موقعیت فعلی شما : خانه/فرزند
246612
۰۲ شهریور ۱۴۰۱

با کودکانی که مادر ندارند، چه رفتاری نشان دهیم؟

کودکی که مادر خود را از دست داده، را چگونه آرام کنیم؟ مرگ مادر برای کودک در هر سنی او را با مشکلات زیادی مواجه میکند، شیوه رفتار درست با کودک بدون مادر خیلی مهم و دارای اهمیت است.

به گزارش کودک پرس ،یکی از تجربه های تلخ برای کودکان از دست دادن مادر است. نبود مادر می تواند بخش های گوناگونی از زندگی کودک را تحت تاثیر قرار دهد این مسئله آسیب هایی را به دنبال دارد. با توجه به اینکه سنین آغازین کودکی به شدت تحت تاثیر محبت های مادری است نبود ناگهانی مادر می تواند کودک را به شدت ناراحت کند و او را با مشکلات روحی و روانی همراه می کند.

مادر نقش خیلی مهمی در رشد و نمو کودک دارد و ضرورت هایی در روابط بین آن ها وجود دارد که سلامت روانی کودک را تامین می کند مادر بخش مهمی از زندگی کودکان را تامین می کند و در حمایت از آن ها نقش بسیار مهمی دارد مادر در شکل گیری شخصیت کودک مفید است و بخش مهمی از زندگی کودک با مادر طی می کند به همین علت نبود او می تواند تغییرات بسیاری در وضعیت روحی و جسمانی کودک به وجود آورد. ولی در این بین نکته قابل توجه تربیت کودک بدون مادر است که باید از طرف سرپرست مورد توجه قرار بگیرد.

رفتار با کودکی که مادر ندارد چگونه باید باشد,چه رفتاری با کودکی که مادر ندارد داشته باشیم,رفتار صحیح با کودکی که مادر نداردرفتار با کودکی که مادر ندارد چگونه باید باشد

اصول تربیت کودک بدون مادر

به کودک خود اطمینان بدهید

چنانچه فرزند شما مادر خود را از دست داده است باید بدانید که چطور با او رفتار کنید و روش های صحیح تربیت او را بشناسید قدم مهم در این زمینه این است که بدانید شما نمی توانید هم پدر باشید هم مادر کسانی که نقش سوپرمن را در می آورند نمی توانند مسئولیت های خود را صحیح انجام دهند و به علت بالا بودن مشغله ها و وظیفه های خود چالش های بسیاری را تحمل می کنند. شما یک نفر با مسئولیت های خاص خود هستید پس تلاش کنید برای کودک خود بیش از هر چیز یک پدر خوب و حمایتگر باشید به او اطمینان دهید که می تواند به عنوان یک پدر به شما تکیه کند.

به کودکتان کمک کنید تا مادرش را فراموش نکند

یکی از بهترین شیوه های برخورد با کودکی که مادرش فوت کرده، این است که به او کمک کنید که درک کند که مادرش در قلب او جاودانه خواهد بود. در روزها و هفته های پیش رو، فرزندتان را تشویق کنید که نقاشی بکشد یا داستان و خاطره خوشایند مادرش را بنویسد. از حرف زدن درباره مادرش خودداری نکنید. به اشتراک گذاشتن خاطرات شاد به التیام غم کمک می کند.

به کودکتان آرامش بدهید

دقت داشته باشید که آیا فرزندتان به روش دیگر غمگین، نگران یا ناراحت به نظر می رسد. در مورد احساسات بپرسید و گوش دهید. به کودک خود اجازه دهید تا بداند که بعد از مرگ یکی از عزیزان حس بهتری به زمان نیاز دارد. بعضی از بچه ها امکان دارد مشکل خواب داشته باشند یا ترس یا نگرانی داشته باشند. بگذارید کودکان بدانند که این چیزها بهتر خواهد شد. به آنها زمان و مراقبت بیشتری بدهید.

رفتار با کودکی که مادر ندارد چگونه باید باشد,چه رفتاری با کودکی که مادر ندارد داشته باشیم,رفتار صحیح با کودک در مواجه با مرگ مادربا صحبت هایتان خود کودک را منتظر برگشت والد از دست رفته نگذارید

زمان توضیح مرگ برای کودک از کلمات مبهم مانند رفت، او ما را ترک کرد و به سفر رفت استفاده نکنید و از کلمه مردن استفاده کنید و به او بگویید که احتیاجی به نفس کشیدن و غذا خوردن ندارد. کلمات مبهم باعث می شود که کودک برای برگشت والد از دست رفته خود انتظار بکشد و فکر کند که او روزی بر می گردد.

در کودک میل به خودکشی را به وجود نیاورید

اطلاعاتی که به کودک می دهید دقیق و راست باشد و در مورد بهشت زیاده روی نکنید به طور مثال نگویید «خدا همه آدم خوب ها را پیش خودش می برد» یا « چون مامان خوب بود رفت بهشت » اینگونه کودک فکر می کند که در جهنم به سر می برد و برای درک خوبی ها باید به جایی برود که والد از دست رفته او آنجا منتظر او است و کودک میل به خودکشی پیدا خواهد کرد.

از دیگران کمک بگیرید

کمک گرفتن از اطرافیان به خصوص پدربزرگ و مادربزرگ می تواند در زمینه تربیت این کودکان مفید باشد این اشخاص می توانند در نگهداری از کودک به شما کمک کنند پس باید تلاش کنید تا شخصی با اطمینان برای نگهداری از فرزندان خود انتخاب کنید. این نکته از نکات تربیت کودک بدون مادر است و برای بهتر شدن تربیت کودکان و نگهداری از آن ها باید دقت کنید.

یکی از وسایل مادرش را به او بدهید

برای اینکه کودک بتواند با مرگ مادر خود مواجه شود ، هیچ وقت وسایل مادرش را از او مخفی نکنید و یکی از وسایل مادرش را به او بدهید تا پیش خودش نگه دارد و در زمان دلتنگی سراغ آن برود. مخفی کردن وسایل شخص از دست رفته باعث می شود کودک نسبت به شما احساسات منفی پیدا کند و این کارتان را بی مهری می پندارد.

رفتار با کودکی که مادر ندارد چگونه باید باشد,چه رفتاری با کودکی که مادر ندارد داشته باشیم,نحوه برخورد با کودکی که مادرش را از دست داده

به کودک عشق بورزید و ترحم نکنید

شما باید تکیه گاه محکمی برای کودکتان در نبود همسر باشید بنابراین همیشه به کودک عشق بورزید تا او شما را در کنار خودش حس کند و هیچ  وقت به کودک ترحم نکنید، ترحم باعث می شود کودک در دوران سوگ باقی بماند.

به سؤالات کودک پاسخ بدهید

خودتان را برای سؤالات کودک آماده کنید و مناسب سن و فهم کودک تان مرگ را برای او با مثل ها و قصه ها و کلماتی توضیح بدهید. بعضی از کودکان خودشان را مقصر مرگ مادر یا پدر می دانند و به شدت حس گناه می کنند برای رفتار با این کودکان مسیر حرف زدن با او را باز نگه دارید چون این کار در بهداشت روانی او خیلی مفید است.

مرور خاطرات

بعضی از کودکان دوست دارند تا خاطرات مادر از دست رفته خود را تداعی کنند شما باید به کودک اجازه دهید که آن خاطرات را مرور کند کودکان حرف های تکراری درباره مادر می زنند و شما نباید نسبت به آن ها واکنش های تند انجام دهید چنانچه کودک این خاطرات را با پرخاشگری و گریه انجام می دهد باید با او همدلی کنید و او را در این زمینه بیشتر درک کنید تلاش کنید به حرف های کودک در این باره گوش دهید.

چنانچه مرگ یکی از عزیزان ناگهانی، شدیداً استرس زا یا خشونت آمیز بود، امکان دارد کودک برای کمک به بهبودی به درمان احتیاج داشته باشد. چنانچه ناراحتی کودک شما بیش از چند هفته طول کشید، یا در صورتی که فکر می کنید کودک شما به کمک بیشتری احتیاج دارد، با پزشک کودک خود صحبت کنید. آنها می توانند به شما کمک کنند تا درمانگر مناسب را برای کار با او پیدا کنید.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار