موقعیت فعلی شما : خانه/فرزند
246377
۲۵ مرداد ۱۴۰۱

بررسی تأثیر آموزش زبان دوم در افزایش سطح هوشی کودکان

پژوهش‌های جدید حاکی از هوش بیشتر کسانی که در کودکی دو زبان آموخته‌اند نسبت به افراد تک زبانه است

به گزارش کودک پرس ،این تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی مسلط به زبان توانایی بیشتری در مهارت‌های شناختی از جمله تصمیم‌گیری و حل مسئله دارند.

در این مطالعه که در دانشگاه واشنگتن انجام شد، 16 نوزاد مورد آزمایش قرار گرفتند. نیمی از خانواده های انگلیسی زبان و نیمی از خانواده های انگلیسی و اسپانیایی زبان بودند. نوزادان به انواع صداهای گفتاری، از پیش کلامی گرفته تا صداهای خاص انگلیسی و اسپانیایی گوش می دهند. محققان پاسخ نوزادان به صداها را با استفاده از مگنتوآنسفالوگرافی (MEG) بررسی کردند، که به آنها کمک کرد تا به وضوح تشخیص دهند کدام بخش از مغز از طریق فعالیت الکترومغناطیسی فعال شده است.

نوزادان خانواده‌های انگلیسی و اسپانیایی‌زبان فعالیت زیادی در قشر جلوی پیشانی و قشر اوربیتوفرونتال، مناطقی از مغز که مسئول عملکردهای اجرایی، مانند تصمیم‌گیری و حل مسئله هستند، داشتند.

ناجا فرجان رامیرز، نویسنده اصلی این مقاله در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت، نتایج ما نشان می‌دهد که نوزادانی که در خانواده‌های دوزبانه بزرگ شده‌اند، قبل از اینکه حتی شروع به صحبت کنند، در وظایف مربوط به عملکرد اجرایی تمرین می‌کنند.

پاتریشیا کول، نویسنده همکار، در همین نسخه گفت: نوزادانی که با گوش دادن به دو زبان بزرگ شده‌اند، به نظر می‌رسد نسبت به همسالان تک‌زبانه‌شان نسبت به صدای زبان‌های جدید «باز» می‌مانند، که کاری خوب و بسیار سازگار برای مغزشان است.

این مکانیسم تطبیقی فواید بسیار زیادی هم برای نوزادان و هم برای بزرگسالان به همراه دارد. بسیاری از مطالعات، مانند این مورد از مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی، نشان داده‌اند که بزرگسالان دوزبانه عملکردهای اجرایی مغز بهتری نسبت به بزرگسالانی دارند که فقط به یک زبان صحبت می‌کنند. این بدان معناست که بزرگسالان دوزبانه بهتر می توانند تمرکز را بین کارها تغییر دهند، خاطرات را به خاطر بیاورند و مهارت های حل مسئله و برنامه ریزی سطح بالاتری را نشان دهند. بچه های دوزبانه نیز این مهارت ها را نشان می دهند. به علاوه، تمام آن عملکردهای اجرایی مغز کلید موفقیت در مدرسه هستند و موفقیت تحصیلی یک شاخص بزرگ برای شادی طولانی مدت است. یادگیری زبان دیگر حتی می تواند به پیشگیری یا به تاخیر انداختن ابتلا به بیماری های مغزی دژنراتیو مانند زوال عقل یا آلزایمر برای افراد مسن کمک کند.

اساساً دو زبانه بودن هیچ نقطه ضعفی ندارد و بهترین زمان برای شروع زود است. نتایج ما بر این ایده تأکید می کند که نه تنها کودکان بسیار خردسال قادر به یادگیری چندین زبان هستند، بلکه دوران کودکی بهترین زمان برای شروع آنهاست.

توصیه‌های زبان شناسان

اگر قبلاً دو زبانه هستید یا بخشی از یک خانواده دو زبانه هستید، روش «یک والدین، یک زبان» را امتحان کنید. اساساً مشخص کنید که کدام والدین به چه زبانی با کودک صحبت می کنند. به این ترتیب، همه می دانند که چه چیزی باید انتظار داشته باشند و کودک شما می داند که چگونه به آن پاسخ دهد.

بیگ تینک اضافه می‌کند که اگر شما از قبل دو زبانه نیستید، اشکالی ندارد! این امکان را دارید که کودک خود را در موقعیتی قرار دهید که دو زبان را بیاموزد، کلمات خارجی زیادی هستند که راه خود به زبان انگلیسی را باز کرده‌اند، شما برای تمرین آن‌ها با فرزند خود راه‌های زیادی دارید از جمله اینکه می توانید بعد از هربار خوردن غذای خارجی با زبان انگلیسی کودک خود را خطاب قرار دهید یا همراه با فرزندتان یک فیلم یا انیمیشن مناسب سنش که دوزبانه است را تماشا کنید تا او در معرض کلمات خارجی قرار بگیرد و بهتر زبان را بیاموزد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار