246558
۳۱ مرداد ۱۴۰۱

سیستان و بلوچستان | پیرمرد 70 ساله حامی 56 کودک معلول

نگهداری از یک کودک معلول روحیات خاصی می طلبد چه رسد که مسؤولیت 56 کودک با این شرایط را از دو سالگی قبول کنی و هر روز حال و هوای خاصشان را ببینی و بجای عقب کشیدن، مشتاقانه‌تر مانند فرزندان خود از آنها مراقبت کنی.

به گزارش کودک پرس ،فرصتی پیش آمد تا فارغ از جلسات و برنامه های روزمره که تمامی هم ندارند، به یکی از مراکز نگهداری معلولان جسمی و ذهنی سر بزنیم، مرکزی که آوازه خوب آن در شهر پیچیده است.

وارد مرکز می شویم، یک سالن بزرگ، یک عالمه تخت های محافظ‌دار، پر از کودکانی که در حال و هوای خودشان یا استراحت میکردند، یا بازی و یا خواب بودند.

آقای شهیدی مدیر مرکز شبانه روزی نگهداری معلولین ذهنی زیر 14 سال «مهرآوران» زاهدان به خبرنگار فارس میگوید: اینجا 56 کودک بسیار فعال پویا و زیبا داریم که تماشا دارند، با دل و جان از آنها مراقبت می کنیم.

در حالیکه کنار بچه ها ایستاده چند نفر از آنها را معرفی میکند از روحیاتشان می گوید و از اینکه چگونه این کودکان به مرکزشان منتقل شده و حالا مانند فرزندان خودش دوستشان دارد.

آقای شهیدی مسولیت این کودکان را از دو سالگیشان قبول کرده و هر روز قدکشیدن و حال و هوای خاصی که دارند را میبیند اما بجای عقب کشیدن مشتاقانه تر از آنها مراقبت میکند، آنها را مانند فرزند خود می داند.

او می‌گوید: مرکز شبانه روزی نگهداری معلولین ذهنی زیر 14سال مهرآوران زاهدان از 20 دی ماه سال 1380 در زاهدان افتتاح شده است همه این کودکان جسمی و ذهنی بوده و 33 کودک ازاین تعداد مجهول الهویه و مابقی خانواده دار هستند، 22 سال است که این کودکان را نگهداری میکنم.

در این مرکز کادر تخصص، پرستار و بیش از 15 کارمند داریم، که برای رفاه این کودکان در بخش های مختلف تلاش می کنند، تلاش کردیم کم و کاستی نباشد، چهار فرزند دارم سه دختر یک پسر، فرزندانم خودشان از عوامل این مرکز هستند و طی جلسات خانوادگی و مشورتی امور اینجا را میچرخانیم.

این مرکز در سالهای نخست اجاره ای بود اما با توجه به افزایش تعداد کودکان و اینکه جابه‌جایی آنها به محیط دیگری سخت هست، برای رفاه آنها این مکان را خریدیم.

قطعا نگهداری از کودکان معلول سختی های خاص خود را دارد چه رصد که این معلولان، معلول ذهنی و جسمی حرکتی بوده و از خود هیچ اراده ای نداشته باشند.

قطعا نگهداری از کودکان معلول سختی های خاص خود را دارد چه رصد که این معلولان، معلولان ذهنی و جسمی حرکتی بوده و از خود هیچ اراده ای نداشته باشند، دائم باید حواستان باشد آسیب نبینند.

سرو صدای کودکان در اتاق مجاور نظرمان را جلب میکند به آن اتاق هم سرمیزنیم بعضی از کودکان مشغول بازی بودند و برخی مشغول استراحت و دلمان نیامد با فیلمو عکسها حال و هوایشان را بهم بزنیم.

آقای شهیدی می گوید: در حد ذهن و کشش خودشان برایشان اتاق بازی و وسایل بازی تامین کردیم

معصومه شهرکی پرستار مسؤول فنی مرکز کودکان ذهنی زیر 14 سال زاهدان است می گوید:  22 سال است در خدمت کودکان معلول بی سرپرست و بد سرپرست هستیم.

تلاش کردیم شرایط روحی مناسبی را برای این کودکان با توجه به شرایط زندگی که داشتند که بد سرپرست یا بی سرپرست بودند ایجاد کنیم تا دوری از خانواده را احساس نکنند، محیط امنی از نظر بهداشت، تغذیه و رفاه داشته باشند.

قطعا همه ما برای حقوق و دستمزد شاغل هستیم اما من به جرات می گویم برای آرامش دل خودم اینجا فعالیت میکنم چرا که اجر معنوی مراقبت از این کودکان را در زندگی خودم دیده‌ام.

شاید حقوق و مزایای من به عنوان یک پرستار در بیمارستان بیشتر باشد اما خودم فعالیت در این مکان را انتخاب کردم و برکت چند برابری در همین میزان حقوق که ممکن است  کمتر از همکارانم باشد، میبینم.

بخاطر این کودکان خیلی با ارباب رجوع و سایر پرسنل درگیرم تا بهترین امتیازات را برای این کودکان بگیرمو حقشان ضایع نشود.

کودکان اینجا تا دو سالگی در مرکز شیرخوارگاه حضرت علی اصغر(ع) هستند بعد تعیین سطح می‌شوند که اگر از نظر ذهنی و جسمی مشکل داشتند به این مرکز منتقل می‌شوند.

از نظر توان بخشی گفتار درمانی و روانشناسی برای بهبود این کودکان تلاش میکنیم اگر هر کدام نشانه ای داشته باشد که رو به بهبودی هست و قابل پیشرفت باشد بیشتر در اجتماع مرکز دخلیش می کنیم تا مسیر بهبودی را بهتر طی کند.

در مسیر درمان دو کودک از این مرکز که مشکل جسمی داشته اما ذهنی مورد خاصی نداشتند به مراکز عادی منتقل شدند هم اکنون در مراکز عادی زندگی میکنند در حال حاضر نوجوان و مشغول تحصیل بوده و شرایط بسیار خوبی دارند.

امیدواریم هیچ کودکی معلول به دنیا قدم نگذارد و اگر در خانواده ای شاهد تولد این کودکان بودیم آنها را فرشته زندگی بدانیم و در مراقبت از آنها حساسیت بیشتری داشته باشیم، قطعا آقای شهیدی، پرستار و کارکنان دلسوزشان اولین ها نیستند و در سطح کشور از این مراکز و خانواده ها زیاد داریم که امیدواریم سایه محبتشان بر سر این کودکان مستدام باشد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار