موقعیت فعلی شما : خانه/اجتماعی و حوادث/همدان
246358
۲۴ مرداد ۱۴۰۱

اعلام جزئیات جدید از یک بیماری گوارشی در شهرستان اسدآباد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: باکتری شیگلا عامل شیوع بیماری گوارشی در شهرستان اسدآباد بوده است.

به گزارش کودک پرس ،محمد مهدی مجذوبی، در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار داشت: در عصر روز تاسوعا یک همه‌گیری گوارشی در روستای چنار علیا اسدآباد اتفاق افتاد، که مجموعه‌ای از علائم تب، استفراغ و بی‌حالی را به همراه داشت.

وی با بیان اینکه این بیماری در کودکان شدیدتر و در بالغین خفیف بوده است، تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی همدان به عنوان نیروی کمکی در کنار دانشکده اسدآباد قرار گرفت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: از دانشگاه ما خواستند در حوزه تشخیص، درمان و پیشگیری از این بیماری کمک کنند. در مرحله اول اقدام ما مربوط به ارسال دارو و سرم بود که از کمبود دارو جلوگیری کرد.

مجذوبی افزود: موضوع دوم مربوط به تشخیص علت این بیماری بود، که به این منظور با چند نفر از اعضای هیئت علمی راهی اسدآباد شدیم و موضوع را مورد بررسی قرار دادیم.

وی با بیان اینکه تعدادی از اهالی بخشی از روستای چنار علیا گرفتار این بیماری گوارشق شدند، تصریح کرد: بر اساس آنچه مشاهده کردیم،شکل اسهال بیماران مبتلا به صورت اسهال التهابی و عفونی بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: بنابر تخصص و تجربه‌ای که در این زمینه داشتیم، علل میکروبی و باکتریالی طرح شد.

مجذوبی افزود: بیماران بدحال که عمده آنها کودکان بودند را به بیمارستان بعثت همدان منتقل کردیم تا توسط فوق تخصص اطفال ویزیت شوند. همچنین یک سری نمونه‌هایی از بیماران بستری در بیمارستان بعثت و تعدادی هم از بیماران بستری در اسدآباد گرفتیم و  با مشارکت چند آزمایشگاه خصوصی،تست پی‌سی‌آر و کشت درخواست شد‌.

مجذوبی با بیان اینکه متاسفانه یک کودک بر اثر ابتلا به این بیماری فوت شده است، تصریح کرد: بر اساس اعلام پزشکی قانونی، هیچ اثری از وجود سم و مسمومیت در این کودک مشاهده و گزارش نشده است. پس از آماده شدن نتایج آزمایشگاهی، نتیجه تعداد قابل توجهی از بیماران از نظر ابتلا به شیگلا مثبت شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه در فضای مجازی اخبار کذبی نظیر وجود سم در نوشیدنی‌های روز عاشورا و ابتلای این افراد به این بیماری گوارشی، منتشر شده است، تصریح کرد: مردم بدانند که سم اصلا باعث اسهال خونی نمی‌شود و فقط منجر به نارسایی کبدی می‌شود.

وی درباره شیگلا، اظهار داشت: شیگلا: یک باکتری است که در برخی افراد اسهال شدید خونی و در بعضی بیماران هم علائم خفیف ایجاد می‌کند.این باکتری در روده بیمار توکسین ترشح می‌کند که از این طریق در روده بیمار جذب جریان خون می‌شود که می.تواند مغز و کلیه را درگیر کند.

مجذوبی در پاسخ به این سوال که این باکتری از کجا آمده، تصریح کرد: یک فردی مبتلا به این باکتری بوده که احتمالا بدون علامت هم بوده است. حال آن فرد ممکن است بهداشت فردی را رعایت نکند و در فرآیند توزیع یک ماده نوشیدنی یا خوراکی شرکت کرده باشد و سبب آلودگی شود.

بیشتر بخوانید

مجذوبی با تاکید بر اینکه این باکتری از طریق تنفس به دیگران منتقل نمی‌شود، اظهار داشت: اما اگر بهداشت فردی رعایت نشود ممکن است در هرجایی و هر جمعی منجر به انتقال شود.

وی با بیان اینکه 17 نفر از بیماران از اسدآباد به بیمارستان‌های همدان اعزام شدند، گفت: بسیاری از بیماران با حال عمومی خوب از بیمارستان مرخص شدند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار