موقعیت فعلی شما : خانه/فرزند
246449
۲۷ مرداد ۱۴۰۱

بررسی شایع‌ترین اختلال روانی در کودکان

فروغ طافی گفت: بر اساس ماده یک پیمان‌نامه حقوق کودک، تمامی افراد زیر ۱۸ سال کودک محسوب می‌شوند مگر آنکه بر اساس قوانین جاری کشور مذکور، سن قانونی برای افراد، کمتر از ۱۸ سال تعیین شده باشد.

به گزارش کودک پرس ،کارشناس سلامت روان و رفتار مرکز خدمات جامع سلامت گفت: سوءاستفاده از کودکان، اثرات طولانی‌مدتی را برای آن‌ها ایجاد می‌کند ازجمله آن‌ها می‌توان به مشکل در برقراری ارتباط، اختلال در احترام به نفس، مشکل در عواطف، اختلال در تغذیه، مرور خاطرات گذشته، کابوس‌های شبانه، کاهش پیشرفت در امور زندگی و خودآزاری اشاره کرد.

فروغ طافی روز چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ در جلسه آموزشی مرکز بهداشت شهید بلندیان با موضوع آسیب‌های کودک‌آزاری که با همکاری واحد آموزش و ارتقای سلامت برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس ماده یک پیمان‌نامه حقوق کودک، تمامی افراد زیر ۱۸ سال کودک محسوب می‌شوند مگر آنکه بر اساس قوانین جاری کشور مذکور، سن قانونی برای افراد، کمتر از ۱۸ سال تعیین شده باشد.

وی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی در کمین کودکان است، افزود: خشونت علیه کودکان انواع مختلفی دارد که تحت تأثیر عوامل گوناگونی ازجمله خصوصیات و ویژگی‌های قربانی و مهاجم، محیط‌های فرهنگی، اجتماعی و مادی که افراد در آن زندگی می‌کنند، متغیر است.

کارشناس سلامت روان و رفتار مرکز خدمات جامع سلامت بابیان اینکه طبق گزارش جهانی خشونت و سلامت در سال ۲۰۰۲، کودک‌آزاری به چهار گروه اصلی تقسیم‌شده است، عنوان کرد: کودک‌آزاری جسمی، جنسی  هیجانی یا عاطفی، ‌ مسامحه(غفلت) چهار گروه کودک‌آزاری محسوب می‌شود که باید در خصوص هریک از این موارد به عموم اطلاع رسانی شود.

این روانشناس بالینی در تشریح بدرفتاری با کودک گفت: کودک‌آزاری عبارت است از استفاده عمدی از قدرت، زور، تهدید یا نیروی جسمانی علیه کودک، توسط یک فرد یا یک گروه که به‌سلامتی، حیات، رشد و عزت‌نفس کودک لطمه زده و یا احتمال ایجاد صدمات بعدی را افزایش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: سوءاستفاده از کودکان، اثرات طولانی‌مدتی را برای آن‌ها ایجاد می‌کند ازجمله آن‌ها می‌توان به مشکل در برقراری ارتباط، اختلال در احترام به نفس، مشکل در عواطف، اختلال در تغذیه، مرور خاطرات گذشته، کابوس‌های شبانه، کاهش پیشرفت در امور زندگی و خودآزاری اشاره کرد.

طافی در خصوص اقدامات اولیه برای درمان کودک آسیب دیده افزود: باید تلاش کرد تا امنیت برای کودکان ایجاد شود، رابطه‌هایشان را مدیریت کرده و کابوس‌های شبانه و هر اختلالی که باعث می شود، کودک به گذشته خود برگردد را درمان کرد. همچنین والدین باید سعی کنند آن‌ها را بیشتر به ابعاد مثبت زندگی‌شان مشغول کنید تا اتفاقاتی که برایشان رخ‌داده به‌مرور بی‌اهمیت شود.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه کودک‌آزاری تبعات بی‌شماری دارد. کودک آسیب دیده در بزرگ‌سالی احساس امنیت در کنار اعضای خانواده خود را ندارد، همچنین بروز خشمی پنهان نسبت به والدین، عدم اعتمادبه‌نفس در برخورد با جنس مخالف و داشتن احساس گناه از دیگر تبعاتی است که متحمل این دسته از کودکان می‌شود.

کارشناس سلامت روان و رفتار مرکز خدمات جامع سلامت ادامه داد: کودکانی که تحت آزار جنسی قرارگرفته‌اند، درآینده مجبورند با مشکلاتی جدی در برقراری ارتباط با جنس مخالف دست و پنجه نرم کنند. بنابراین لازم است تا کارشناسان سلامت روان و مراقبان سلامت به این موارد توجه ویژه‌ای داشته باشند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار