موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
246431
۲۶ مرداد ۱۴۰۱

لزوم اقدام مؤثر فرهنگی با زبان هنر برای کودکان

مدیر بزرگ‌ترین ناشر بین‌المللی تولید کتاب‌های توحیدی کودکان می‌گوید اگر برای قشر کودک و نوجوان اقدام مؤثر انجام ندهیم،‌ از فطرت خداطلب خود دور می‌مانند.

به گزارش کودک پرس ،سنین کودکی و نوجوانی، بهترین فرصت برای رشد شخصیت کودک مبتنی بر باورهای دینی است. در این سنین است که ارکان ادب و اخلاق فرد شکل می‌گیرد و او را در تمام عمر در تعاملات اجتماعی بیمه می‌کند. عمدتاً افرادی که حقوق شهروندان را رعایت می‌کنند و ادب‌شان زبانزد مردم است‌، در بستر خانواده‌ای اخلاق‌محور رشد یافتند. پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمه علیهم‌السلام نیز نسبت به این سنین تأکیدات فراوانی دارند؛ سراسر سیره نبوی حاکی از تعامل سازنده با کودکان و نوجوانان است. امیرالمؤمنین علیه‌السلام قلب نوجوان را بهترین بستر برای نهادینه‌سازی ارزش‌ها معرفی کرده، می‌فرماید «إِنَّمَا قَلْبُ‏ الْحَدَثِ‏ کَالْأَرْضِ الْخَالِیَةِ مَا أُلْقِیَ فِیهَا مِنْ شَیْ‏ءٍ قَبِلَتْهُ فَبَادَرْتُکَ بِالْأَدَبِ قَبْلَ أَنْ یَقْسُوَ قَلْبُک‏»؛ یعنی قلب نوجوان همچون زمین خالی (از کشت) است که هرچه در آن افکنده شود، مى‌پذیرد؛ پس آن را به‌سوی ادب شتاب بده قبل از این‌که قلبت را قساوت بگیرد. یا امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید نوجوانان را دریابید، چرا که آن‌ها در کار خیر سرعت می‌گیرند؛ عَلَیْکَ بِالْأَحْدَاثِ فَإِنَّهُمْ أَسْرَعُ إِلَى کُلِّ خَیْرٍ.

در این بین مسئولان، وظیفه‌ی سنگین‌تری بر عهده دارند؛ تعلیم و آموزش والدین و معلمان برای تعامل سازنده با نوجوانان، تولید و توزیع محتوای مناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی در قالب‌های هنری و ادبی،  تولید بازی‌ها و حتی عروسک‌های هدفمند و محتوایی و … از جمله وظایف مسئولان است. سوگوارانه طی این سال‌ها، مسئله تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان به‌طور بایسته و شایسته مورد توجه قرار نگرفته است، لذا همواره بیشترین آسیب متوجه این قشر می‌شود.

حجت‌الاسلام علیرضا سبحانی مدیر بزرگ‌ترین ناشر بین‌المللی تولید کتاب‌های توحیدی برای کودکان با عنوان نشر جمال، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم درباره ضرورت فرصت کودکی و نوجوانی برای تربیت گفت:  اگر فرصت نوجوانی را دریابیم، می‌توانیم کودکان را با سرشت و جهان‌بینی توحیدی آشنا کنیم. اگر فرزندان ما این‌گونه تربیت نشوند، هیچ چیزی را نخواهند پذیرفت؛ اهل بیت برای آنها علی‌السویه می‌شود. قرآن بین آن‌ها کتابی که تاریخ‌گذشته است، شناخته می‌شود. رهبر معظم انقلاب هم در دیدار نویسندگان بر قشر کودک و نوجوان تأکید داشتند و فرموده بودند که به داد بچه‌ها برسید که بی‌پناه‌ترین قشر جامعه هستند.

وی افزود: شاید یک فرد بزرگ‌تر بداند از کجا سود و زیان می‌بیند، اما کودک این‌گونه نیست. آن‌ها از طرق مختلف از جمله فضای مجازی و ابزارهای هنری ضربه می‌خورند، اما متوجه نمی‌شوند. یک دفعه چشم باز می‌کنیم و فرزند خود را منکر همه مقدسات می‌یابیم. اگر اقدام مؤثر نکنیم،‌ بچه‌ها از فطرت خداطلب خود دور می‌مانند و در این صورت، شما آن‌ها را مرتب در معرض امواج نابسمان کفر قرار دادی و صرفاً شیرینی زندگی مادی را به او تفهیم کردی، لذا نباید توقع داشته باشی فرزندان شما رستگار شوند.

حجت‌الاسلام سبحانی درباره برخی اقدامات آن مؤسسه در حوزه کودک و نوجوان گفت: تجربه‌ای که طی 22 سال فعالیت در حوزه نشر کودک و نوجوان داشتیم، تجربه‌ای بسیار دلنشین و درس‌آموز بود. استقبال از آثاری که صرفاً مکتوب است نسبتاً بالاست،‌ منتها همین محتواها در فرم هنر بیاید،‌ اثرگذارتر خواهد بود و با استقبال بیشتری مواجه می‌شود. ما در نشر جمال به مرحله‌ای رسیدیم که آثارمان برای جهان اسلام هم کارایی دارد؛ لذا از 300 کتاب تولیدی، 60 اثر را ترجمه و عرضه کردیم. این اقدام خیلی زود مورد استقبال قرار گرفت. اقدامی که انجام دادیم، در منطقه نمونه ندارد. اکنون در سیزده زبان در کشورهایی مثل عراق، لبنان، عمان و بحرین در موضوعاتی مثل آشنایی کودکان و نوجوانان با توحید، آشنایی با اهل‌بیت (ع)، آشنایی با قرآن، آشنایی با سبک زندگی و … کارمان چاپ شده است. همچنین برای نمایشگاه بغداد، 20 کتاب دیگر ترجمه و ارائه می‌شود.

کتاب , اهل بیت ,

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار