246544
۳۱ مرداد ۱۴۰۱

لزوم مقابله با شبکه‌هایی که در حوزه کودکان کار و خیابان فعال هستند

استاندار تهران با اشاره به اینکه ساماندهی کودکان کار و خیابان تنها با اراده دستگاه‌ها به سرانجام می‌رسد، بر لزوم بهره‌گیری از تجربیات موفق در حوزه ساماندهی کودکان کار و خیابان تأکید کرد و گفت: باید مردم را متقاعد کنیم که کمک به این کودکان چه عوارضی را به همراه خواهد داشت.

به گزارش کودک پرس ،محسن منصوری در جلسه قرارگاه آسیب‌های اجتماعی استان تهران که امروز دوشنبه با دستور کار ساماندهی کودکان کار و خیابان تشکیل شده بود، گفت: در حوزه موضوع کودکان کار وظایف دستگاه‌ها شفاف و روشن است؛ لذا این مسئله نیز همچون موضوع معتادان متجاهر با اقدام و پیگیری دستگاه‌های مرتبط قابل حل و فصل است. در این حوزه به قدر کافی آیین‌نامه و دستورالعمل وجود دارد و تنها با اراده دستگاه‌ها می‌توان این موضوع را پیگیری و به سرانجام رساند.

 

با کار قهری نمی‌توان موضوع کودکان کار و خیابان را پیش برد

وی افزود: اقدامات خوبی در حوزه‌های اجتماعی در حال انجام است و قطعا موضوع کودکان کار و خیابان نیز باید با تشکیل جلسات کارشناسی و پیگیری ادامه پیدا کند. اگر دستگاه‌ها دست به دست هم دهند قطعا این موضوع قابل حل است. البته در این حوزه صرفا با کار قهری نمی‌توان موضوع را پیش برد.

منصوری تأکید کرد: در کشور استان‌هایی وجود دارد که این مسئله را حل کردند. قطعا مهمترین موضوع در مورد کودکان کار و خیابان و همچنین تکدی‌گری آن‌ها مسئله فرهنگ‌سازی است. اگر عزم شهری شکل بگیرد بخش زیادی از این مشکل حل خواهد شد به شکلی که مردم بدانند که در سر چهارراه‌ها نباید به این کودکان کمک کنند. اگر در چهارراه‌های اصلی با فضاسازی و کار فرهنگی موثر بتوانیم تأثیرگذار باشیم قطعا نتایج خوبی به همراه خواهد داشت. در این حوزه همه دستگاه‌های مرتبط به ویژه شهرداری‌ها باید ورود جدی داشته باشند. باید مردم را متقاعد کنیم که کمک به این کودکان چه عوارضی را به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: در مسیر ساماندهی کودکان کار و خیابان باید از تجربیات موفق در سطح کشور کمک بگیریم و از عملکردهای مناسب در استان تهران استفاده کنیم.

 

لزوم مقابله با شبکه‌هایی که در حوزه کودکان کار و خیابان فعال هستند

استاندار تهران با تأکید بر لزوم مقابله با شبکه‌هایی که در حوزه کودکان کار و خیابان فعال هستند، افزود: برخورد با شبکه‌هایی که این کودکان را به نوعی به استثمار می‌گیرند حتما باید توسط نیروی انتظامی انجام شود. اقدام صحیح و به موقع در این حوزه قطعا تأثیرگذار است. البته جنس مقابله با این شبکه‌ها می‌تواند متفاوت باشد. از سوی دیگر توقیف زیرساخت‌های این شبکه‌ها حائز اهمیت است. برای مثال اگر این کودکان از یک گاراژ ساماندهی می‌شوند تا در سطح شهر تکدی‌گری کنند باید این گاراژ یا ماشین و خودرویی که آن‌ها را جابه‌جا می‌کند پلمب و توقیف شود.

تأثیر بسزای اقدامات محله‌محور در حوزه‌های اجتماعی

 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بر لزوم بهره‌گیری از توان و ظرفیت مجموعه‌های مردمی دغدغه‌مند و انقلابی در حوزه ساماندهی کودکان کار و خیابان تأکید کرد و افزود: باید اطلس تشکل‌های فعال در این حوزه را تهیه کنیم تا بتوانیم از مجموعه‌های مردمی توانمند بهره بگیریم. بی‌تردید اقدامات محله‌محور در حوزه‌های اجتماعی تأثیر بسزایی خواهند داشت.

 

آغاز طرح ساماندهی کودکان کار در استان البرز به زودی

منصوری با اشاره به اینکه طرح ساماندهی کودکان کار در استان البرز به زودی آغاز خواهد شد، گفت: اگر این طرح به تنهایی و پیش از تهران در استان البرز اجرایی شود این کودکان برای فعالیت‌های خود به تهران می‌آیند لذا باید حتما به صورت همزمان این طرح در تهران نیز آغاز شود. اگر نیاز است که این طرح به صورت پایلوت اجرایی شود این کار باید از تهران با توجه به جمعیت گسترده‌ای که دارد اجرایی شود.

رصد و مقابله با استفاده از کودکان برای زباله گردی توسط پیمانکاران

 

وی در خصوص موضوع زباله‌گردها نیز گفت: باید برای جلوگیری از این موضوع کار را از پیمانکاران آغاز کنیم. در نواحی مختلف شهرداری پیمانکاران کار تفکیک زباله‌ها را بر عهده دارند؛ لذا باید در رصد و پایش و پیگیری کار مقابله با استفاده از کودکان در این حوزه از پیمانکاران آغاز شود.

ساماندهی کودکان کار و خیابان نباید لنگ بودجه بماند

استاندار تهران تأکید کرد:‌ در خصوص موضوع بودجه برای ساماندهی کودکان کار و خیابان باید به این نکته توجه کنیم که هر یک از دستگاه‌ها وظایف ذاتی دارند و حوزه ساماندهی کودکان کار و خیابان نیز جزو وظایف ذاتی و روزمره دستگاه‌های مرتبط محسوب می‌شود. قطعا اگر بتوانیم در این حوزه بودجه‌ای دریافت کنیم که این اتفاق نیز خواهد افتاد، به تسهیل کار کمک می‌کند؛ اما اگر هم نباشد هر یک از دستگاه‌ها باید وظایف خود را انجام دهند و این موضوع نباید لنگ بودجه بماند. در شهرستان‌های استان تهران نیز موضوع باید با جدیت پیگیری شود. در حوزه کودکان کار و خیابان مسئله وجود اتباع بیگانه نیز باید توسط اداره کل اتباع، بهزیستی، شهرداری و نیروی انتظامی که وظایف هر یک تفکیک شده است پیگیری‌های لازم انجام شود.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار