدارک هویتی خود را اخد کنند.

وی افزود: ثبت احوال در فرآیند اجرای قانون اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی نیز تا کنون ۱۲ هزار و ۸۶۴ شناسنامه برای فرزندان حاصل از ازدواج مادر ایرانی و پدر غیر ایرانی صادر کرده است.

عباسی که در یک برنامه رادیویی صحبت می کرد، ادامه داد: تعیین تکلیف فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی یک وجوهی دارد که باید مراجع نظر دهند و ثبت احوال در دو مرحله در این راستا انجام وظیفه می‌کند در مرحله اول مدارک شناسایی مادر ایرانی را تایید می‌کند و پس از تایید ادارات امور اتباع در مرحله دوم ثبت احوال ظرف ۴۸ ساعت شناسنامه فرزند متولد شده از مادر ایرانی را صادر می‌کند.

اهدا شناسنامه کمتر از یک هفته برای اتباع

علیرضا رضوانی، رئیس اداره تابعیت و امور پناهندگان و مهاجرت وزارت امور خارجه نیز در ادامه این برنامه گفت: ‌دولت جمهوری اسلامی ایران برابر قانون، دو تابعیتی را به رسمیت نمی‌شناسد ولی وزارت خارجه در بحث اهدا تابعیت اولین شناسنامه را صادر کرد و در خصوص اعلام ولادت و صدور شناسنامه برای اتباع ایرانی کمتر از یک هفته شناسنامه اهدا می‌شود.

وی در مورد اعطای تابعیت به فرزندان دارای مادر ایرانی و پدر غیر ایرانی نیز گفت: مصوبه «اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی» از خرداد سال ۱۳۹۹ ابلاغ و از بهمن ماه ۹۹ از طریق سامانه‌های الکترونیک وزارت خارجه امکان ثبت در نمایندگی‌ها فراهم شد و تا کنون بیش از ۸۰۰ موافقت در این مورد اعلام شده و به مرحله صدور شناسنامه رسیده است.

رضوانی اظهار داشت: در مورد درخواست‌های ثبت شده با هیچ درخواستی از حیث مراجع امنیتی مخالفت نشده است.

وی ادامه داد: موضوع اعطای تابعیت به فرزندان دارای مادر ایرانی و پدر غیر ایرانی به سال ۸۵ برمی گردد و متولی این امر اداره تابعیت بود و در سال ۹۸ مجلس ماده واحده‌ای تصویب کرد که به ‌موجب آن فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی بتوانند شناسنامه ایرانی دریافت کنند.

رئیس اداره تابعیت و امور پناهندگان و مهاجرت وزارت امور خارجه بیان داشت: براساس ماده واحد سال ۹۸ معاونت حقوقی ریاست جمهوری در اعطای تابعیت تقسیم وظایف شد و موالید خارج از کشور در حیطه وظایف وزارت خارجه قرار گرفت و موالید داخل کشور از طریق وزارت کشور انجام می‌شود.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار